Toon posts:

De beste manier om fans aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om mijn eerste pc te bouwen maar een onderdeel dat voor mij niet echt duidelijk is is de aanluiting van de fans. Ik ben van plan om een coolermaster cosmos 1000 te kopen waar de fans al in zitten. Deze fans hebben molex connectoren :/ .Nou heb ik ergens gelezen dat je deze niet op de moederbord moet/kan aanluiten maar op de voeding.

Nu is mijn vraag wat de beste manier is om fans aan te sluiten

bij voorbaat hartsitkke bedankt

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2007 15:25 . Reden: spellingsfout ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-02 08:34

Sebazzz

3dp

Er zijn meerdere molexconnectors. Je hebt bijvoorbeeld molex fan connectors (3 of 4 pins, rpm, +, -, (PWM)) of de oude prepherial Molex drive connector (4 pins, 12volt, grnd, grnd, 5volt).

Afbeeldingslocatie: http://www.pcsilent.nl/images/Extension_for_3_pin_fan-connectors-MAXI-molexverl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/31/Molex_female_connector.jpg/800px-Molex_female_connector.jpg

Zolang het kan, moet je de fans op het moederbord aansluiten. Deze worden dan door het moederbord aangestuurd, op basis van de temperaturen van verschillende componenten van je systeem. Bijvoorbeeld van je cpu, chipset (mogelijk videokaart of harde schijven). Bij ASUS borden heet dit Q-Fan. Hierbij kan je ook de snelheden uitlezen met bijvoorbeeld Speedfan.

Uiteraard kan je ze ook aan je voeding hangen maar ze zullen altijd dezelfde snelheid houden, maar de snelheden zijn niet uit te lezen. Je fans kunnen op een vast voltage draaien hierbij, namelijk 5 volt, 7 volt, en 12 volt.

[ Voor 78% gewijzigd door Sebazzz op 23-12-2007 15:38 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Die van fans van cosmos hebben volgens mij de oude prepherial Molex drive connectoren. en die kan je aansluiten aan je voeding en niet aan je moederbord, toch?

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Kan je niet beter andere fans kopen in plaats van met verouderde fans blijven knudden want deze kan je inderdaad niet op je moederbord aansluiten (hoewel ik wel een keer een mobo heb gezien met een prepherial connector)? :S

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik zal rondkijken bedankt

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 23:55
Als je een soldeerbout in huis hebt kun je gewoon even een klein stekkertje eraan solderen... Die zijn wel te krijgen bij electro zaken... Of je knipt ze van een paar oude fans af...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

En uiteraard niet vergeten je soldeerpunten te isoleren anders heb je kortsluiting :p

• wei_zhu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 17:58
Verwijderd schreef op zondag 23 december 2007 @ 15:21:
Ik ben van plan om mijn eerste pc te bouwen maar een onderdeel dat voor mij niet echt duidelijk is is de aanluiting van de fans. Ik ben van plan om een coolermaster cosmos 1000 te kopen waar de fans al in zitten. Deze fans hebben molex connectoren :/ .Nou heb ik ergens gelezen dat je deze niet op de moederbord moet/kan aanluiten maar op de voeding.

Nu is mijn vraag wat de beste manier is om fans aan te sluiten

bij voorbaat hartsitkke bedankt
Hey a_z1, welkom op het forum ;) !

Ik wist ook niet zeker wat voor connectoren deze Coolermaster fans hadden. Echter, in deze review: http://tweakers.net/productreview/5474, lees ik dat de fans een 3 pinaansluiting hebben met een verloopstekker naar een molexaansluiting. Dit kan je uiteraard checken bij je winkel natuurlijk.

En de beste manier van aansluiten, dat is afhankelijk van wat je vervolgens met je fans wilt doen. Als je de fans niet tweakt, is het enige voordeel dat je via aansluiten op je moederbord de toerentallen kunt aflezen.
Dus de vraag is: wat wil je verder nog met de fans doen?

P.S.: check hoeveel fans je op JOUW moederbord kunt aansluiten, dat zijn er meestal 3. In deze kast zijn er 4 meegeleverd.

