[PHP] CMS met automatische subdomeinen (url check)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.385 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek gegaan naar een CMS dat zelf subdomeinen kan herkennen maar heb tot op heden niets gevonden dus wil ik hier een topic aan wijden.

Het is zo dat als je domeinnaam een wildcard DNS record heeft, dus *.domeinnaam, je alles voor .domeinnaam doorstuurt naar domeinnaam. Dit is een goede start voor een CMS systeem dat met "subdomeinen" werkt welke niet in een DNS server vastgelegd zijn.

Je kan een PHP applicatie de URL laten controleren en hiermee bijvoorbeeld subdomein.domein.nl laten zien waar er eigenlijk helemaal geen DNS subdomein bestaat.

Naar mijn mening zijn er geen CMS-systemen welke dit ondersteunen, zoals Mambo, Drupal, Joomla, Typo3.

De vraag is dus:

Is dit geen proven systeem of zijn er wel CMS-systemen welke dit ondersteunen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:34
Als er geen CMS systemen zijn die het ondersteunen valt daar natuurlijk altijd wel een mouw aan te passen - een simpele .htaccess rule bijvoorbeeld kan al subdomein.domein.nl doorsturen naar www.domein.nl/subdomein :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

PostNuke ondersteund het, ze noemen het multisites..Het is overigens niet eenvoudig op te zetten heb ik begrepen.

En als PostNuke het ondersteund, zal Xaraya het ook wel ondersteunen..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom zou je dat willen bij een CMS als ik vragen mag? Zet al je postings in een sectie en categorie en je hebt het zelfde effect? :?

En voor zover ik weet, ondersteund Joomla gewoon multiple domains op 1 CMS... Misschien dat je daar anders naar kan kijken?

Nou, wat RaZ zegt dus... Heeft Joomla ook... :) En WordPress ook, is een wat simpeler CMSje... ;)

Hoi RaZ :w

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 23-12-2007 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GJ-tje schreef op zondag 23 december 2007 @ 16:05:
Waarom zou je dat willen bij een CMS als ik vragen mag? Zet al je postings in een sectie en categorie en je hebt het zelfde effect? :?
Om de dood simple reden dat ik gebruikers een naam.domeinnaam wil kunnen geven zonder DNS poespas.
En voor zover ik weet, ondersteund Joomla gewoon multiple domains op 1 CMS... Misschien dat je daar anders naar kan kijken?
Bij Joomla kon ik het niet vinden, tenminste geen userdomains in plaats van www
Nou, wat RaZ zegt dus... Heeft Joomla ook... :) En WordPress ook, is een wat simpeler CMSje... ;)
Ik ben nog zoekende :)

Ik heb Drupal zojuist geprobeerd maar dit kent alleen mutiple domains, ik dacht dat er userdomains mee bedoeld werd... was een beetje onduidelijk, deze module zit er wel aan te komen.

Nu een CMS vinden dat het zeker kan, Postnuke moet ik denk ik maar weer eens aan beginnen, ben er een jaar of wat geleden vanaf gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er eigenlijk wel uit dat dit nog vreselijk in de kinderschoenen staat.

- Drupal is men bezig met modulen, echter werkt dit nog niet perfect.
- Typo3, tja, prachtige tool maar teveel gedoe om een werkbaar iets te krijgen.
- Joomla, erg omslachtig.
- Plone, had de module maar is niet meer geschikt voor de nieuwste versie.

Het wordt dus wachten of zelf maken. (of nog iets anders tegen komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo moeilijk is dit toch niet in te bouwen in een CMS? Zet in de page class een check op het subdomein en ga aan de hand hiervan dingen checken of schrijf een .htaccess die de subdomeinen automatisch doorstuurt naar een directory a la:

user1.foo.com -> www.foo.com/user1
user230.foo.com -> www.foo.com/user230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is naar mijn idee wel lastig om multiple sites uit 1 DB te runnen waarbij iedere user zijn eigen site heeft, dus zijn eigen template enzovoorts.

