Toon posts:

NDAS storage wil niet werken

Pagina: 1
Acties:
  • 586 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel in het bezit van een 500GB exteren HDD van ChiliGreen welke ik wilde gaan gebruiken om data tussen PC en MacBook uit te wisselen. Ik ben nu al een paar dagen aan het klooien om alles werkend te krijgen maar het wil nog niet echt.
Momenteel werkt t ding perfect op de PC hij is al geformateerd naar FAT32 en in het programma NDAS Utility heb ik de schijf ook al gerigstreerd enkel wil het ding niet mounten. Deze optie kan niet geselecteerd worden.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen of dat er nog andere drivers zijn?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

een aantal vragen:

1) hoe wordt de disk verbonden (USB, Firewire, netwerk) , en waarmee? (PC of Mac)

2) NDAS? is het NAS (Network Attached Storage) of DAS (Direct Attached Storage)?

3) heb je er al over gedacht om die data niet via sneakernet (heen en weer lopen met een disk) uit te wisselen maar gewoon via het netwerk? MacOSX heeft prima ondersteuning voor SMB/CIFS (Windows file sharing)

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Word verbonden via netwerk (UTP kabel naar router) dit werkt op de PC perfect op de Mac niet. Op de Mac werkt enkel bij t gebruik van een USB kabel.

Utility zegt NDAS ik weet iig wel dat de HDD geen MAC adres heeft of een IPnummer

Wat bedoel je precies met punt 3?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Het lijkt me zaak om uit te zoeken hoe de PC met de HDD praat. Hoe wordt de drive getoond in Windows? Als een netwerkdrive of als lokaal station? Wanneer het als netwerkstation getoond wordt is het hoogstwaarschijnlijk SMB/CIFS dat gebruikt wordt om de disk aan te spreken. Wanneer het als lokaal station wordt getoond, dan denk ik meer aan een soort iSCSI. Wanneer het gaat om SMB/CIFS moet de drive ook aan te spreken zijn vanuit OSX.

edit:
bij twijfel over het wel of niet bestaan van een IP adres voor de HDD, kun je het volgende doen:

1) broadcast ping (zie hieronder - ik ga uit van een 192.168.0.1/24 range)
ping 192.168.0.255 

2) kijk met fping welke hosts 'alive' zijn (fping kan via fink of MacPorts geïnstalleerd worden)
fping -g 192.168.0.1/24

[ Voor 28% gewijzigd door Whieee op 23-12-2007 20:45 ]

Launching containers into space

• Jit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-01 23:03

Jit

Whieee schreef op zondag 23 december 2007 @ 20:29:
<knip>
Wanneer het als lokaal station wordt getoond, dan denk ik meer aan een soort iSCSI. Wanneer het gaat om SMB/CIFS moet de drive ook aan te spreken zijn vanuit OSX.
Als het een NDAS is (Network Direct Attached Storage), dan kun je wel eens in de aap gelogeerd zijn met een Mac. Je hebt er een driver voor nodig die de communicatie met de disk verzorgt. Inderdaad a la iSCSI, maar dan niet standaard, proprietary en direct over ethernet ipv tcp of udp, meer dan 1 gebruiker tegelijkertijd kan niet of je data is mogelijk corrupt en nog wat meer van dat soort ongein. Is wel weer een stuk sneller dan een NAS, dat wel. (/me is geen fan van NDAS)
Voor de Chiligreen disks zijn er drivers voor OS X, maar die werken officieel niet met releases na 10.1 (zie http://www.chiligreen.com/shop/produkte.asp?typ=62 en poets gelijk je duits een beetje op). Aan de andere kant hebben ze ook allemaal een USB aansluiting volgens die pagina, dus dat zou ook moeten werken.

Je kan denk ik nog proberen om de disk in windows te mappen en dan daar de drive te sharen. Dan kun je vanuit OS X de windows pc als server benaderen en de shares daarvandaan koppelen. Dat werkt dan met smb. (Of omgekeerd een windows share op mac aanmaken en dan via windows er heen kopieren.)