[Medion] Laptop geeft alleen nog maar wit beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 4.812 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-12 11:33
Ik ben al een tijdje de zeer tevreden eigenaar van een Medion MD41300 Notebook. Echter beginnen de laatste tijd een aantal manco's te komen.

Vannacht heb ik mijn notebook aan laten staan om hem een filmpje te laten downloaden. Daarbij heb ik het scherm naar beneden gedaan, maar ik heb niet de klep dichtgedaan (dus zeg maar bijna dicht).

Vanmorgen deed ik het scherm weer omhoog, en tot mijn schrik was het scherm helemaal wit! Ik dacht eerst dat hij vastgelopen was, maar ik heb toch geprobeerd om er met een Remote Client op te komen. En waarempel, ik kwam er gewoon op! Hij was dus niet vastgelopen.

Vreemd. Toen heb ik hem maar uit gedaan (Netjes afgesloten). Een paar uurtjes later doe ik hem weer aan, en het scherm was gelijk wit! (Niet helemaal wit, er waren zeg maar 3 wit-tinten). Hier schrok ik van, en ik dacht dat hij nu helemaal kapot was.

Ik heb hier op GoT gekeken naar soorgelijke problemen, en vaak werd beschreven dat er een connector of iets dergelijks los zou kunnen zitten. Daarop heb ik dus het scherm van de laptop gehaald, en eens goed alle stekkers aangedrukt > geen resultaat.

Ik heb daarop de behuizing rondom het scherm weggehaald en achterop de stekkers aangedrukt > Geen resultaat.

Ik dacht bijna dat de videokaart stuk was, echter werkt een externe monitor wel gewoon!

De laptop start nu ook gewoon netjes op en dus lijkt mij dat er qua moederbord of Grafische kaart niets aan de hand is.

Ik vermoed dat het de inverter (??) is, of dat er iets met het panel aan de hand is.

Zou iemand mij uitsluitsel kunnen geven, en hoe ik dit probleem het best kan verhelpen (Installatie nieuwe inverter ??)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden! :)

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Ziasod
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-07 08:04
als het de scherm zelf is kan je http://www.jscreenfix.com/ proberen. wie weet werkt het ook nog :P

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Dat helpt alleen tegen enkele pixels... ik denk dat anderhalf miljoen wat moeilijker wordt :D

Ik gok dat het gewoon een white screen of death is - tft krijgt geen stroom meer (dus niet je backlight - die krijgt nog prima stroom enzo - alleen de tft zelf). Nogal lastig om zomaar te fiksen, want het hele beeldscherm én de tft zelf moeten uit elkaar.

• Jassy
Bedankt voor jullie antwoorden tot dusver!

Het rare is echter:

In de BIOS heeft het scherm drie wit tinten aan, echter als ik in Windows kom is dit nog maar één Wit tint. Zo nu en dan zie ik ook strepen die ook veranderen als er wat met de laptop wordt gedaan.

Ik denk eerlijk gezegd wel dat de TFT nog stroom krijgt, en dat de oorzaak hem ergens anders moet zitten.

Ik heb het beeldscherm al uit elkaar gehad, en het TFT eruit getild. Verder ben ik ook niet gegaan (Krijg het toch niet meer in elkaaR).....

• mux

mux

99% efficient!

Is inderdaad niet 100% de signatuur van een wsod... Kun je een foto maken van de verschillende tinten?

• Jassy
ssj3gohan schreef op zondag 23 december 2007 @ 17:16:
Is inderdaad niet 100% de signatuur van een wsod... Kun je een foto maken van de verschillende tinten?
Hier staat een link naar het plaatje:

http://www.xs4all.nl/~rozendaw/Upload/DSC03703.JPG

Ik heb het scherm een behoorlijk eind gekanteld, dus het lijkt blauw ipv Wit. Het is echter echt wit. Dit heb ik bewust gedaan, zodat het wat beter uit de verf komt.

Wat mij zojuist opvalt, is dat deze drie tinten langzaamaan verdwijnen om dan één witte tint te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Jassy op 23-12-2007 18:09 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:30
Probeer anders eens de brightness te veranderen. Vaak gaat dit met Fn + andere toets.

Zit er geen garantie meer op?

• Jassy
Aan de Brightness knop heb ik al gedraaid (Gedrukt), dat maakt alleen niets uit. De backlight wordt dan namelijke feller/zwakker

Er zit voor zover ik weet geen garantie meer op, dus ik vrees dat het een duur geintje wordt

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb dergelijke problemen vaak gezien bij Compaq Armada 1700 laptops. Die hadden de standaard-bug dat na een tijdje het videosignaal brak werd. Even resetten met de display dicht-knop werkte dan weer even. Hier hielp het wisselen van het LED/audio-board (de printplaat tussen de display-data-kabel en het mainboard) nog wel eens, maar ook niet altijd.

