7950gx2 probleem

Pagina: 1
Acties:

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 22:14
Ik heb onlangs misserie gekregen met mijn 7950 gx2, plotseling starte hij op in een 640x480 reso en onder 4 bit kleurenmodus, het os schijnt niet te weten welke gpu er gebruikt word. Op andere momenten start hij wel gewoon op. Daarnaast staat de fan constant volledig open van de moment de pc aanstaat. nTune weigert om de fan snelheid aan te passen maar ook de core en geheugen snelheid wilt hij ook niet aanpassen (kaart heeft nooit gedraaid met overclockte settings). Ik heb 2 verschillende linux boot cd's getracht op te starten maar geen enkele wou opstarten wat ze vroeger wel deden, het beeld schakelt gewoon over op zwart. Toen de kaart normaal opstarte heb ik de laatste medal of honour gedraait maar zelfs op de allerlaagste settings haperde het spel ongeloofelijk. Daarop heb ik 3dmark 2001 gedraaid waarop de score's normaal waren maar van de moment dat de framerate onder de 80 zakte schokte het beeld. De temps waren vroeger altijd normaal maar nu waren ze laag omdat de fan zo snel staat te draaien (idle op 45 graden)

Nu is het simpel, de kaart is dood en binnen garantie, dus wat is het probleem? Nu heb ik die teruggestuurt naar de winkel en die zeggen doodleuk dat het een driver probleem geweest moet zijn en rekenen mij nog testkosten aan ook en zeggen dat de kaart nog volledig in orde is. Wat vinden julie hier van?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Tja, ik snap ook niet waarom je die kaart zomaar hebt teruggestuurd.

Ziet er inderdaad uit als een driverprobleem. Je had beter eerst even de drivers opnieuw kunnen installeren :X

• sprankel
leonpwner1 schreef op zondag 23 december 2007 @ 18:11:
Tja, ik snap ook niet waarom je die kaart zomaar hebt teruggestuurd.

Ziet er inderdaad uit als een driverprobleem. Je had beter eerst even de drivers opnieuw kunnen installeren :X
Het feit dat linux niet meer wil opstarten, het feit dat de fan staat te draaien als een zot van de moment de pc aanstaat kan ik niet linken aan een driverprobleem. Bovendien had ik toen de kaart problemen begon te geven nog geen drivers geinstaleerd, hij werkte perfect op de drivers van windows waarop na de problemen zich voordeden ik wel de drivers geïnstaleerd heb waarop er geen enkel verschil te merken was met de problemen

[ Voor 4% gewijzigd door sprankel op 23-12-2007 18:17 ]

• Avalaxy
sprankel schreef op zondag 23 december 2007 @ 18:16:
[...]

Het feit dat linux niet meer wil opstarten, het feit dat de fan staat te draaien als een zot van de moment de pc aanstaat kan ik niet linken aan een driverprobleem. Bovendien had ik toen de kaart problemen begon te geven nog geen drivers geinstaleerd, hij werkte perfect op de drivers van windows waarop ik wel de drivers geïnstaleerd heb waarop er geen enkel verschil was
Logisch dat je fan 100% draait, aangezien die aangestuurd worden door de drivers. Als je drivers niet correct werken kan het zijn dat de fan niet correct wordt aangestuurd.

Even je post ontleden:
sprankel schreef op zondag 23 december 2007 @ 18:08:
plotseling starte hij op in een 640x480 reso en onder 4 bit kleurenmodus
Missende/corrupte driver, hij herkent je GPU niet dus gaat in VGA modus.
het os schijnt niet te weten welke gpu er gebruikt word.
Geen goede driver die deze info aangeeft.
Daarnaast staat de fan constant volledig open van de moment de pc aanstaat.
Zie hierboven.
nTune weigert om de fan snelheid aan te passen maar ook de core en geheugen snelheid wilt hij ook niet aanpassen (kaart heeft nooit gedraaid met overclockte settings).
Als de drivers niet geïnstalleerd zijn of corrupt zijn vindt hij de juiste klokfrequenties niet en dus kan je ze niet aanpassen.

