Rijbewijs ingenomen, mag je nog brommer rijden

Pagina: 1
Acties:
  • 5.263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een vriend van mij is zijn rijbewijs kwijt, door een combinatie van alcohol en snelheid. Persoonlijk ben ik blij dat er dus nog wel een pakkans is. De straf die hij krijgt is imho 100% terecht. Nu echter de vraag, waar ik geen antwoord op kan vinden.

De man is 30+, dit betekend dat hij geen Brommer examen hoeft te doen volgens mij, maar alleen het certificaat af kan halen.

De vraag is simpel: Mag je nog brommer rijden als je rijbewijs is ingenomen voor de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 22:06

Nik

Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Nee.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ja.

Een 30-plus'er is nog Voor het brommer examen. Even richting het postkantoor voor een certificaat, en gaan met die banaan.

Deze kerol mocht al brommer rijden zonder dat er exames waren.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

Nee. Om bromfiets te rijden heb je een rijbewijs of bromfietscertificaat nodig. Zonder rijbewijs of bromfietscertificaat mag je dus niet een bromfiets besturen.

Volgens mij moest ik ook aangeven dat ik niet meer in het bezit was van een bromfietscertificaat toen ik mijn rijbewijs aanvroeg.

[ Voor 124% gewijzigd door Anoniem: 112352 op 23-12-2007 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zijn er ook linkjes die het unanieme "Nee" onderbouwen? Ik zag niet zo snel een goede link in een Google zoektocht.

@TS: een politiebureau bellen met de vraag?

Edit: het was unaniem toen ik begon te tikken :D . Maar misschien is het antwoord "nee" wel het beste, om de dronken snelheidsduivel van de weg te houden...

[ Voor 35% gewijzigd door gambieter op 23-12-2007 14:42 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

RaZ schreef op zondag 23 december 2007 @ 14:39:
Ja.

Een 30-plus'er is nog Voor het brommer examen. Even richting het postkantoor voor een certificaat, en gaan met die banaan.

Deze kerol mocht al brommer rijden zonder dat er exames waren.
Doe nou niet zo gek; op het postkantoor zien ze ook dat het rijbewijs is ingenomen dus dan wordt er ook geen brommercertificaat uitgereikt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:08
Nee, want hij heeft geen geldig bwijs dat hij een brommer mag besturen. Met een rijbewijs B in bezit mag je ook een brommer besturen, maar als je dat niet hebt, dan moet je een bromfietscertificaat/ rijbewijs AM hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaap-Jan op 23-12-2007 14:43 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:48

Destruction

(ex-)Automonteur

Certificaat bestaat niet meer. Brommer is sinds okt. 06 ook een categorie op het rijbewijs, dus nee, hij mag geen brommer rijden.

Rijbewijs kwijt = rijbevoegdheid kwijt.

Dat word dus fietsen..

Link 1: http://www.rdw.nl/nl/voer...wijs/soorten_rijbewijzen/
Link 2: http://rechtennieuws.nl/1...caat-wordt-rijbewijs.html

[ Voor 55% gewijzigd door Destruction op 23-12-2007 14:48 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

MAX3400 schreef op zondag 23 december 2007 @ 14:40:
[...]

Doe nou niet zo gek; op het postkantoor zien ze ook dat het rijbewijs is ingenomen dus dan wordt er ook geen brommercertificaat uitgereikt.
* RaZ is 31, en heeft geen rijbewijs.

Als ik morgen naar het postkantoor ga voor een brommer certificaat, krijg ik die gelijk mee. Je komt voor een brommer certificaat, en niet voor een auto.

Wat jij suggereerd is dat als je een brommer certificaat hebt, en je auto-rijbewijs kwijt raakt, ook je certificaat moet inleveren? Dat werkt zo niet hoor. De ene overtreding is de andere niet.
Destruction schreef op zondag 23 december 2007 @ 14:42:
Certificaat bestaat niet meer. Brommer is nu ook een categorie op het rijbewijs, dus nee, hij mag geen brommer rijden.
Naar mijn weten is dat pas per 01-01-2008.. Iemand die al 16 was voordat het certificaat in het leven is geroepen (dus al mocht brommen), kan hem nogsteeds zo ophalen.

