[XP] Beste oplossing voor meerdere personen op één computer

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Digin
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:11
Ik heb onlangs een nieuwe computer gekocht met XP erop die mijn kinderen en ik willen gebruiken. Nu wil ik niet dat de kinderen allerlei software installeren waar ik eventueel last van kan hebben en daarom had ik voorheen meerdere verwisselbare opstartschijven waarop XP draaide. Omdat ik nu een SATA schijf heb i.p.v. PATA, moet ik diep in de buidel tasten om alles op dezelfde manier op te zetten.

Nu dacht is aan virtualisatie om alles 'fisiek' te scheiden van elkaar. Ik ben niet van plan meerdere installaties van XP te draaien, maar wil wel dat alle geinstalleerde software en instellingen geheel gescheiden van de andere gebruikersinstellingen en software worden opgeslagen. Iedereen mag gebruik maken van de centraal geinstalleerde software (XP, Office, Anti-virus, Printers e.d.).
Ook wil ik niet dat het centrale register wordt gebruik om gegevens van de gebruiker en hun software in op te slaan.

Wie weet hoe ik dit kan aanpakken?

Verwijderd

gewoon jou admin maken en de kinderen gebruikers binnen XP?

Ook is er software om in te loggen waarbij er nog minder restricties zijn..... Of gewoon goed gesprek met de kinderen aangaan?

Persoonlijk denk ik dat door het afschermen en voorkomen van gigantisch veel de kinderen alleen maar onzorgvuldiger met de computer zullen omgaan (wat ze ook doen, het maakt niet uit) en leren ze meer door fouten te maken :9

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2007 21:18 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Digin schreef op zondag 23 december 2007 @ 21:14:
Ik ben niet van plan meerdere installaties van XP te draaien, maar wil wel dat alle geinstalleerde software en instellingen geheel gescheiden van de andere gebruikersinstellingen en software worden opgeslagen.
Dat is bij goed ontworpen software toch al het geval omdat userdata in het gebruikersprofiel terecht komt.
Iedereen mag gebruik maken van de centraal geinstalleerde software (XP, Office, Anti-virus, Printers e.d.).
Ook wil ik niet dat het centrale register wordt gebruik om gegevens van de gebruiker en hun software in op te slaan.
Hier zit je met twee tegenstrijdige requirements.
Wat bedoel je met Centraal register?
Immers: ook voor user settings wordt het gebruikersprofiel en de registry hive van de gebruiker ingezet.

Maar om je alvast een zetje in de goede richting te geven:
Ga eens op zoek naar de Shared Computer Toolkit bij Microsoft.com downloads :)

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 23-12-2007 21:20 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Digin
alt-92 schreef op zondag 23 december 2007 @ 21:18:
Hier zit je met twee tegenstrijdige requirements.
Wat bedoel je met Centraal register?
Immers: ook voor user settings wordt het gebruikersprofiel en de registry hive van de gebruiker ingezet.
Ik weet dat de computer instabieler en trager wordt zodra er allerlei zaken in het centrale register (the registry van XP) worden opgeslagen en vandaar dat ik graag wil dat deze niet gebruikt wordt door allerlei geinstalleerde software van mijn kinderen. Ook heb ik in het verleden meegemaakt dat bij sommige software er ook onder mijn XP account menuopties stonden van die software. Dit wil ik graag voorkomen.

• Mr.Meeuw
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-02 13:09
Misschien is Steaty State van Microsoft wat voor je? :)
Makkelijk in gebruik en in te stellen.

I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!