Je concludeert meteen dat de kaart kapot is, maar hebt hem (zo ver ik lees) niet in een ander systeem geprobeerd, en geen andere drivers er op gezet. Als de winkel het test en het werkt gewoon goed dan is het niet hun probleem maar de jouwe, aangezien het dan gewoon aan jouw configuratie ligt. Als het niet werkt onder Linux maar wel onder Windows dan is het geen defecte kaart maar gewoon slechte drivers, en dan kunnen zij gewoon zeggen "dan moet je maar Windows gebruiken".

• sprankel
leonpwner1 schreef op zondag 23 december 2007 @ 18:22:
[...]

Logisch dat je fan 100% draait, aangezien die aangestuurd worden door de drivers. Als je drivers niet correct werken kan het zijn dat de fan niet correct wordt aangestuurd.

Even je post ontleden:

[...]

Missende/corrupte driver, hij herkent je GPU niet dus gaat in VGA modus.

[...]

Geen goede driver die deze info aangeeft.

[...]

Zie hierboven.

[...]

Als de drivers niet geïnstalleerd zijn of corrupt zijn vindt hij de juiste klokfrequenties niet en dus kan je ze niet aanpassen.

Je concludeert meteen dat de kaart kapot is, maar hebt hem (zo ver ik lees) niet in een ander systeem geprobeerd, en geen andere drivers er op gezet. Als de winkel het test en het werkt gewoon goed dan is het niet hun probleem maar de jouwe, aangezien het dan gewoon aan jouw configuratie ligt. Als het niet werkt onder Linux maar wel onder Windows dan is het geen defecte kaart maar gewoon slechte drivers, en dan kunnen zij gewoon zeggen "dan moet je maar Windows gebruiken".
De kaart werkte perfect onder linux en nu plots niet meer en dat kan niet aan de drivers liggen want de drivers die linux vroeger gebruikte zijn nog altijd dezelfde als degene die linux nu gebruikt. Je zegt dat het fan probleem het gevolg is van corrupte drivers, hoe kan het dan dat die fan ook zo staat te draaien wanneer het os nog niet geladen is en dus ook nog geen drivers geladen zijn?(ofwel het moment waarop de pc nog aan het opstarten is of als je bv in de bios zit)

• Avalaxy
sprankel schreef op zondag 23 december 2007 @ 18:34:
[...]

Je zegt dat het fan probleem het gevolg is van corrupte drivers, hoe kan het dan dat die fan ook zo staat te draaien wanneer het os nog niet geladen is en dus ook nog geen drivers geladen zijn?(ofwel het moment waarop de pc nog aan het opstarten is of als je bv in de bios zit)
Het is het probleem van corrupte of missende drivers, dus als je PC nog niet in Windows zit, missen de drivers.

• sprankel
leonpwner1 schreef op zondag 23 december 2007 @ 18:36:
[...]

Het is het probleem van corrupte of missende drivers, dus als je PC nog niet in Windows zit, missen de drivers.
als een pc nog niet in een os zit zijn er altijd geen drivers ingeladen (laten we de opvolger van de bios even buiten beschouwing laten), dus dat is niets abnormaal. het feit dat de fan dan al staat de draaien als een zot is abnormaal aangezien hij dat anders nooit gedaan heeft. En voor zover ik weet word de fan niet aangestuurd door de driver maar door de kaart zelf die via de gemeten temperatuur de fan regelt

• Avalaxy
sprankel schreef op zondag 23 december 2007 @ 18:45:
[...]

En voor zover ik weet word de fan niet aangestuurd door de driver maar door de kaart zelf die via de gemeten temperatuur de fan regelt
Dat doet ie inderdaad ja, maar de driver bepaalt hoe hard de fan draait bij welke temperatuur.

Maargoed, dat het eerst wel goed werkte en nu niet meer daar kan ik ook niet echt een oordeel over geven, het zou zoals ik eerder al zei gewoon zo zijn dat er iets corrupt is geraakt, wat je uit had kunnen sluiten door de videokaart in een andere PC te proberen.

Ik weet niet of je de kaart nu tot je beschikking hebt, en een andere PC met een PCI-E x16 slot, maar dan zou je misschien even daar kunnen testen wat er gebeurd. Het kan dat de winkel fout zit, maar dan moet je dit wel aan kunnen tonen met hard bewijs.

