Toon posts:

Moederbord piepjes

Pagina: 1
Acties:
  • 369 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik krijg sindskort piepjes van het moederbord. Het zijn er 2 achter elkaar maar alles functioneerd normaal zo lijkt het. Zowel het geheugen als videokaart werken normaal. Echter doet het geluid niet (op het moederbord) en krijg ik dit ook niet geinstalleerd. Ik gebruik een 20 pins voeding waar op het moederbord 24 pins zit. Kan het zijn dat het moederbord niet genoeg stroom krijgt? Of is er iets heel anders aan de hand?

Mijn systeem ziet er ongeveer zo uit:

Besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack Service Pack 2
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
Computernaam XXX (wegens privacy weg gelaten)
Naam gebruiker XXX (wegens privacy weg gelaten)

Moederbord
CPU Type Unknown, 1800 MHz (7 x 257) (intel dual core)
Moederbordnaam Onbekend (MSI)
Moederbord Chipset Onbekend (VIA VT8237A)
Systeemgeheugen 1024 MB
BIOS Type AMI (10/24/07)

Scherm
Video kaart NVIDIA GeForce 7300 GS (512 MB)
3D-Versneller nVIDIA G72
Monitor NEC A727 Packard Bell [17" CRT] (12011575)

Multimedia
Geluidskaart VIA VT8237A/8251 High Definition Audio Controller

Netwerk
Netwerkkaart VIA Compatable Fast Ethernet Adapter (192.*.*.*)

Vriendelijk bedankt alvast :).

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:40
Zoek eerst eens op waar die piepjes voor staan, dat staat vast wel in het boekje dat je bij je moederbord hebt gekregen :) En mocht je die niet meer hebben, dan kijk je op de site van de fabrikant.

The devil is in the details.

Verwijderd

2 piepjes betekent vaak een ramm geheugen probleem. Als je vermoed dat het je onboard geluidschip is kun je die ook even uitschakelen in de BIOS. Om uit te sluiten zou ik een bootable memtest progje proberen en deze een tijdje laten draaien.

Al eens gekeken voor een nieuwe BIOS van je moederbord en chipset drivers ? Je kan ook even een back-up maken van je huidige installatie en dan kale installatie doen, veel problemen kunnen ook veroorzaakt worden door driver conflicten, aangezien het systeem, wat ik eruit op maak, voorheen wel goed werkte :)

Verwijderd

In eerste instantie, heeft het voorheen wel goed gewerkt?

Je kunt b.v. ook piepjes krijgen als een van je ventilatoren (cpu/vga) b.v. vertraagt opstart etc.

20 pins op 24 pins mb? Dat lijkt mij sowieso niet een goed gegeven en kan zeker de piep verklaren, het zit er niet voor niets op.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:28
Kijk eens op BiosCentral
Hier staan heel veel beepcodes etc omschreven

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Denk je dat die vier extra pinnen er voor de sier zitten? :+

Koop een 20>24 pins convertor of een nieuwe ATX 1.3 voeding (beter).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:48
Nou, heb hier nog een tijd een pc'tje gedraaid met een 20 pins stekker op een 24 pins aansluiting. Nooit problemen gehad eigenlijk...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 december 2007 @ 15:38:
2 piepjes betekent vaak een ramm geheugen probleem. Als je vermoed dat het je onboard geluidschip is kun je die ook even uitschakelen in de BIOS. Om uit te sluiten zou ik een bootable memtest progje proberen en deze een tijdje laten draaien.

Al eens gekeken voor een nieuwe BIOS van je moederbord en chipset drivers ? Je kan ook even een back-up maken van je huidige installatie en dan kale installatie doen, veel problemen kunnen ook veroorzaakt worden door driver conflicten, aangezien het systeem, wat ik eruit op maak, voorheen wel goed werkte :)
Memtest had ik al eens uit geprobeerd... Heeft zo'n beetje 10 uur staan draaien en alles was passed. Verder heb ik de "live update" van MSI gebruikt. Het enige wat ik daar vond waren updates voor (P)ATA/SATA schijven (chipset update) en een foutmelding voor te warme CPU (verkeerde info/BIOS update). Die zijn reeds geinstalled.

Het werkte voor heen wel goed, zeker bij eerste gebruik :)

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 23 december 2007 @ 15:36:
Zoek eerst eens op waar die piepjes voor staan, dat staat vast wel in het boekje dat je bij je moederbord hebt gekregen :) En mocht je die niet meer hebben, dan kijk je op de site van de fabrikant.
Dit heb ik al gedaan. Er staat niets vermeld over piepjes.

Verwijderd

Topicstarter
Sebazzz schreef op zondag 23 december 2007 @ 15:46:

Het werkt anders prima. Het kon natuurlijk zijn dat het MB niet genoeg stroom kreeg vandaar dit topic.

Verwijderd

Op zich kan 20 pins wel, maar liefst wel in combinatie met een goede voeding. Krijg je die piepjes bij het opstarten of ook willekeurig? Kan me zo voorstellen dat het opstarten een flinke piek veroorzaakt.

Misschien kun je de voedingslijnen eens meten, wellicht is je voeding op z'n top van kunnen.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:28
Sebazzz schreef op zondag 23 december 2007 @ 15:46:

Dat ligt eraan hoe je je pc gaat gebruiken.

Die 4 extra pinnen zorgen alleen voor power naar je PCIe x16 slot. Omdat 50W door spoortjes op je mobo duwen nu eenmaal moeilijk is.
Zolang je geen super deluxe videokaart gebruikt hoef je die 4 pinnen echt niet aan te sluiten.

Maar dat valt weer uit de specs van de videokaart ( in dit geval 7300) te halen.
Mijn 6800 deed het bij mijn vorige voeding (20 pins) uitstekend hoor...
Pagina: 1