[ Voor 23% gewijzigd door RaZ op 23-12-2007 14:44 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:20

GaMbiNo

1337

Lijkt mij wel. Ik mocht bij de invoering van het brommerexamen ook zo een certificaat halen omdat ik toen ouder dan 18 was oid. Toen had ik ook nog geen rijbewijs en hoefde dus ook geen examen te doen. De betreffende persoon is dus ook oud genoeg om geen examen te hoeven doen en hij hoeft dus ook geen rijbewijs te laten zien om dit certificaat zo op te kunnen ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:17

bonzz.netninja

Niente baffi

Denk het niet.
http://www.leren.nl/dossier/rijbewijs/brommer/
[quote]Wanneer heb ik geen bromfietscertificaat nodig?

Als je een rijbewijs voor auto of motor hebt, is een bromfietscertificaat niet nodig. Het rijbewijs mag niet verlopen zijn en je moet het altijd bij je hebben als je brommer rijdt. Let op: het theoriecertificaat dat je krijgt als je slaagt voor het theorie examen auto is niet voldoende.[/quote]

of toch wel
http://rijbewijs.cbr.nl/pdf/schema%20AM.pdf
handig overzichtje

[ Voor 9% gewijzigd door bonzz.netninja op 23-12-2007 14:45 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Dit zegt niks. Hij heeft dus als hij geen rijbewijs kan tonen een brommercertificaat nodig die hij zo kan ophalen van het postkantoor zonder examen te hoeven doen of een rijbewijs te moeten tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

RaZ schreef op zondag 23 december 2007 @ 14:43:
[...]

* RaZ is 31, en heeft geen rijbewijs.

Als ik morgen naar het postkantoor ga voor een brommer certificaat, krijg ik die gelijk mee. Je komt voor een brommer certificaat, en niet voor een auto.

Wat jij suggereerd is dat als je een brommer certificaat hebt, en je auto-rijbewijs kwijt raakt, ook je certificaat moet inleveren? Dat werkt zo niet hoor. De ene overtreding is de andere niet.
Al je een rijbewijs hebt voor A t/m E en je rijbewijs wordt ingenomen omdat je in je auto te hard rijdt ofzo, betekent dat niet dat je A, C, D en E nog mag besturen. Ingenomen is ingenomen; je hebt dan geen enkele rijbevoegdheid of (in geval van bromvoertuig) een ontheffing boven een certificaat.

Ga je wel een voertuig besturen waar een rijbewijs voor nodig is, is het een misdrijf en kan je hiervoor vervolgd worden bovenop de boete die je al hebt staan voor de vorige overtreding. En aangezien een rijbewijs een "belangrijker" papiertje is dan een certificaat, krijg je geen certificaat als je rijbewijs is ingenomen; simpel zat.

*edit*
Sowieso is het besturen van een voertuig nu geen idee; je bent namelijk niet verzekerd en dus extra in overtreding als je wordt opgepakt. Bel je verzekeraar maar eens hierover.

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 23-12-2007 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Destruction schreef op zondag 23 december 2007 @ 14:42:
Certificaat bestaat niet meer. Brommer is sinds okt. 06 ook een categorie op het rijbewijs, dus nee, hij mag geen brommer rijden.

Rijbewijs kwijt = rijbevoegdheid kwijt.

Dat word dus fietsen..

Link 1: http://www.rdw.nl/nl/voer...wijs/soorten_rijbewijzen/
Link 2: http://rechtennieuws.nl/1...caat-wordt-rijbewijs.html
Ik quote mezelf even, heb links toegevoegd :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

edit: lama. Wist niet dat het brommercertificaat vervallen was en nu ook op het rijbewijs stond.
Lijkt mij dat ie dan niet mag rijden idd.

[ Voor 103% gewijzigd door GaMbiNo op 23-12-2007 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En sinds wanneer is een brommer een motor dan?

Dus ik kan morgen geen brommer certificaat ophalen? Ik heb geen rijbewijs, maar valt ook niet onder de leeftijdsgroep die exame heeft moeten doen.

Waarom krijg ik dan wel een certificaat, en iemand die z'n rijbewijs kwijt is niet? Beide geen rijbewijs.

Edit: Ik zou toch zweren dat een brommer-rijbewijs pas sinds 01-01-08 zou gelden... My bad..

[ Voor 13% gewijzigd door RaZ op 23-12-2007 14:53 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik denk niet dat je een certificaat gaat krijgen ;)

Daarbij moet jij, als je nu brommer wil gaan rijden, een theorie en praktijkexamen afleggen. Wat een goede zaak is overigens, maar da's offtopic.

