Lage frequentie speaker beveiliging

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-02 14:33
Hallo,
Al een paar maanden staat mijn home cinema / audio setje leuk te spelen. Nu ben ik een beetje met de instellingen gaan klooien. Ds speakers heb ik van "small" naar "large: ingesteld. Na een paar uurtje luister begaf de woofer van rechter front speaker het. Na een tijdje rondspeuren op het internet kwam ik uit op het volgende artikel. Hierin wordt verteld dat je over het algemeen je speakers het best als "small" kan instellen en je subwoofer alle lage frequenties voor zijn rekening laten nemen, omdat bij de "large" speaker instellingen de speakers in het lage gebied (te) veel te verduren krijgen. Nu dacht ik er aan om een extern doorlaatfilter voor de speakers te zetten zodat alle te lage frequenties die de speakers toch niet weer kunnen geven, in mijn geval schat ik zo onder de 50Hz, er uit te filteren, zodat de speakers daardoor niet belast worden. Nu heb ik geen ervaring met het maken van doorlaat filters voor audio apperatuur. Nu wil ik weten of het een goed idee is en daarna eventueel te bespreken wat een goede oplossing is.
gr Kevin

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat is het probleem van de "small" instelling van je versterker? Doet toch precies wat jij wil.

Passief filteren kun je op die frequenties vergeten, dat is gewoon niet te doen, zeker niet voor weining geld.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-02 14:33
Het probleem is dat Het LFE kanaal dan niet volledig vrij is. Het liefst wil ik de subwoofer voor dat kanaal vrij kunnen regelen zodat je de kanon inslagen lekker hard kan voelen. Als front speakers ga ik Wharfedale Valdus 100 (Bookshelf Speakers) gebruiken. Deze schijnen behoorlijk goed te klinken voor wat ze kosten. Ze missen volgens mij alleen een beetje in het laag gebied. Dit wil ik opvangen door de front kanalen door te lussen via de subwoofer. Op die manier zijn de front speakers aardig beschermd tegen de overmatige lage tonen als de front speakers op "large" staan ingesteld. Als passief filteren problemen gaat geven zal ik misschien nog een kleine subwoofer op het achter kanaal aansluiten. Het zou kunnen dat hier een stel SHARP CP8800 speakers op aangesloten worden. Het ligt er een beetje aan hoe ze klinken of ik ze aanschaf en of ze dan als front of rears worden gebruikt. Ik kan geen reviews of technische specificaties vinden van deze speakers. De enige informatie die ik nu heb (wat heb laag bereik betreft) dat ze per speaker maarliefst twee 12" woofers hebben. En dat ze 200W RMS zijn. Ik heb bij sharp het frequentie bereik opgevraagd, maar ik heb nog geen antwoord. Mijn receiver is een 5x100W JVC. Ik denk dat deze speakers aardig goed de lage frequenties aan moet kunnen, maar ik weet het dus niet zeker. Of is het niet relevant om de pre out volledig vrij te houden voor het LFE kanaal?

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Waarom niet gewoon de cross-over filter van je subwoofer aanpassen/instellen dat die alle lage tonen voor zijn rekening neemt, dan kan een verkeerde instelling op je receiver ook geen kwaad...

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Verwijderd

vreeemd dat je een kapotte speaker heb
om mijn versterker staat juist alles op large.

Ik weet niet of jij van die melk pakjes heb dan kan het wel kloppen dat het verrot gaat omdat de speaker de lage hz niet aan kunnen (normaal zit er een filter in de speaker gebouwt)

Oplossing is beteren speaker kopen of losse filter bij conrad kopen en zelf in bouwen.
Bij conrad staat er op hoe de speaker worden gefilter op hoeveel hz.

Beter is om op marktplaats een leuke set speakers te kopen