Het probleem is niet het inverterboard, dit printje geeft de hoogspanning voor de lamp. Zolang je lamp licht geeft, is het inverterboard in orde.

In het beste geval is het probleem een los stekkertje, maar die opties heb je al gehad. Er kan ook "iets" los zitten in het display zelf, of een ander probleem aan de mainboard-kant... Dit alles is vrij lastig uit te vinden als je geen onderdelen kan wisselen om te testen...

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Niet moeilijk over doen, dit is een hardware-fout. Je jou de inverter kunnen proberen als hij buiten de garantie is.....

• mux

mux

99% efficient!

Hij zal waarschijnlijk sinds maart uit garantie zijn (ik heb exact dit model uitgewisseld voor een IFL90 toen hij uit garantie ging). Ik heb zelf hier geen problemen mee gehad, en het Clevo model dat het is heeft dit probleem ook niet regelmatig.

Ik denk dat ik de diagnose toch stel op WSOD, gezien er geen kabels brak zijn. Je moet het scherm openmaken en de elektronica die aan de tft zelf vastzit (tft is dus een hele dunne plaat, niet het hele scherm) bekijken. Ergens op de schermkabel zit een draadje dat +3.3 of +5V geeft - daar zit direct achter een SMD zekering (smeltzekering oid, iets dat als het eenmaal stuk is niet meer heel wordt). Die moet je doormeten - de tft heeft namelijk ook stroom nodig. Als hij doorgefikt is is dat je probleem, anders moet je misschien de input latches (kleine smd transistortjes) nakijken, maar dat kan alweer iets te vergezocht zijn voor zo'n 'primair' probleem.

• Jassy
De Laptop is inderdaad buiten de garantie.

Ik heb het scherm net nog even een 'massage' gegeven (Dus ff met mijn hand op verschillende plekken tikken, en zowaar kwamen er een bult strepen op het scherm! Het waren grijze strepen, die na verloop van tijd langzaamaan weer verdwijnen (Ik geloof ik dat ik dat ergens op GoT nog meer gelezen heb!)

Dinsdag gaat hij naar de dokter, en dan maar hopen dat ze er wat mee kunnen!

Ik heb schijnbaar echt wat geraakt met mijn massage, want ik krijg nu bij resolutiewissels veel meer strepen (Zeg maar een scherm vol) met soms een kleurtje (in dit geval roze/paars). Echter verdwijnen deze strepen langzaam maar zeker om dan weer een wit scherm te geven.

Kunnen jullie hier wat mee ?

[ Voor 26% gewijzigd door Jassy op 29-12-2007 12:11 ]

• mux

mux

99% efficient!

Slecht contact. Kan eigenlijk niet anders meer.

• Jassy
*schop*

Heb vandaag maar mijn notebook weer opgehaald bij de Handelaar, want hij kon er niets mee. Hij vermoedde zelf dat het moederbord kapot was! (Lijkt mij gelul, want hij start op en op de ext. monitor werkt hij perfect!)

Ik ga op zoek naar slecht contact in de laptop en zal jullie op de hoogte houden!

Mochten er mensen zijn met tips of ideeen, graag in dit topic vermelden! :)

• Annihlator
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-12 17:47
moederbord moet wel bs zijn, anders kan de externe monitor niet werken lijkt mij.
Of dan zou de connector op het moederbord van moederbord naar het scherm stuk moeten zijn,
Ik zou iig eerst proberen alle stekkers van het scherm los te halen en opnieuw vast te maken, heb ik bij de compaq van ons gedaan die door een lossig stekkertje een flikkerend beeld had.

Mijn specs

• Jassy
Naja, hier het slot van het verhaal.

Ik heb een paar keer met Medion getelefoneerd en we zijn er samen uitgekomen dat het bijna haast het scherm wel moet zijn.

Nu kan ik uiteraard weer zelf gaan knutselen (We zijn immers Tweakers!) maar aangezien ik de helft van de onderdelen mis (Vooral schroeven) krijg ik dat ding nooit meer fatsoenlijk in elkaar.

Ik heb dus ook een afspraak gemaakt met Medion. Ze komen de laptop vrijdag ophalen, gaan hem onderzoeken en doen tot slot een prijsopgave. Als alleen het scherm kapot is gaat dat ongeveer 220 euro kosten. Daar komt nog 65 euro aan bezorg-ophaal-onderzoekskosten bij. Maakt 285 euro en ik krijg er ook nog een jaar garantie op! Maximale verwerkingstijd 3 weken.

Ik heb op internet wel rondgekeken naar onderdelen maar ik waag het er toch maar niet op!

Allemaal onwijs bedankt voor jullie tips, adviezen en meningen in dit topic!!

Pagina: 1