50Hz 67,5HZ frequentie generator voor platenspeler

Pagina: 1
Acties:
  • 1.008 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:56
Een paar maanden geleden heb ik een Pro-ject debut 3 platenspeler gekocht. Voor deze platenspeler is een speedbox te koop, deze speedbox zorgt ervoor dat je 33,1/3 en 45 toeren platen kan draaien zonder de snaar te verleggen. Het probleem is alleen dat zo’n speedbox meer dan 80 euro kost en dat vind ik een beetje veel van het goede.
Het gene wat de speedbox doet is het veranderen van de frequentie van 50Hz naar 67,5Hz bij 16V @ 500mA AC.
Nu zijn er veel schema’s te vinden om een blokgolf naar een sinus om te zetten, maar uiteindelijk die 16V 500mA sinus te maken is voor mij een probleem.
Ik zat er aan te denken om met een microcontroller een 50Hz en 67,5Hz blok golf te maken, en deze door een opamp schakeling te gooien (tweede gedeelte van deze schakeling http://www.national.com/nationaledge/jun04/article.html). Die schakeling zorgt er voor dat alleen de grond golf over blijft zodat er een mooie sinus over blijft. Maar dan moet er nog die spanning van 16V AC over blijven. Hoe kan ik dat het beste oplossen?

Het liefst maak ik dit met basis componenten die ik bij de lokale electronica boer kan halen.

[ Voor 4% gewijzigd door kippy op 23-12-2007 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Volgens mij gaat dat wel lukken met een audio versterker IC wat gebruikt wordt voor b.v. auto audio toepassingen. Zo'n stereo ic wat je ook in brug kunt zetten. 16V effectief uit betekend 23V top, dat is misschien wat veel voor zo'n ic maar je moet even de specs naast elkaar leggen.

ALs je dan toch een controller gebruikt programmeer het ding dan ook zo dat je met hetzij PWM hetzij 4 (of zo) bits D/A meteen een bijna-sinus maakt. Dat scheelt je een hoop filtering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
joopv schreef op zondag 23 december 2007 @ 17:50:
Volgens mij gaat dat wel lukken met een audio versterker IC wat gebruikt wordt voor b.v. auto audio toepassingen. Zo'n stereo ic wat je ook in brug kunt zetten. 16V effectief uit betekend 23V top, dat is misschien wat veel voor zo'n ic maar je moet even de specs naast elkaar leggen.
Daar zal ik eens naar gaan zoeken.
Probleem voor mij is dat ik wel veel electronica ervaring heb, maar het analoge gebied blijf ik lastig vinden.
ALs je dan toch een controller gebruikt programmeer het ding dan ook zo dat je met hetzij PWM hetzij 4 (of zo) bits D/A meteen een bijna-sinus maakt. Dat scheelt je een hoop filtering.
Ja daar heb ik ook al aan zitten denken. Zal vanavond maar weer eens mijn ontwikkelkit erbij pakken. En eens kijken wat de mogelijkheden zijn.

Grootste probleem is om 16V AC wat vermogen mee te geven. Als ik dat kan, dan is het alleen een kwestie van de sinus mooi maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:21
Als je een sinus kan maken met de juiste frequentie (dus microcontroller en opamp), dan kan je er een standaard audioversterkerschema achter hangen. De eindtrappen moeten wel gevoed worden met 23V ongeveer (beetje clipping maakt hier niet uit), en hoeven geen extreem zware modellen te zijn (moeten 500mA average kunnen sturen, neem 1A voor het zekerste).

Een mooiere oplossing, als je graag de voldoening wil van een mooi EL-knutselwerk, is met je microcontroller PWM uitsturen waarbij je de duty-cycle variëert zodat het afgevlakt op een sinus van je gewenste frequentie lijkt. Daarmee stuur je dan 2 FET's aan, hierbij gaat veel minder vermogen verloren in de sturing, met een spoel kan je de blokgolf sinusvormiger maken (maar met wat geluk doet de motor van je platenspeler dat al voldoende). Op deze manier werken frequentieregelaars.

Edit: vermogen is hier niet echt een probleem, je zit met lage stroom.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 23-12-2007 18:07 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 245226