• sprankel
leonpwner1 schreef op zondag 23 december 2007 @ 18:50:
[...]

Dat doet ie inderdaad ja, maar de driver bepaalt hoe hard de fan draait bij welke temperatuur.

Maargoed, dat het eerst wel goed werkte en nu niet meer daar kan ik ook niet echt een oordeel over geven, het zou zoals ik eerder al zei gewoon zo zijn dat er iets corrupt is geraakt, wat je uit had kunnen sluiten door de videokaart in een andere PC te proberen.

Ik weet niet of je de kaart nu tot je beschikking hebt, en een andere PC met een PCI-E x16 slot, maar dan zou je misschien even daar kunnen testen wat er gebeurd. Het kan dat de winkel fout zit, maar dan moet je dit wel aan kunnen tonen met hard bewijs.
het enige wat corrupt zou kunnen geraakt zijn die deze problemen zou kunnen veroorzaken zou de bios van de grafische kaart zelf zijn maar aangezien ik die nooit gewijzigt heb zie ik daar niet meteen een probleem. het moederbord heeft geen controle over de fan van de grafische kaart dus die kan het niet echt veroorzaakt hebben. En ik had geen beschikking over een andere pc met een pci-e x16 slot

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Ik denk ook niet dat het een driver probleem is hoor. Wellicht een IRQ conflict of corrupte bios. Je vertelde ons dat windows in het begin op 640*480 sprong met 4-bits. Als dit een driver probleem zou zijn, dan zou een kaart nooit naar deze reso springen. Dit is voor moderne kaarten gewoon veelste laag. Minimaal zou hij op 800*600 springen met een 16-bit of 8-bit kleurenschema.

Het probleem komt mij toch wel enigsinds bekent voor. Destijds was mijn x1600 overleden, en omdat de RMA nogal lang duurde had ik een 6600GT aangeschaft. Toen ik deze in het AGP slot deed, kreeg ik dezelfde problemen. 640*480 en 4-bit. Nadat ik de gluidskaart ( X-fi Xtrememusic ) had verwijderd, deed hij het goed. Echter zodra ik de X-fi er weer in deed, was het beeld weer slecht, onafhankelijk van het PCI-slot.
Ik zit zelf dus te denken aan een IRQ conflict met je moederbord of andere hardware in je systeem. Trek alle PCI kaarten er eens uit, en schakel zo veel mogelijk uit in je bios ( paralelle poort, Com poort ).

• sprankel
Xtresis schreef op zondag 23 december 2007 @ 19:13:
Ik denk ook niet dat het een driver probleem is hoor. Wellicht een IRQ conflict of corrupte bios. Je vertelde ons dat windows in het begin op 640*480 sprong met 4-bits. Als dit een driver probleem zou zijn, dan zou een kaart nooit naar deze reso springen. Dit is voor moderne kaarten gewoon veelste laag. Minimaal zou hij op 800*600 springen met een 16-bit of 8-bit kleurenschema.

Het probleem komt mij toch wel enigsinds bekent voor. Destijds was mijn x1600 overleden, en omdat de RMA nogal lang duurde had ik een 6600GT aangeschaft. Toen ik deze in het AGP slot deed, kreeg ik dezelfde problemen. 640*480 en 4-bit. Nadat ik de gluidskaart ( X-fi Xtrememusic ) had verwijderd, deed hij het goed. Echter zodra ik de X-fi er weer in deed, was het beeld weer slecht, onafhankelijk van het PCI-slot.
Ik zit zelf dus te denken aan een IRQ conflict met je moederbord of andere hardware in je systeem. Trek alle PCI kaarten er eens uit, en schakel zo veel mogelijk uit in je bios ( paralelle poort, Com poort ).
Er zat wel nog een tv-kaart in maar daar had ik eerder geen probleem mee, bovendien zit die op pci en pci zit op de southbridge en gebruikt een parralelle verbinding terwijl pci-e een seriële verbinding gebruikt en op de northbridge zit dus ik zie niet meteen een probleem daar hoewel ik het zal onderzoeken. de kaart ligt momenteel wel nog altijd bij de winkel.

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-07 12:43
sprankel schreef op zondag 23 december 2007 @ 18:34:
[...]