Opzich zou ik het met een .htaccess wel redden denk ik maar je wil een dergelijke .htaccess maar 1x sitewide aanmaken en niet per user over dingen na gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:34
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 12:42:
Opzich zou ik het met een .htaccess wel redden denk ik maar je wil een dergelijke .htaccess maar 1x sitewide aanmaken en niet per user over dingen na gaan denken.
Dat is dus het hele idee, je laat alles doorsturen naar bijvoorbeeld site.nl/, daarin zet je een .htaccess bestand wat requests voor subdomein.site.nl doorverwijst naar site.nl/subdomein/ en per subdomein moet je het CMS installeren - met natuurlijk elk z'n eigen database, of in ieder geval zijn eigen table-prefix. Weinig moeite, generiek, en bovendien zo klaar :)

Als alternatief zul je een pakket moeten gebruiken wat het standaard al kan maar kennelijk is dat nog knap lastig ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TG
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

TG

typo3 heeft deze mogelijkheden in zich. je kan zelfs een basic template maken welke gebruikt kan worden voor de diverse (sub-)domeinen.

Er zijn vast nog meer pakketten die dit kunnen. Probeer eens wat CMS-en op een test "server" uit en gebruik een hosts file om je uiteindelijke situatie na te bootsen. Met een dagje proberen moet je al heel ver komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FragFrog schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 18:09:
[...]

Als alternatief zul je een pakket moeten gebruiken wat het standaard al kan maar kennelijk is dat nog knap lastig ;)
Net zoals de reply na jou, dit is inderdaad knap lastig.

De rules zijn vaak veel gedoe, dat blijkt bij veel CMS pakketten toch het geval.

Ik ben bezig met drupal, typo3 is niet echt mijn CMS (helaas).

Joomla lijkt hier ook niet geweldig in.

Uiteraard zijn er meer CMS-en in de wereld maar geen CMS-en waar iemand zijn eigen volledige subsite kan beheren onder de een mainsite.

edit:

Ik heb dus, en ben nog steeds bezig, veel cms-en getest op een server.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:27
WordpressMu ondersteunt het ook, maar da's een blog een geen CMS. Maar ja voor de achterliggende techniek maakt het niet uit. Die gaat er idd ook vanuit dat je een wildcard entry hebt in DNS zoals jij al aangaf. Voor de rest niet veel ervaring mee, weet alleen dat het op basis van username een subdomain aanmaakt.

Oh en enge dingen als hyves doet het ook net zo he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
silentsnake schreef op woensdag 26 december 2007 @ 13:09:
WordpressMu ondersteunt het ook, maar da's een blog een geen CMS. Maar ja voor de achterliggende techniek maakt het niet uit. Die gaat er idd ook vanuit dat je een wildcard entry hebt in DNS zoals jij al aangaf. Voor de rest niet veel ervaring mee, weet alleen dat het op basis van username een subdomain aanmaakt.

Oh en enge dingen als hyves doet het ook net zo he.
Yep, wordpress-mu had ik al geprobeerd, dat het geen CMS is is inderdaad jammer/lastig.

Dat veel sites zo werken is zeker waar, het is immers de meest simpele manier.

Misschien dat de Joomla Community Builder een oplossing kan geven waarbij ik een urlrewrite gebruik van user.domain naar domain/user

Ik heb echt letterlijk alles afgezocht, maar joomla achtige CMS-systemen waar iedere user zijn eigen site heeft is toch echt lastig.

Verwijderd

Topicstarter
OK, dit mag gezien worden als een verkapte kick.

Wil je dit makkelijk en volledig OpenSource doen dan is dit vrijwel niet haalbaar. Er zijn wel CMS projecten bezig dit te implementeren, echter sommigen haken af, hebben te weinig tijd bij een half product of zijn nog niet productieklaar.

Zelf zou ik gedacht hebben dat dit allang beschikbaar zou zijn, bijvoorbeeld een community waar iedere "clan" zijn/haar eigen pagina's + layout zou kunnen beheren, dit blijkt dus nog niet mogelijk.