lijken me wel dure oplossingen, je kunt ook een oscillator maken, en deze versterken tot de goeie spanning, als je met een kristal werkt, kun je een mooie stabiele frequentie maken. een zuiver-sinus lijkt me niet nodig voor een motortje, als het er maar een beetje op lijkt.
Je zou ook nog kunnen zoeken naar een frequentie-regelaar. ik weet niet of dit in ic-vorm bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Anoniem: 245226 schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:30:
lijken me wel dure oplossingen, je kunt ook een oscillator maken, en deze versterken tot de goeie spanning, als je met een kristal werkt, kun je een mooie stabiele frequentie maken. een zuiver-sinus lijkt me niet nodig voor een motortje, als het er maar een beetje op lijkt.
Je zou ook nog kunnen zoeken naar een frequentie-regelaar. ik weet niet of dit in ic-vorm bestaat?
Met een opamp en een paar tansitoren of FET's en een microcontroller (plus voedings travo en stabilisatie) is toch wel zo'n beetje de goedkoopste oplossing.
Maxim dalas maakt fequantie regelaars in IC vorm. Maar die zijn 20 euro per stuk.
En een occilator met een 555 of of schmittrigger is niet veel duurder dan een microcontroller van 1 euro, die ik toch nog heb liggen :P
Maar vooral het versterker gedeelte vind ik lastig. Heb al naar audio trappen zitten kijken, maar daar kom ik niet echt uit.
Is het niet een idee om het met een transistor trap te doen? En heeft iemand misschien een mooi voorbeeld dat ik daarvoor kan gebruike? Bijvoorbeelde met BC337 en BC327 transistoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 19:10
Een audio trap IS in de regel een transistor trap, een TDA2003's oid moet prima kunnen voor deze toepassing. ( of twee in tegenfase )

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Het heeft even geduurd, maar ik heb mijn frequentie generator gebouwd. Dit heb ik gedaan door eerst een blokgolf te maken met de vaste frequentie, deze voor een 28dB actief filter te gooien en als laatste door een LM4700 power opamp.

Als ik de top top spanning op mijn scoop meet krijg ik heel mooi 22,6V (16V AC dus), maar als ik het via mijn multimeter meet, krijg ik 8,5V AC. :?

Iemand een idee hoe dit komt? en heeft dit invloed voor de uiteindelijke toepassing, het aansturen van een motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Je multimeter zal niet met niet-sinus golven om kunnen gaan en dus een verkeerde waarde aangeven. Wat voor signaal laat je scoop zien?

[ Voor 16% gewijzigd door lemming_nl op 28-01-2008 15:22 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
De scoop laat een mooie sinus zien.

Maar ik heb een begoorlijke stomme rekenfout gemaakt.... Ik dacht dat 16V AC 23V top top was. Maar het is 2 x 23V top top. Dus dan klopt et allemaal weer. Behalve dat ik nu en verkeerde voeding heb, en uiteindelijk voor het zelfde geld een speedbox voor men platen speler had kunnen kopen :'(.

Op naar de electronica winkel voor nieuwe componenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Jammer, maar je zou er gewoon een transformator achter kunnen zetten. Mits je voeding wel het vermogen kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
joopv schreef op maandag 28 januari 2008 @ 19:18:
Jammer, maar je zou er gewoon een transformator achter kunnen zetten. Mits je voeding wel het vermogen kan leveren.
Heb een 30VA voeding. Dus dat moet wel lukken, met een 30 Watt power opamp, dus ook dat moet voldoende zijn. Dan zou ik nog een 1:2 trafo er bij moeten kopen om er achter te hangen. Is ook een optie, en heb er ook al aan gedacht, maar ook die trafo moet genoeg vermogen kunnen leveren.
Ik ga morgen wel eens op mijn school kijken, die hebben nog genoeg oude troep staan, kijk of ik daar voor een paar euro een mooie trafo mee kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 22:10

SA007

Moderator Tweaking
Genoeg vermogen? 16VAC op 500mA is maar 8VA hoor... volgens mij is het lastiger een 1:2 trafo te vinden die niet genoeg vermogen kan leveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Je zou een willekeurige 220V voedingstrafo kunnen gebruiken die een 110V aftakking heeft, in spaarschakeling.
Maar die moet primair dan wel 500mA kunnen leveren dus minstens een 50W trafo.

Dus de schakeling die je gemaakt hebt op 0-110 aansluiten, en dan de dubbele spanning op 0-220 afnemen (en de secundaire wikkeling niet gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

en die 60 hz? want ik *gok* zo dat die platenspeler *die* frequentie wil, omdat het een synchroonmotor is, en dus de afspeelsnelheid hierdoor mede bepaald word...

ik had ergens een schema om dit allemaal voor elkaar te krijgen, zal even zoeken waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
AlexanderB schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:10:
en die 60 hz? want ik *gok* zo dat die platenspeler *die* frequentie wil, omdat het een synchroonmotor is, en dus de afspeelsnelheid hierdoor mede bepaald word...

ik had ergens een schema om dit allemaal voor elkaar te krijgen, zal even zoeken waar...
Het is geen 60Hz maar 67,5Hz exact. Hiervoor gebruik ik een blokgolfgenerator die ik met een opamp gemaakt heb. Daarna filter ik alle harmonische weg met een 28dB actief filter. Dit werkt gewoon goed. Houd namelijk een nette sinus zonder troep over.

Heb vandaag ook een nieuwe voeding en componenten binnen, dus kan het nu helemaal afmaken. Eindelijk 45 toeren platen draaien O+
Pagina: 1