De kaart werkte perfect onder linux en nu plots niet meer en dat kan niet aan de drivers liggen want de drivers die linux vroeger gebruikte zijn nog altijd dezelfde als degene die linux nu gebruikt. Je zegt dat het fan probleem het gevolg is van corrupte drivers, hoe kan het dan dat die fan ook zo staat te draaien wanneer het os nog niet geladen is en dus ook nog geen drivers geladen zijn?(ofwel het moment waarop de pc nog aan het opstarten is of als je bv in de bios zit)
als hij het wel onder windows doet dan ligt het toch niet aan de drivers? als je alleen maar sneeuw krijgt op je tv.. dan ga je toch ook niet meteen nieuwe tv halen?

P.S. jij bent nieuw he? :P

• sprankel
LittleKiller schreef op zondag 23 december 2007 @ 20:11:
[...]

als hij het wel onder windows doet dan ligt het toch niet aan de drivers? als je alleen maar sneeuw krijgt op je tv.. dan ga je toch ook niet meteen nieuwe tv halen?

P.S. jij bent nieuw he? :P
als ik je goed begrijp zeg je als de kaart niet zou werken in linux door een driver probleem hij dat ook niet zou doen onder windows. In dat geval vrees ik dat je niet goed begrijpt wat een driver is dus zal ik het je proberen uit te leggen.

Een driver is een stuurprogramma die de instructies van een appplicatie vertaald voor de hardware en omgekeerd. Op die manier kan je een applicatie maken die universeel is met alle hardware doordat de driver de universele instructie vertaald naar de specefieke instructie waar de hardware vervolgens verstaat. Doordat de instructies die hardware verstaat altijd anders is heb je een driver nodig ofwel zou je als je een applicatie moeten bouwen die compatibel zou moeten zijn met verschillende soorten hardware wat enorm veel werk zou zijn en waarop er enorm veel problemen zou zijn. Nu is het zo dat een driver niet rechtstreek communiceert met een applicatie maar rechtstreek communiceert met een operating systeem. Daardoor kun je dus alle hardware compatibel maken met een operating systeem. Maar omdat elke operating system grofweg een andere set instructies hanteert heb je voor elke soort operating system een andere driver nodig.

Of met andere woorden, linux gebruikt andere drivers die speciaal voor linux gemaakt zijn dan windows die op zijn beurt zijn eigen driver heeft maar een windows driver gaat niet werken op linux en vica versa.

Nu is het wel zo dat in het geval van videokaarten er in principe niet meteen een driver nodig is omdat alle videokaarten de instructies van de bios ondersteunen, anders zou je geen beeld hebben voor het os en dus de driver opgestart is. Echter kun je met die instructies enkel een basis aantal dingen uitvoeren.

U vergelijking met een tv slaagt nergens op vind ik, en om op u vraag te antwoorden of ik nieuw ben, nee ik ben niet nieuw

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Driverprobleem lijkt me niet. Mijn 8800 gtx zal bij een hardwarefout(bijvoorbeeld geen geheugen in moederbord) ook op 100 procent gaan draaien. De fan wordt niet aangestuurd door de drivers, maar kan worden aangestuurd. De fan wordt nog steeds door de bios in de kaart aangedreven. Mij lijkt het zoals ik je net op msn zei een probleem met je pci-express slot en dan dat hij op x1 draait.

http://specs.tweak.to/16567

• MrBigfield
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 22:08
Over nieuw gesproken...
Geregistreerd op 22 oktober 2007 ==>die littlekiller dan he....

• sprankel
skelleniels schreef op zondag 23 december 2007 @ 23:00:
Driverprobleem lijkt me niet. Mijn 8800 gtx zal bij een hardwarefout(bijvoorbeeld geen geheugen in moederbord) ook op 100 procent gaan draaien. De fan wordt niet aangestuurd door de drivers, maar kan worden aangestuurd. De fan wordt nog steeds door de bios in de kaart aangedreven. Mij lijkt het zoals ik je net op msn zei een probleem met je pci-express slot en dan dat hij op x1 draait.
na wat overleg en onderzoek zijn we tot de conclusie gekomen dat er een goede kans in zit dat hij maar 1 lane toegewezen kreeg maar ik tracht een andere videokaart op pcie te bemachtigen om daar uitsluitsel over te geven

