Mirror raid nu als unallocated data

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-06 20:43
Ik heb een HighPoint RAID kaart.
En hierop zit ook een RAID mirror om al mijn belangrijke data (mails, agenda, documenten) op veilig te stellen.

Nu net na een herinstallatie van Windows (wegens een kapot moederbord) staat opeens deze RAID mirror op "Unallocated" en 186GB vrij van 186GB vrij.

Het loshalen van schijven en los aansluiten en dergelijk geeft geen soelaas.
Ik heb al eerder gehoord dat dit waars. ligt aan de Master Boot Record. Hoe kan ik deze het beste repareren zodat ik mijn data terug kan halen?

En hoe voorkom ik dit soort onprettigheden?

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-06 20:43
ik heb het volgende programma gevonden op het forum, maar of het werkt niet, of ik gebruik het verkeerd.
Iemand die een goede tutorial hiervoor heeft? Ik kon niets vinden, ook niet op hun wiki.

http://www.cgsecurity.org/index.html?testdisk.html

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
Is je RAID-array nog intact, of denkt Windows dat er geen partities meer op je RAID-array staan?

Ik denk dat het laatste aan de hand is. Hiervoor kun je Testdisk gebruiken om de partitietabel weer te herstellen, of je kunt aan de gang met recoverytools zoals GetDataBack. Deze kunnen in jouw geval waarschijnlijk de data kopieren naar een andere fysieke harde schijf, waarna je weer een partitie kunt aanmaken op je RAID-array, en die data vervolgens weer terugplaatsen. Hiervoor heb je wel wat vrije ruimte nodig dus.
Met Testdisk heb ik zelf echter nooit gewerkt, dus daar zou ik je niet direct mee kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41852

Aangezien het een mirror is: trek één schijf er eens uit en stop in een andere pc erin (niet op highpoint-controller). Kijk dan of je toegang tot je data hebt, zo ja: kopieren naar een backup-schijf, en de RAID-schijf weer terugplaatsen bij haar zusje en de RAID-set opnieuw aanmaken.

Fauna: aangezien hij een gebroken RAID0-config heeft denk ik niet dat Highpoint hier een BIOS device voor aanmaakt. Je OS ziet dan dus helemaal niks qua opslag. Dit werkt althans met Areca zo.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 41852 op 23-12-2007 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Anoniem: 41852 schreef op zondag 23 december 2007 @ 23:45:
Aangezien het een mirror is: trek één schijf er eens uit en stop in een andere pc erin (niet op highpoint-controller). Kijk dan of je toegang tot je data hebt, zo ja: kopieren naar een backup-schijf, en de RAID-schijf weer terugplaatsen bij haar zusje en de RAID-set opnieuw aanmaken.

Fauna: aangezien hij een gebroken RAID0-config heeft denk ik niet dat Highpoint hier een BIOS device voor aanmaakt. Je OS ziet dan dus helemaal niks qua opslag. Dit werkt althans met Areca zo.
hij heeft raid-1 ( mirror ). Welke gewoon zou moeten werken als je hem idd los haalt en op de controller van je moederbord aansluit.