RAID0 Faalt na bios update

Pagina: 1
Acties:

• Fabske
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik ben bang dat ik mij vandaag flink in de nesten gewerkt heb |:(

Ik heb nu inmiddels een half jaar mijn nieuwe pctje draaien met mijn eerste RAID0 Array erin.
De onderdelen die van belang zijn is het moederbord:
G33-DS3R specs

met daaraan 2 Hitachi 500GB HDD's via de SATA aansluiting.
deze waren/zijn geconfigureerd in een raid0 array, van 2 volumes.

een volume van 150GB waar mijn windowsxp opstaat, en een van ongeveer 750GB voor mijn data.

Het beviel mij allemaal prima, totdat ik vandaag besloot mijn Bios firmware te updaten.

Dit ging allemaal prima, totdat zoals de instructies vermelde de "Load optimized defaults" uitvoerde.
Sindsdien faalt mijn RAID0 :(

Ik dacht eerst, oh stom ff de goede instellingen terugzetten.
Dus de RAID weer aangezet, instellingen verder doorlopen, en alles leek goed te gaan.

Maar tot overmaat van ramp word nu alleen de tweede HDD als raid member herkent.
de eerste HDD word wel herkent maar als "Non Raid disk"

Vanzelfsprekend lukt opstarten dus niet en ik krijg een "Disk read error"

Ik heb alle mogelijke combinaties van settings die verband houden met mijn raid geprobeerd.
ik heb een kijkje genomen in het raid configuratie paneel, maar daar zag ik allen maar de delete optie, dus dat leek me geen goed plan :P

Weet iemand of hier nog iets aan te doen is?
Door op de een of andere manier die eerste hdd weer in de raid te proppen
ik heb volgens mij al het mogelijke geprobeerd, (manuals, google, gewoon proberen, etc)
maar kan nergens een oplossing vinden. behalve de "delete alles en installeer opnieuw"

alvast bedankt voor jullie hulp

Edit:
Inmiddels bios downgrade geprobeerd, heeft geen effect.
hdd's van sata poort wisselen heeft ook geen effect..

[ Voor 3% gewijzigd door Fabske op 23-12-2007 17:07 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:51
Maak gewoon weer opnieuw een RAID array aan, met exact dezelfde instellingen. Zeer grote kans dat alles direct weer werkt.

Verwijderd

Welke controller gebruik je? Je oranje SATA-poorten op je mobo zijn van de ICH9R controller, de twee paarse poorten zijn van een extra controller (via PCI/PCI-express).

Je hebt eigenlijk twee opties:
  • Beide disks 100% backuppen op sector-niveau, RAID-array deleten, nieuwe RAID-array aanmaken met dezelfde stripesize en disk volgorde
  • Recovery met Linux of FreeBSD, waarbij je Software RAID gebruikt om toegang tot inhoud van je RAID array te krijgen. Je gebruikt dan dus de RAID van het Operating System ipv de drivers van Intel.
De eerste optie is gevaarlijk als je geen backup hebt van de beide schijven (raw device backup; van sector 0 t/m de laatste sector). Door een verkeerde stripesize kun je namelijk corruptie krijgen als Windows probeert te schrijven in een vroeg boot stadium. Windows zal niet ver komen en er met een BSOD uitklappen. Zou je RAID5 gebruiken dan is je data in één klap corrupt door de hersynchronisatie.

De tweede optie is een veilig alternatief, met read-only access. Backuppen is ook strict genomen niet nodig. Ik heb diverse mensen op deze manier geholpen om hun data terug te krijgen. Ik kan echter geen mensen helpen met een kapotte partitietabel. Let erop dat je je huidige RAID-array niet verwijdert in de BIOS-setup, daarmee schrijf je naar de fysieke schijven en dat kun je nu beter even voorkomen voor het geval dat.

Als je mijn hulp wilt, heb je nodig:
  • FreeBSD7 ISO, i386 of amd64 afhankelijk of je een 64-bit CPU hebt
  • een client pc waarmee je via SMB/CIFS (windows filesharing) je data van de RAID0 config kunt halen. Die client moet dan wel voldoende opslagcapaciteit hebben.
  • Een aparte losse systeemschijf waar FreeBSD op geïnstalleerd kan worden
  • Een port-forward naar de FreeBSD pc toe, TCP poort 22 ssh
  • root-Toegang tot het systeem

• Fabske
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties.

ik heb in mijn ongedult maar gewoon een nieuwe raid gemaakt en een oude backup teruggezet.
ik was toch toe aan mijn formatteer beurt.

het is even lastig, maar ik red me wel.
Goed te weten dat je het ook via linux kunt oplossen, voor een volgende keer die hopelijk niet meer komt :P