• Digin
Mr.Meeuw schreef op zondag 23 december 2007 @ 21:38:
Misschien is Steaty State van Microsoft wat voor je? :)
Makkelijk in gebruik en in te stellen.
Maar om je alvast een zetje in de goede richting te geven:
Ga eens op zoek naar de Shared Computer Toolkit bij Microsoft.com downloads
Alvast bedankt voor het meedenken. Ik ga hier zeker naar kijken. Ik wil in ieder geval dat mijn kinderen datgene kunnen installeren wat zij graag willen en dat dit door de instellingen van de programmatuur niet wordt tegen gehouden. Ze zijn immers wijs genoeg om dit zelf te bepalen.
Echter ik wil in mijn 'XP omgeving' hier geen last van hebben behoudens de extra HDD ruimte die dit tot gevolg heeft.
Windows SteadyState, de opvolger van de Shared Computer Toolkit van Microsoft, helpt bij het beheer van meerdere pc's. Of dat nu in het internetcafé, klaslokaal of bibliotheek is. Windows SteadyState beperkt de toegang tot Windows-programma's en instellingen en helpt de privacy van de gebruiker op een openbare pc bewaren.
Ik zie dat beide suggesties hetzelfde zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Digin op 23-12-2007 22:21 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Digin schreef op zondag 23 december 2007 @ 21:29:
Ik weet dat de computer instabieler en trager wordt zodra er allerlei zaken in het centrale register (the registry van XP) worden opgeslagen
Twee incorrecte aannames:
1) je PC wordt er niet instabieler van door zaken in de registry hives te zetten.
2) er is geen één registry, maar meerdere delen (hives).
en vandaar dat ik graag wil dat deze niet gebruikt wordt door allerlei geinstalleerde software van mijn kinderen. Ook heb ik in het verleden meegemaakt dat bij sommige software er ook onder mijn XP account menuopties stonden van die software. Dit wil ik graag voorkomen.
Dan zul je goed moeten kijken naar de installatieopties die die software pakketten hebben.

Meestal krijg je namelijk de optie om dat voor één useraccount (de installerende) of voor alle useraccounts te laten gelden.
In andere gevallen heb je te maken met software pakketten die altijd voor alle useraccounts werken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Digin
Ik heb even een eerste indruk van SteadyState opgedaan en volgens mij kan je daarmee perfect beperkingen opleggen aan gebruikers. Echter dit is niet wat ik wil. Ik wil dat mijn kinderen zelf allerlei software mogen installeren, maar de andere mag daar totaal geen last van ondervinden.
Dus geen icoonen op de tekstop voor all users, geen sleutels in de registry, geen dll's in c:\windows\system32 of waar dan ook. Alles moet geinstalleerd worden in een eigen gedeelte zodat je heel gemakkelijk dit kan verwijderen. Ook wil ik eigenlijk niets terugvinden in de Software in het configuratiescherm.

Verwijderd

Maak een virtuele omgeving aan met bijvoorbeeld VMWare.
Dan kunnen ze doen en laten wat ze willen en wordt jouw eigen installatie niet aangeraakt.
Moet je alleen nog even zorgen dat ze wle altijd binnen de virtuele omgeving werken, maar laten we eerlijk zijn, een beetje afstemmen en afspraken maken moet ook met kinderen gewoon kunnen..

• Digin
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:59:
Maak een virtuele omgeving aan met bijvoorbeeld VMWare.
Dan kunnen ze doen en laten wat ze willen en wordt jouw eigen installatie niet aangeraakt.
Moet je alleen nog even zorgen dat ze wle altijd binnen de virtuele omgeving werken, maar laten we eerlijk zijn, een beetje afstemmen en afspraken maken moet ook met kinderen gewoon kunnen..
Is het met VMware mogelijk om in de verschillende viruele omgevingen gebruik te maken van het onderliggende Windows XP os, zodat ik dit niet opnieuw hoef te installeren?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je absoluut niks van je kids wil merken, dan kun je toch ff een dual boot maken ?
Eerst de pc helemaal installeren zoals je hem wilt met alle algemene apps.
Dan deze partitie klonen naar een andere partitie en ff de boot aanpassen, klaar.

VMWare is leuk en al, maar wat als je kids een 3dgame willen spelen ???

@vraag: Nee. VmWare werkt net als aparte XP installas, volledig los van je guest dus.

[ Voor 12% gewijzigd door KillerAce_NL op 24-12-2007 18:01 ]

• Digin
Bedankt voor het meedenken allemaal. Nu kwam mijn zoon met het programma 'Mojopac'. Hiermee zou het ook mogelijk zijn alles te scheiden en toch gebruik te kunnen maken van één installatie van Windows XP. Is dit misschien iets?
Pagina: 1