Toon posts:

Dual P3 1400 mhz werkt op 1 cpu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mischien iemand die er ervaring mee heeft.

Ik heb een upgrade gedaan voor servertje thuis de nieuwe hardware is:
IBM mobo
1024 MB
dual p3 1400 mhz

alles werkt naar behoren alleen kan ik in windows server 2003 nergens terug vinden dat dit systeem werkt met 2 cpu's ,overal kom ik op 1x 1400 mhz uit.
draai ik een diagnostic tool van IBM in windows dan geeft deze wel aan dat er 2x1400 in zit.

Ik neem aan dat win2003 gewoon de 2x1400 aan moet geven of niet soms?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
heb je windows al herinstalled :? of heb je gewoon een 2e cpu erbij gepropt :?

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
nee gewoon clean install , inc sp1 en sp2
dan standaard en enterprise geprobeerd beide het zelfde resultaat

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eens bij taakbeheer en dan bij prestaties of daar 1 of 2 grafieken staan bij CPU gebruik. Als het goed is staan er daar gewoon 2. Net zoals bij mijn Quad-Core CPU er 4 staan.

[ Voor 31% gewijzigd door PilatuS op 23-12-2007 14:07 ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Powershell schreef op zondag 23 december 2007 @ 13:53:
heb je windows al herinstalled :? of heb je gewoon een 2e cpu erbij gepropt :?
Idd, als je van een single CPU naar een dual CPU setup gaat, moet je of Windows opnieuw installeren of je moet bij apparaatbeheer de "computer" veranderen van "Uniprocessor-pc" naar "Multiprocessor-pc".

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat zegt Device Manager onder Processors?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
anton121 schreef op zondag 23 december 2007 @ 14:10:
[...]

Idd, als je van een single CPU naar een dual CPU setup gaat, moet je of Windows opnieuw installeren of je moet bij apparaatbeheer de "computer" veranderen van "Uniprocessor-pc" naar "Multiprocessor-pc".
Windows geeft overal aan 1 cpu 1400mhz ,ook in device manager ,ik kan niet vinden waar ik de instelling kan veranderen naar Multiprocessor.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Of het ook in Server 2003 zit, weet ik eigenlijk niet zeker.

Afbeeldingslocatie: http://www.hostnr1.be/synergie/baeke.info/XenSourceXenEn.1VirtualMachineManagement_14463/image08.png

En dan bij "computer".

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Daar is geen instelling voor, gaat automagisch :)

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Topicstarter
Bertus schreef op zondag 23 december 2007 @ 14:32:
Daar is geen instelling voor, gaat automagisch :)
Nee ik kan daar niets instellen

• Zwelgje
ziet ie tijdens het booten (bios,etc) wel 2 cpu's :?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:44
Ja kijk inderdaad eens in de BIOS wat die er van zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Powershell schreef op zondag 23 december 2007 @ 14:44:
ziet ie tijdens het booten (bios,etc) wel 2 cpu's :?
Jep 2x 1400 in bios en ook in test tool van ibm ,ik weet ook zeker dat hij onder win2k3 maar 1 cpu gebruikt.
CpuZ geeft er ook maar 1 aan
In task manager zie ik ook maar 1 core :/

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:37
Heb je buiten de CPU ook de VRM er in gestopt ?

geef eens wat meer specs..

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 23-12-2007 14:55 ]

• Zwelgje

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Dat gaat over pentium pro en pentium 2 cpu's. Ik neem toch aan dat die bug met de p3 wel is gefixt.
Gaat het hier over socket 370 of slot cpu's?
Volgens mij waren er geen 1.4 slots maar ik weet t niet zeker.
Zoals al eerder gevraagd heb je wel een 2e vrm en ook een juiste vrm geinstalleerd?

Probeer ook een te kijken bij msconfig>boot.ini>geavanceerde opties>numproc=
Het kan zijn dat daar 1 staat, in ieder geval moet die optie bij 2 cpu's op 2 staan of uitgevinkt.
Als je de mogelijkheid hebt om numproc=2 te kiezen dan werken beide cpu's wel.

[ Voor 30% gewijzigd door dutch_warrior op 23-12-2007 15:08 ]

• DukeBox
dutch_warrior schreef op zondag 23 december 2007 @ 15:05:
Klopt, 1000EB is de laatste slot1.

• dutch_warrior
Ja dat dacht ik al, ik heb op school meerdere oude proliant ml370 servers gemonteerd en gedemonteerd en de snelste slot was dual 1.0, alle servers daar boven was altijd socket 370 :P

Ontopic:
Ik heb hier een dual p3 1.0 socket 370 en daarop kon ik server 2k3 probleemloos installeren en beide cpu's werden herkend. Het schijnt echter wel dat beide cpu's identiek moeten zijn, anders kan het problemen geven, hoewel hier nu ook een proliant staat met 1x 800 en 1x 933 slot :P.

• DukeBox
Met Slot1 cpu's heb ik ook verschillende snelheden in 1 machine gebruikt (werden ook op hun eigen snelheid herkend) enige eis was dat FSB en cache gelijk was (66Mhz, 100MHz of 133MHz) en het type Katmai was.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:43
Ik dacht dat je bij apparaatbeheer het apparaat onder Computer moest verwijderen en dna opnieuw starten

dan maakt ie een nieuwe aan op basis van wat voor pc je hebt en hoeveel processoren
toch?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• dutch_warrior
@dukebox
Klopt,

Ik weet niet zeker hoe het met socket 370 zit, maar volgens mij werkt de server van de TS wel goed alleen windows accepteert de 2e cpu niet om een of andere reden.
Maar het kan haast niet aan de hardware liggen want server 2k3 wekrt wel prima met 2 verschillende slot cpu's. Er kan een vrm probleem zijn, maar aangezien de ibm tool aalles wel goed herkent lijkt dit me niet.