Nu snap ik waarom die community sites zo popi zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 13:36
Ik heb toendertijd Postnuke gebruikt voor een website (phono.nl) met subdomeinen en werkte erg goed. De bedoeling was de site onder te verdelen in diverse magazines (dance, lifestyle enzovoorts). En na wat kleine tweaks draaide het goed, enige nadeel was dat de versie van postnuke die toen uit was het verkeer van de website (rond de 15.000 unieke bezoekers per dag) niet altijd aan kon dus moest daar ook nog het een en ander voor aangepast worden.

Postnuke biedt niet echt een out of the box oplossing, het multisite gedeelte (de basis) had ik na enkele dagen klaar. Toen was het een kwestie om per subdomein de templates aan te maken en dergelijke, dat was eigenlijk nog het meeste werk. Maar ik neem aan dat dat geen probleem moet zijn.

De site bestaat overigens niet meer want hij is overgenomen door yourscene, dus ik kan je ook niet echt een resultaat laten zien.

[ Voor 12% gewijzigd door wustenveld op 28-12-2007 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is opzich positief te noemen om te horen.

Maar waren gebruikers in staat hun eigen subdomein aan te passen inclusief layout ?

Dat is iets dat ik graag wil en dat blijkt een lastig iets.

Tuurlijk zou ik en nieuwe Vhost op kunnen zetten per gebruiker alleen is dit teveel werk en niet manageble voor een dergelijke setup.

Er zijn wel CMS-en die wat user restricted pages onder een userdomein kunnen draaien, het probleem is alleen dat de layout niet volledig aangepast kan worden door de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt een gewilde feature maar niemand wil er echt aan.

Typo3 en Typolight kunnen het wel maar de manier van code (OOP) bevalt me daar niet zo erg op dit moment.

Joomla heeft een betaalde variant maar dat gaat bij veel sites toch echt problemen opleveren.

Er blijft weinig over waar je als admin rechten in kan stellen wat iemand op zijn "subsite" mag aanpassen of qua modules mag gebruiken, enz.

Ik had echt gedacht dat er inmiddels wel OpenSource software was dat dit allemaal vanaf de backend zou kunnen zonder teveel gedoe en met goede subsite management.

Helaas, echte goede alternatieven zijn er niet. (tja TypoLight maar die code)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex
  • Laatst online: 20-08 21:38
Het moet zeker PHP zijn?
Anders is Umbraco wel een optie :). Overigens ook OO :P

Mag ik vragen waarom je niet OO wilt?

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PHP voel ik me het meeste in thuis, daarna komt meteen het meest slechte excuus om (nu nog) geen OOP te willen gebruiken: Het ligt me (nog) niet helemaal :)

Ik denk overigens wel dat een goed CMS in OOP geprog zal zijn omdat je dat het leven veel makkelijker moet maken, en dat is wel nodig met een CMS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex
  • Laatst online: 20-08 21:38
Wat ligt je er niet aan?
Kijk, in het geval van TypoLight is het enige wat je hoeft te doen: $this->veldnaam.
De rest kun je gewoon lekker recht toe recht aan doen, als je dat wilt.

En of je nou in PHP of ergens anders in OOP't of recht toe recht aan ramt, dat maakt niet zoveel uit hoor. Je kunt 't zo moeilijk maken als je zelf wilt...

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvanh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023

gvanh

Webdeveloper

Moet het een gratis (en/of open source) CMS zijn ... of mag het ook een commercieel pakket zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gvanh schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 15:15:
Moet het een gratis (en/of open source) CMS zijn ... of mag het ook een commercieel pakket zijn?
Opensource is natuurlijk geweldig, zeker omdat dit naar eigen smaak aan te passen is.

Betaald kan ook wel, maar ik zie in de Joomla Extention Wereld ook al problemen ontstaan omtrend de betaalde extenties.

Betaald kan, mits opensource dus.

De voorkeur gaat uit naar GPL of iets dergelijks.
Pagina: 1