Het is naar mijn mening een chique, strakke behuizing. Ik ben zelf momenteel ook op zoek naar een nieuwe behuizing.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Nou op een beetje fatsoenlijk moederbord mag je denk ik wel 4 fanaansluitingen verwachten.
Zelfs mijn M2N-SLI Deluxe heeft er 5. 4 standaard controlled door Q-Fan, en één anonieme nietszeggende PWR aansluiting :S

Uiteraard checken bij de winkel is het beste, maar bij webshop wordt het een beetje moeilijk.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Kan je ook bijvoorbeeld twee fans aan de voeding aansluiten en twee fans aan de moederbord? of moeten alle fans aan een onderdeel worden aangesloten.
Ik ben trouwens van plan om een Gigabyte P35-DS4 te kopen en die heeft 5 fanaanluitingen.
PWR_FAN
CPU_FAN
SYS_FAN1
SYS_FAN2
NB_FAN

Ik heb nog een vraagje: wat is precies een north brigde fan? moet je hier een speciale fan op aansluiten ?

_/-\o_

p.s. ik hoef niet zo nodig mijn fans te monitoren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2007 23:01 . Reden: iets vergeten bij te zetten ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Moet je een fan op de north brigde aansluiten want als je gewoon goede luchtcirculatie in je kast hebt dan hoeft het toch niet?

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 23:55
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 11:29:
Moet je een fan op de north brigde aansluiten want als je gewoon goede luchtcirculatie in je kast hebt dan hoeft het toch niet?
Het moederbord wat jij wilt gaan kopen is op het laatste moment gewijzigd denk ik. Hij is ontworpen voor gebruik met een NorthBridge cooler. Alleen hebben ze er een Heatpipe constructie op gedaan. Waardoor de NB-Fan connector onnodig werd.

Sommige moederborden met heatpipe leveren nog een optionele Fan mee, maar dat kan ik bij jouw moederbord niet vinden.
Ook zijn er veel fabrikanten die een "Normale" en een "Deluxe" versie uitgeven van het zelfde moederbord. Waarbij de "Normale" een Fan heeft en de "Deluxe" een heatpipe constructie...

Maar die NB-Fan connector kun je nu gewoon gebruiken om een casefan op aan te sluiten...

Ik raadt je ook gelijk aan een Fan-Controller te kopen. Want ik denk dat ongeveer de helft van de aansluitingen Temperatuur Controlled is. De rest draait dan gewoon op volle toeren.
Als je een beetje van stilte houdt zou ik dus een Fan-Controller kopen, dan kun je zelf de snelheid van de ventilatoren bepalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Saeverix op 24-12-2007 11:52 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• wei_zhu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 17:58
Sebazzz schreef op zondag 23 december 2007 @ 21:10:
Nou op een beetje fatsoenlijk moederbord mag je denk ik wel 4 fanaansluitingen verwachten.
Zelfs mijn M2N-SLI Deluxe heeft er 5. 4 standaard controlled door Q-Fan, en één anonieme nietszeggende PWR aansluiting :S
Ik bedoelde eigenlijk het aantal aansluitingen voor case fans. Dat zijn er meestal stuk of 2-3, right? Ik zou er ook compleet naast kunnen zitten. (Mijn MSI K9N SLI heeft 2 aansluitingen voor case fans.)
Verwijderd schreef op zondag 23 december 2007 @ 23:00:
Bedankt voor jullie reacties.

Kan je ook bijvoorbeeld twee fans aan de voeding aansluiten en twee fans aan de moederbord? of moeten alle fans aan een onderdeel worden aangesloten.
Ik ben trouwens van plan om een Gigabyte P35-DS4 te kopen en die heeft 5 fanaanluitingen.
PWR_FAN
CPU_FAN
SYS_FAN1
SYS_FAN2
NB_FAN

Ik heb nog een vraagje: wat is precies een north brigde fan? moet je hier een speciale fan op aansluiten ?

_/-\o_

p.s. ik hoef niet zo nodig mijn fans te monitoren.
Graag gedaan, het maakt niet uit hoe de fans worden aangesloten. Als ze maar stroom krijgen en draaien :+. Dus het kan via voeding en/of moederbord.

Een northbridge fan is een fan voor de northbridge :+. Gigabyte GA-P35-DS4 heeft geen northbridge fan nodig, want ik zie een heatpipe i.p.v. northbridge fan (REVISIE 2.0). Link: http://www.gigabyte.eu/Pr...rview.aspx?ProductID=2624.

Als je niet hoeft te monitoren, kun je ze op beide manieren aansluiten, bekijk hierbij hoe je de fankabels het beste kunt ordenen/wegstoppen.
Pagina: 1