Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 03:35:
om te beginnen, post de rest van je specs eens zoals moederbord type, etc.
om eerlijk te zijn kan dit heel goed een driver probleem zijn maar ook net zo goed een hardware probleem. daarom wil ik graag weten wat allemaal nog meer deel uit maakt je pc.
de snelheid van de fan op de videokaart wordt geregeld door de bios op de videokaart zelf. de driver, maar ook andere tools kunnen tegen de bios zeggen om een andere snelheid te gaan draaien maar als niemand de bios vertelt op welke snelheid deze moet draaien dan bepaalt deze dat helemaal zelf.
ik zelf heb een x1900xt van ati waarbij de snelheid bij het opstarten altijd 100% is en zodra de driver wordt geladen terug zakt naar 45% en zich met de temperatuur aanpast. hoe een 7950gx2 bios begint weet ik dus niet maar uit jouw verhaal kan ik opmaken dat de kaart normaal niet op 100% begon te blazen zodra je je computer opstarte. er is dus duidelijk iets veranderd.
wat mij een beetje verbaast is dat je zei dat je de standaard windows drivers gebruikent en dus niet de drivers van de nVidia site. ik weet niet of je je het beseft maar de 7950gx2 is een SLi op 1 plank en vereist dus SLi drivers. nou weet ik niet zeker of de standaard windows drivers SLi ondersteunen maar ik twijfel toch een beetje.
pin me er niet op vast maar volgensmij vereist de 7950gx2 daarom ook een SLi oftewel nForce moederbord. het is goed mogelijk dat wanneer je de 7950gx2 in een niet nForce moederbord steekt deze zich gedraagt als 2 losse videokaarten en in jouw computer probeert de, waarvan ik even aanneem dat die SLi-capable is, driver dus de kaart te starten in SLi.
stel dat GPU#2 beschadigd is maar GPU#1 verder perfect. de temperatuur van GPU#2 verkeert wordt uitgelezen waardoor de videokaart bios ook denkt dat GPU#2 oververhit is en dus de fans naar 100% zet in een poging de GPU te koelen. en dat zodra je dus een 3d app start GPU#1 wordt vertraagt door de manke GPU#2. je SLi is kapot maar GPU#1 is verder goed. dit zou je moeten kunnen testen door SLi uit te zetten.
verder is het puur gis werk en ik adviseer je daarom om te beginnen met je windows schoon opnieuw te installeeren met de laaste drivers van de nVidia site. vergeet niet directx9c te installeeren voordat je de drivers zelf installeert. dus in de volgorder: SP2 -> directx9c ->moederbord -> videokaart -> rest van het systeem.
en test dan nog eens met zowel SLi aan als uit. probeer ook eens de temps van de GPU's uit te lezen om te zien of de bios die nog wel goed kan uitlezen. dat zou het fan probleem verklaren. als de kaart met SLi uit goed werkt maar met SLi aan hapert verklaart dit waarom de kaart in de winkel op een mogelijk niet SLi-capable moederbord gewoon goed werkt.
verder is je uitleg van een driver aardig maar zoek maar eens wat een IRQ is en hoe het met drivers te maken heeft. zie bijvoorbeeld:
http://www.evilbitz.com/2...and-interrupt-controllers om een idee te krijgen wat een interupt-request nou eigenlijk is. en de bios vga instructies heten VBE of nog ouder IBM-vga en zijn eigenlijk geen instructies maar eerder specificaties waar je van uit kunt gaan dat elke videokaart ze ondersteunt. je hebt nog steeds een driver alleen kun je die gebruiken bij zowel videokaarten van intel, ati, nvidia, matrox etc. net zoals bijvoorbeeld de IDE driver op zowel schijven van seagate, western digital, samsung, etc, werkt.
hier gaan we weer met het driver verhaal, het feit dat ik eerst de standaard windows drivers gebruikte was omdat het een net clean install was en ik de moeite nog niet genomen had om de gpu driver te installen omdat ik toch al in de gewenste reso van 1680x1040 kon draaien en omdat er nog geen games opstonden. nadat hij problemen gaf heb ik die wel geinstalled, de laatste nieuwe en dat gaf geen enkel verschil op het vlak van problemen.
om dit nu voor eens en altijd te zeggen, er zijn meerdere factoren die er op wijzen dat het
niet om een driver probleem kan gaan (bv dat linux niet meer wil opstarten terwijl hij dat vroeger wel deed)
om een 7950gx2 te gebruiken heb je
geen sli moederbord nodig, enkel wanneer je 2 van deze kaarten wilt combineren.
om op je temps te antwoorden, ik heb beide gpu's uitgelezen en deze zaten alletwee rond de 45 graden idle (komt dus door die fan).
het is zo dat tijdens het opstarten het mogelijk is dat je kaart even de fan op 100 procent laad draaien maar normaal word dit meteen terug gedraaid van de moment dat de bios ingeladen word, bij dit moederbord (gigabyte p35) had ik dat verschijnsel zelfs nooit gehad.
zoals ik al zei ging ik de irq's onderzoeken en het feit of hij wel 16 lanes geeft aan de kaart maar momenteel ligt die in de winkel en die is niet bij de deur, ik ga eerst trachten aan een andere kaart te geraken.
spec's
intel core 2 duo E6300 1,86 (was oc't naar 2,6 ergens maar staat nu terug standaard)
gigabyte GA-P35C-DS3R (rev. 1.x) (bearlake)
1 gb x 2 pqi 677mhz cas 4 (ik heb net exact het zelfde setje liggen maar dan 512mb x 2 maar aangezien ik dan eerst naar een 64 bit os moet overstappen zit die er momenteel niet in)
raid 0 seagate 7200.10 (320GB x 2)
thermaltake thougpower 750 watt
dvd drives zijn momenteel niet aangesloten, het enige wat er nog aangesloten is een tv kaart, hauppage 350
daarnaast gebruik ik nu een cirrus logic vga kaartje met 2MB(of zoiets) waarop vista eigenlijk perfect draait met areo aan (wel op 1024x800 en onder 16 bit)
os, vista ultimate 32 bit en 2 verschillen linux live cd's
edit, de voltlijnen zijn allemaal in orde