Verwijderd

om te beginnen, post de rest van je specs eens zoals moederbord type, etc.

om eerlijk te zijn kan dit heel goed een driver probleem zijn maar ook net zo goed een hardware probleem. daarom wil ik graag weten wat allemaal nog meer deel uit maakt je pc.

de snelheid van de fan op de videokaart wordt geregeld door de bios op de videokaart zelf. de driver, maar ook andere tools kunnen tegen de bios zeggen om een andere snelheid te gaan draaien maar als niemand de bios vertelt op welke snelheid deze moet draaien dan bepaalt deze dat helemaal zelf.

ik zelf heb een x1900xt van ati waarbij de snelheid bij het opstarten altijd 100% is en zodra de driver wordt geladen terug zakt naar 45% en zich met de temperatuur aanpast. hoe een 7950gx2 bios begint weet ik dus niet maar uit jouw verhaal kan ik opmaken dat de kaart normaal niet op 100% begon te blazen zodra je je computer opstarte. er is dus duidelijk iets veranderd.

wat mij een beetje verbaast is dat je zei dat je de standaard windows drivers gebruikent en dus niet de drivers van de nVidia site. ik weet niet of je je het beseft maar de 7950gx2 is een SLi op 1 plank en vereist dus SLi drivers. nou weet ik niet zeker of de standaard windows drivers SLi ondersteunen maar ik twijfel toch een beetje.

pin me er niet op vast maar volgensmij vereist de 7950gx2 daarom ook een SLi oftewel nForce moederbord. het is goed mogelijk dat wanneer je de 7950gx2 in een niet nForce moederbord steekt deze zich gedraagt als 2 losse videokaarten en in jouw computer probeert de, waarvan ik even aanneem dat die SLi-capable is, driver dus de kaart te starten in SLi.

stel dat GPU#2 beschadigd is maar GPU#1 verder perfect. de temperatuur van GPU#2 verkeert wordt uitgelezen waardoor de videokaart bios ook denkt dat GPU#2 oververhit is en dus de fans naar 100% zet in een poging de GPU te koelen. en dat zodra je dus een 3d app start GPU#1 wordt vertraagt door de manke GPU#2. je SLi is kapot maar GPU#1 is verder goed. dit zou je moeten kunnen testen door SLi uit te zetten.

verder is het puur gis werk en ik adviseer je daarom om te beginnen met je windows schoon opnieuw te installeeren met de laaste drivers van de nVidia site. vergeet niet directx9c te installeeren voordat je de drivers zelf installeert. dus in de volgorder: SP2 -> directx9c ->moederbord -> videokaart -> rest van het systeem.

en test dan nog eens met zowel SLi aan als uit. probeer ook eens de temps van de GPU's uit te lezen om te zien of de bios die nog wel goed kan uitlezen. dat zou het fan probleem verklaren. als de kaart met SLi uit goed werkt maar met SLi aan hapert verklaart dit waarom de kaart in de winkel op een mogelijk niet SLi-capable moederbord gewoon goed werkt.

verder is je uitleg van een driver aardig maar zoek maar eens wat een IRQ is en hoe het met drivers te maken heeft. zie bijvoorbeeld: http://www.evilbitz.com/2...and-interrupt-controllers om een idee te krijgen wat een interupt-request nou eigenlijk is. en de bios vga instructies heten VBE of nog ouder IBM-vga en zijn eigenlijk geen instructies maar eerder specificaties waar je van uit kunt gaan dat elke videokaart ze ondersteunt. je hebt nog steeds een driver alleen kun je die gebruiken bij zowel videokaarten van intel, ati, nvidia, matrox etc. net zoals bijvoorbeeld de IDE driver op zowel schijven van seagate, western digital, samsung, etc, werkt.

• skelleniels
Kom op zeg dit kan toch geen driverprobleem zijn. Hij heeft al vaak genoeg gezegd dat de kaart zich al anders gedraagt bij het opstarten: als er dus nog geen drivers kunnen geladen zijn.