@Ramon
Dat is een goeie, dat moet de ts eerst maar eens proberen ja :P

@TS:
Als ramon's sugestie niet werkt dan:
Probeer een ander os te draaien, xp pro of beter nog 1 of andere linux distro met multi cpu support, maar linux wordt denk ik driver matig wel lastig op zon server.
In ieder geval kan je met een ander os vaststellen of het probleem in server 2k3 zit of niet.

[ Voor 7% gewijzigd door dutch_warrior op 23-12-2007 15:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
VRM's zitten erin
Hier een link naar de diagnose log van het IBM tool dat ik onder win2k3 kan maken.
cpu zijn socked 370

Verwijderd

Topicstarter
dutch_warrior schreef op zondag 23 december 2007 @ 15:05:
Dat gaat over pentium pro en pentium 2 cpu's. Ik neem toch aan dat die bug met de p3 wel is gefixt.
Gaat het hier over socket 370 of slot cpu's?
Zoals al eerder gevraagd heb je wel een 2e vrm en ook een juiste vrm geinstalleerd?

Probeer ook een te kijken bij msconfig>boot.ini>geavanceerde opties>numproc=
Het kan zijn dat daar 1 staat, in ieder geval moet die optie bij 2 cpu's op 2 staan of uitgevinkt.
Als je de mogelijkheid hebt om numproc=2 te kiezen dan werken beide cpu's wel.
Staat niet aan gevinkt ,vink ik hem aan dan kan ik alleen 1 kiezen

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga xp pro eens proberen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:41

Sebazzz

3dp

Je moet gewoon je HAL vervangen ;) Niet zo moeilijk.
linux wordt denk ik driver matig wel lastig op zon server.
Linux is beter ja, liefste zonder GUI enzo, ik snap alleen niet hoe je erop komt dat drivers een probleem gaan worden. Het is redelijk oude hardware, en dat wil zeggen dat de kans juiste groot is dat er drivers voor zijn meegeleverd.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Sebazzz schreef op zondag 23 december 2007 @ 15:58:

[...]
Linux is beter ja, liefste zonder GUI enzo, ik snap alleen niet hoe je erop komt dat drivers een probleem gaan worden. Het is redelijk oude hardware, en dat wil zeggen dat de kans juiste groot is dat er drivers voor zijn meegeleverd.
HAL vervangen , verklaar nader ,waar doe ik dat?

• Zwelgje
zou niet nodig moeten zijn bij een verse installatie.

maar anders> apparaatbeheer>computer, en dan driver vervangen van je 'uniproccesor pc' device (want dat zal er waarschijnlijk staan)

tijdens installatie kan je ook op F5 drukken om tijdens installatie de hal te kiezen (op hetzelfde moment als dat je normaal F6 drukt voor raidkaarten,etc)

• DukeBox
Aangezien het bij de install niet automatisch goed gaat zou ik een forced SMP HAL install doen.
Check je BIOS nog ff of SMP 1.4 ondersteund wordt.. soms staat deze op 1.1 wat niet altijd goed werkt met ACPI.

[ Voor 68% gewijzigd door DukeBox op 23-12-2007 16:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke ,gaan we proberen (clean install)

• dutch_warrior
Sebazzz schreef op zondag 23 december 2007 @ 15:58:

[...]
Nou servers hebben meestal speciale hardware, met aangepaste drivers. Meestal is een server gebouwd met onderdelen die je niet zomaar retail kan kopen. De scsci controller in mijn proliant zat samen met de rage xl en en de netwerkkaart op 1 grote 30 cm lange kaart. Deze kaart was weer een soort uitbereiding van het moederbord en de boel werkte alleengoed met een driver van compaq.

Ik heb nooit een linux driver kunnen vinden waarmee de boel stabiel en goed werkte.
Als je echt heel goed bent met linux dan kan je het wel aan de gang krijgen op een server, maar het is ook afhankelijk wat voor merk / type server.

@TS:
Wat je even moet proberen is om 1 cpu in socket 1 te doen en 1 vrm en dan booten, als dan alles werkt omwisselen met de andere cpu en dan kijken of dat stabiel is als dat ook zo is dan de vrm omwisselen en kijken of dat werkt. Op die manier weet je zeker dat al je hardware 100% goed is.

Ik weet niet of deze server ook werkt met alleen een cpu in socket 2 maar als dat zo is moet je ook ff testen of de boel ook in socket 2 werkt, eigenlijk moet alles goed zijn aangezien de bios de boel herkent maarjah stabiel in de bios betekend nog niet stabiel in windows.

Zijn beide cpu's trouwens wel echt identiek ? Soms heb je 2 cpu's met een andere core of een p3 xeon en non xeon en dan wil windows niet altijd beide cpu's tegelijkertijd pakken.

EDIT: Ik heb net link van die ibm tool doorgekeken en het ligt voor zover ik daar kan zien echt aan je windows, windows is geinstalleerd met maar 1 cpu dus de hal vervangen zou inderdaad moeten helpen. De cpu's zijn zo identiek als ze maar kunnen zijn, en t ram is ook allemaal goed dus windows installen met een andere HAL dan moet het werken.

[ Voor 9% gewijzigd door dutch_warrior op 23-12-2007 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heren mijn dank is groot.
Servertje draait nu netjes op 2x1400
Ik heb idd de HAL aangepast doormiddel van F5 tijdens setup.
Bedankt en prettige feestdagen allemaal.
Pagina: 1