[edit]lama, je hebt het al gezien :)

[ Voor 23% gewijzigd door Destruction op 23-12-2007 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Artikel 112 WvW

1. Onverminderd artikel 111 wordt een rijbewijs niet afgegeven aan degene:

a. aan wie de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen is ontzegd, voor de duur van de ontzegging;

b. van wie ingevolge een der artikelen 130, tweede lid, of 164 de overgifte van dat bewijs is gevorderd dan wel wiens rijbewijs is ingevorderd en aan wie dat bewijs niet is teruggegeven;

c. ten aanzien van wie ingevolge artikel 131, derde lid, onderdeel a, de geldigheid van het rijbewijs is geschorst, voor de categorie of categorieën van motorrijtuigen waarop de schorsing betrekking heeft, voor de duur van de schorsing, of

d. van wie ingevolge de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften de inlevering van het rijbewijs is gevorderd dan wel wiens rijbewijs krachtens die wet is ingenomen.

2. Voor de toepassing van het eerste lid, onderdelen b, c en d, wordt onder rijbewijs mede verstaan een rijbewijs, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland, waarvan de houder in Nederland woonachtig is.

Ter verduidelijking: hierboven wordt onder "rijbewijs" elk papiertje verstaan wat recht geeft op het besturen van een voertuig waarvoor een rijbewijs/certificaat/whatever verplicht is!

Oftewel; is je auto-rijbewijs ingevorderd, mag je geen brommer besturen, geen ander rijbewijs of certifcaat aanvragen en moet je dus fietsen, lopen of met het OV.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 23-12-2007 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
Jaap-Jan schreef op zondag 23 december 2007 @ 14:41:
Nee, want hij heeft geen geldig bwijs dat hij een brommer mag besturen. Met een rijbewijs B in bezit mag je ook een brommer besturen, maar als je dat niet hebt, dan moet je een bromfietscertificaat/ rijbewijs AM hebben.
Imho het goede antwoord.
De bromfietscertificaat verliest zijn geldigheid als je een ander rijbewijs krijgt waarmee je ook een bromfiets mag besturen. Aangezien de vriend van de TS zijn rijbewijs ingenomen is, mag hij ook geen brommer meer rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ok, dit verklaart waarom ik geen eenduidig antwoord vond, ze hebben de boel veranderd.

De reden dat ik het hier vroeg:

Agent 1: Ja
Agent 2: Nee
Agent 3: Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
't Gaat er volgens mij niet eens om of hij wel of niet z'n papiertje wel of niet heeft, zoals Destruction al aangeeft is z'n complete rijbevoegdheid van welk motorvoertuig dan ook ingetrokken, dus volgens mij mag hij geen eens een brommobiel besturen, ook al mogen bejaarden van 80+ dat wel :+

En de bron:
Mag je bij een ontzegging van de rijbevoegdheid op een bromfiets rijden?

Als u een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de auto opgelegd heeft gekregen, mag u ook geen bromfiets besturen. De ontzegging geldt voor alle motorrijtuigen, dus ook voor een bromfiets.
Wel slecht dat bij die kleine steekproef 66% van de agenten 't gewoon fout heeft :X Eén keer raden waarom ik zo'n schurfthekel heb aan agenten die 't altijd wel beter denken te weten en je zo hard mogelijk proberen te naaien :') Agenten die beweren dat je iets wel mag doen terwijl 't gewoon keihard 'illegaal' is, zijn ook niet al te fris in hun bovenkamer 8)7 Zeg dan "dat weet ik niet exact, dat zult u bij het OM na moeten vragen." of iets dergelijks. Sinds wanneer doen agenten een studie rechten eigenlijk? :?

[ Voor 67% gewijzigd door Osiris op 23-12-2007 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Heel erg slecht dat de politie daar geen duidelijk antwoord op geeft/weet :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Had je anders verwacht dan? :+

Overigens zegt die site ook dat je rijbewijs niet ingevorderd kan/mag worden als je stomdronken op de fiets zit:
Kan mijn rijbewijs ingevorderd worden als ik dronken op de fiets word aangehouden?