Zijn drivers waren wel geïnstalleerd: de videokaart startte plotseling op in 640*480@4bit. Hieruit kun je toch concluderen dat zijn drivers geïnstalleerd waren? Start trouwens maar eens xp op zonder videodrivers. Wedden dat je minimum 800*600 @ 16 bit zult krijgen.

De ene site zegt dat SLI mobo nodig is, de andere niet dus ik ga me hier niet over uitspreken...

Als GPU2 kapot is krijg je vastlopers en/of artifacts.

• sprankel
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 03:35:
om te beginnen, post de rest van je specs eens zoals moederbord type, etc.

om eerlijk te zijn kan dit heel goed een driver probleem zijn maar ook net zo goed een hardware probleem. daarom wil ik graag weten wat allemaal nog meer deel uit maakt je pc.

de snelheid van de fan op de videokaart wordt geregeld door de bios op de videokaart zelf. de driver, maar ook andere tools kunnen tegen de bios zeggen om een andere snelheid te gaan draaien maar als niemand de bios vertelt op welke snelheid deze moet draaien dan bepaalt deze dat helemaal zelf.

ik zelf heb een x1900xt van ati waarbij de snelheid bij het opstarten altijd 100% is en zodra de driver wordt geladen terug zakt naar 45% en zich met de temperatuur aanpast. hoe een 7950gx2 bios begint weet ik dus niet maar uit jouw verhaal kan ik opmaken dat de kaart normaal niet op 100% begon te blazen zodra je je computer opstarte. er is dus duidelijk iets veranderd.

wat mij een beetje verbaast is dat je zei dat je de standaard windows drivers gebruikent en dus niet de drivers van de nVidia site. ik weet niet of je je het beseft maar de 7950gx2 is een SLi op 1 plank en vereist dus SLi drivers. nou weet ik niet zeker of de standaard windows drivers SLi ondersteunen maar ik twijfel toch een beetje.

pin me er niet op vast maar volgensmij vereist de 7950gx2 daarom ook een SLi oftewel nForce moederbord. het is goed mogelijk dat wanneer je de 7950gx2 in een niet nForce moederbord steekt deze zich gedraagt als 2 losse videokaarten en in jouw computer probeert de, waarvan ik even aanneem dat die SLi-capable is, driver dus de kaart te starten in SLi.

stel dat GPU#2 beschadigd is maar GPU#1 verder perfect. de temperatuur van GPU#2 verkeert wordt uitgelezen waardoor de videokaart bios ook denkt dat GPU#2 oververhit is en dus de fans naar 100% zet in een poging de GPU te koelen. en dat zodra je dus een 3d app start GPU#1 wordt vertraagt door de manke GPU#2. je SLi is kapot maar GPU#1 is verder goed. dit zou je moeten kunnen testen door SLi uit te zetten.

verder is het puur gis werk en ik adviseer je daarom om te beginnen met je windows schoon opnieuw te installeeren met de laaste drivers van de nVidia site. vergeet niet directx9c te installeeren voordat je de drivers zelf installeert. dus in de volgorder: SP2 -> directx9c ->moederbord -> videokaart -> rest van het systeem.

en test dan nog eens met zowel SLi aan als uit. probeer ook eens de temps van de GPU's uit te lezen om te zien of de bios die nog wel goed kan uitlezen. dat zou het fan probleem verklaren. als de kaart met SLi uit goed werkt maar met SLi aan hapert verklaart dit waarom de kaart in de winkel op een mogelijk niet SLi-capable moederbord gewoon goed werkt.

verder is je uitleg van een driver aardig maar zoek maar eens wat een IRQ is en hoe het met drivers te maken heeft. zie bijvoorbeeld: http://www.evilbitz.com/2...and-interrupt-controllers om een idee te krijgen wat een interupt-request nou eigenlijk is. en de bios vga instructies heten VBE of nog ouder IBM-vga en zijn eigenlijk geen instructies maar eerder specificaties waar je van uit kunt gaan dat elke videokaart ze ondersteunt. je hebt nog steeds een driver alleen kun je die gebruiken bij zowel videokaarten van intel, ati, nvidia, matrox etc. net zoals bijvoorbeeld de IDE driver op zowel schijven van seagate, western digital, samsung, etc, werkt.
hier gaan we weer met het driver verhaal, het feit dat ik eerst de standaard windows drivers gebruikte was omdat het een net clean install was en ik de moeite nog niet genomen had om de gpu driver te installen omdat ik toch al in de gewenste reso van 1680x1040 kon draaien en omdat er nog geen games opstonden. nadat hij problemen gaf heb ik die wel geinstalled, de laatste nieuwe en dat gaf geen enkel verschil op het vlak van problemen.

