Toon posts:

SATA schijven niet herkent door pc en WXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede avond Tweakers,

zojuist heb ik in mijn DELL Dimension 2400 een tweede SATA schijf geplaatst. Momenteel staat er op een WD1600 (IDE) WXP pro geinstalleerd en zit er een WD5000KS (SATA) als opslagschijf in, deze is aangesloten op een Belkin sata controller. Nu heb ik gisteren een tweede 500gb schijf opgehaald, een WD5000AAKS, deze heb ik op dezelfde controller aangesloten. Het BIOS herkent geen SATA schijven (Het is een DELL BIOS, daar gaan we al) de RAID setup van Belkin herkent alleen de nieuwe schijf, raar, de 5000KS was al in gebruik en er stond al data op. In Windows wordt ook alleen de nieuwe schijf herkent. Vervolgens heb ik de SATA kabels op de sata controller opgewisseld, nu boot XP uberhaupt niet meer, ook heel apart.

Komt dit omdat de schijven enigzins verschillend zijn? (WD5000KS en WD5000AAKS) Moet ik toch een jumper gebruiken? Moet ik een RAID bouwen omdat de sata schijven niet onafhankelijk kunnen werken? Doe ik iets fout? Zie ik iets over het hoofd?

Dit is de configuratie van de Dell:

Pentium 4 @2,4Ghz
2x256MBram
Belkin 2 poorts 150 sata controller (de schijven draaien mss op 300?)
Forton 300W voeding (erin gezet wegens de extra schijf)
WD1600
2xCDROM, Philips en NEC
verders zit alles onboard (10/100, video, audio, USB)

De schijven zijn met sata voedingen en molexsplitters aangesloten, ik had namelijk begrepen dat sata voeding beter zou werken dat de molexvoedingen, welke die AAKS geen heeft...

Alvast mijn excuus als het een domme fout blijkt te zijn en het toch al eens gepost blijkt te zijn, ik kon dit probleem specifiek niet vinden.

Bij voorbaat dank,

KingPin8

Verwijderd

Topicstarter
Jullie kennen deze smiley: |:( .....
en jullie weten hoe stug SATA kabeltjes zijn....

u guess, die kabeltjes floepten spontaan uit de aansluitingen, probleem opgelost, sorry voor de overlast en fijne dagen toegewenst.

Mvg,

de trotse bezitter van een thuisservertje met 1TB O-)