Als u dronken op de fiets wordt aangehouden, kan uw rijbewijs niet worden ingevorderd door de politie.
Maar daar zijn de meningen ook zeer uiteenlopend over _O- (Al geeft Postbus 51 wel wat meer info omtrent dat laatste, dus wel rijverbod, maar da's niet meteen hetzelfde als rijbewijs inname e.d. Wel grappig. Zat op fiets = rijverbod = geen motorvoertuigen meer besturen. Dus óók geen brommerts! :+)

[ Voor 122% gewijzigd door Osiris op 23-12-2007 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Euhm, nee had eigenlijk niet anders verwacht ook.. Helaas :/

Volgens mij doen een aantal agenten gewoon maar wat :P

[ Voor 58% gewijzigd door Destruction op 23-12-2007 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Aan de andere kant: iedere Nederlander word geacht de wet te kennen, dus als je het zelf ook niet wist, en het dan die agenten verwijt, heb je wel een beetje boter op je hoofd lijkt me zo...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 23 december 2007 @ 16:25:
Aan de andere kant: iedere Nederlander word geacht de wet te kennen, dus als je het zelf ook niet wist, en het dan die agenten verwijt, heb je wel een beetje boter op je hoofd lijkt me zo...
En jij weet net zo goed als ik dat het hele "Iedereen wordt geacht de wet te kennen" slechts een juridisch middel is om mensen die de "Ich habe es nicht gewüsst!"-smoes gebruiken om ergens onder uit te komen tot de orde te roepen. Dat is niet hetzelfde als het wetboek compleet uit je kop te moeten kennen. En ik verwacht dat ook helemaal niet van agenten. Het punt is juist dat agenten vaak pretenderen dat wel te kunnen, dat complete wetboek uit hun hoofd te kennen. En dáár gaan ze de fout in. Combinatie van arrogantie, gebrek aan kennis, macht en machtsmisbruik zijn een prachtige voedingsbodem voor hufter-agentjes.

Wees gewoon eerlijk en zeg dat je het niet weet i.p.v. ongefundeerd uitspraken te maken. :)

Overigens pretendeer ik ook niet dat ik 't allemaal beter weet, ik ben geen jurist en deel slechts wat quotes hier en daar van sites die 't ongetwijfeld wél weten. Kan natuurlijk alsnog zijn dat ik 't een en ander fout aan elkaar link :)

[ Voor 10% gewijzigd door Osiris op 23-12-2007 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 10:32

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Het certificaat kan niet meer aangevraagd worden na invoering van het rijbewijs pasje. Als hij dus een geplastificeerd certificaatje had dan wel anders nee.
RaZ schreef op zondag 23 december 2007 @ 14:52:
En sinds wanneer is een brommer een motor dan?

Dus ik kan morgen geen brommer certificaat ophalen? Ik heb geen rijbewijs, maar valt ook niet onder de leeftijdsgroep die exame heeft moeten doen.

Waarom krijg ik dan wel een certificaat, en iemand die z'n rijbewijs kwijt is niet? Beide geen rijbewijs.

Edit: Ik zou toch zweren dat een brommer-rijbewijs pas sinds 01-01-08 zou gelden... My bad..
Jij kan wel een rijbewijs ophalen. Een bromfiets rijbewijs dus. De persoon in het voorbeeld niet, deze heeft zijn rijbewijs verloren.

[ Voor 67% gewijzigd door AkroBatik op 23-12-2007 16:31 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Akrobatik, hij kan een bromfietsrijbewijs ophalen, maar hij heeft geen vrijstelling meer. Die is namelijk samen met het certificaat ook vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009

Als hij nog een certificaat heeft mag hij wel rijden.
Directe gevolgen van een invordering rijbewijs:

Vanaf het moment dat de politie afgifte van het rijbewijs vordert mag men niet meer rijden met voertuigen waarvoor een rijbewijs verplicht is. Dit geldt dus óók als men het rijbewijs niet bij zich had en dus niet heeft afgegeven! Tóch gaan rijden betekent dat men een misdrijf pleegt.

Rijden is in alle gevallen pas weer toegestaan nadat men het rijbewijs heeft teruggekregen.

Motorrijtuigen waarmee na een invordering nog wél mag worden gereden zijn bijvoorbeeld: brom- en snorfietsen, brommobielen, gehandicaptenvoertuigen, landbouwtrekkers, vorkheftrucks, shovels enz. Alleen als een rechter een zogenaamde ontzegging van de rijbevoegdheid heeft opgelegd mag met geen énkel soort gemotoriseerd voertuig worden gereden. Dat is dus een andere situatie.

Als niet aan de vordering wordt voldaan, mag de politie de motorfiets of (vracht)auto in bewaring nemen totdat het rijbewijs is ingeleverd. De sleep- en stallingskosten zijn voor rekening van de betrokkene.

Datum ter publicatie
6 maart 2007
toon volledige bericht
bron: www.politie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Nou ja, dan heeft alsnog 33% van de agenten uit die steekproef het fout, alsnog een hoog percentage :+
Pagina: 1