om dit nu voor eens en altijd te zeggen, er zijn meerdere factoren die er op wijzen dat het niet om een driver probleem kan gaan (bv dat linux niet meer wil opstarten terwijl hij dat vroeger wel deed)

om een 7950gx2 te gebruiken heb je geen sli moederbord nodig, enkel wanneer je 2 van deze kaarten wilt combineren.

om op je temps te antwoorden, ik heb beide gpu's uitgelezen en deze zaten alletwee rond de 45 graden idle (komt dus door die fan).

het is zo dat tijdens het opstarten het mogelijk is dat je kaart even de fan op 100 procent laad draaien maar normaal word dit meteen terug gedraaid van de moment dat de bios ingeladen word, bij dit moederbord (gigabyte p35) had ik dat verschijnsel zelfs nooit gehad.

zoals ik al zei ging ik de irq's onderzoeken en het feit of hij wel 16 lanes geeft aan de kaart maar momenteel ligt die in de winkel en die is niet bij de deur, ik ga eerst trachten aan een andere kaart te geraken.

spec's

intel core 2 duo E6300 1,86 (was oc't naar 2,6 ergens maar staat nu terug standaard)
gigabyte GA-P35C-DS3R (rev. 1.x) (bearlake)
1 gb x 2 pqi 677mhz cas 4 (ik heb net exact het zelfde setje liggen maar dan 512mb x 2 maar aangezien ik dan eerst naar een 64 bit os moet overstappen zit die er momenteel niet in)
raid 0 seagate 7200.10 (320GB x 2)
thermaltake thougpower 750 watt

dvd drives zijn momenteel niet aangesloten, het enige wat er nog aangesloten is een tv kaart, hauppage 350

daarnaast gebruik ik nu een cirrus logic vga kaartje met 2MB(of zoiets) waarop vista eigenlijk perfect draait met areo aan (wel op 1024x800 en onder 16 bit)

os, vista ultimate 32 bit en 2 verschillen linux live cd's

edit, de voltlijnen zijn allemaal in orde

• sprankel
sprankel schreef op zondag 23 december 2007 @ 18:08:
Daarop heb ik 3dmark 2001 gedraaid waarop de score's normaal waren maar van de moment dat de framerate onder de 80 zakte schokte het beeld.
hier vermoede ik een probleem met de ramdac maar na overleg met niels(skelleniels) op msn waarop hij het volgende zei, als de gpu maar een lane krijgt in plaats van 16 zou er een bug onstaan waardoor de cpu sneller werkt dan de gpu waardoor de getoonde fps hoger zou zijn dan de werkelijkke fps. een verschijnsel dat wel eens zou voorkomen tijdens het oc'en. de pcie freq. heeft altijd op 100 of op automatisch(default setting) gestaan.

edit, nu ik er eigenlijk over nadenk, aangezien die kaart aangesloten is via dvi en dvi is digitaal, heb je dan nog een ramdac?

[ Voor 8% gewijzigd door sprankel op 24-12-2007 17:06 ]

• skelleniels
sprankel schreef op maandag 24 december 2007 @ 16:58:
[...]

edit, nu ik er eigenlijk over nadenk, aangezien die kaart aangesloten is via dvi en dvi is digitaal, heb je dan nog een ramdac?
Ja, je hebt er nog steeds 2.

Ik zei niet dat de cpu sneller werkt, maar dat de fps verkeerd berekend was door de cpu. Als hij maar op 1 lane werkt, dan zal je fps uiteraard veel lager liggen. Dat hij lagt onder de 80 fps is volgens mij verkeerd berekend. Schiet me nie dood als ik fout ben, maar volgens mij wordt de fps in 3dmark berekend door de cpu?

[ Voor 36% gewijzigd door skelleniels op 24-12-2007 23:04 ]

Pagina: 1