Dual Channel op Gigabyte MA790FX-DQ6

Pagina: 1
Acties:
  • 435 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• renevanh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-04 11:11
Sinds gisteren heb ik mijn nieuwe PC draaien, en alles werkt heel netjes, op één ding na: dual channel.

Ik heb 2x DDR2 800MHz (PC-6400) 1GB Kingston geheugen in het mobo geprikt. Dit moet in Dual Channel mode draaien, dus een reepje op slot1 en een reepje op slot3 (moet zo volgens de handleiding van het mobo, de Gigabyte MA790FX-DQ6).

De BIOS (F3) heeft het over DDR2-880MHz Unganged mode (2x 64 bits). Dat klinkt als Dual Channel (of is het iets totaal anders?). CPU-Z en AMD Overdrive hebben het echter over Single Channel DDR2.

Het is niet zo dat er een geheugenreepje stuk is, want zowel de BIOS als CPU-Z en Overdrive hebben het over 2048MB, en dat klopt dus.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? BIOS is dus al geupdate naar versie F3, geheugen wordt herkent en staat op de juiste plek op het mobo.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:07
Ik heb net mijn kast eens open gehad (PC boer heeft hem lekker mooi in elkaar gezet :) ) en heb een Gigabyte MA790X-DS4. Beide dus een AMD 7-series chipset en een moederbord uit dezelfde reeks voor nieuwe AM2+ bordjes. Bij mij zitten de dimms in slot 1 en 2. Bios geeft dualchannel mode aan en CPU-Z ook. CPU-Z ziet echter 1 dimm, maar dat zal nog een bug zijn met deze nieuwe chipset. Probeer het dus eens in slot 1 en 2 zou ik zeggen.

[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 23-12-2007 12:41 ]

Verwijderd

Probeer eens te testen of de geheugensnelheid inderdaad die van single-channel is, gebruik bijvoorbeeld SiSoft Sandra. Verder is het natuurlijk geen moeite om inderdaad even te testen of slot 1 en 2 wel DC geven.
Enne, genetix: als je het zien van 1 dimm toeschrijft aan een bug in cpu-z, waarom het herkennen van DC dan niet? O-)

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

In de versie-history staat de AMD 790FX chipset ook niet genoemd. Dus gewoon even testen met iets als SiSoft Sandra, Everest etc. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• GENETX
Verwijderd schreef op zondag 23 december 2007 @ 12:43:
Enne, genetix: als je het zien van 1 dimm toeschrijft aan een bug in cpu-z, waarom het herkennen van DC dan niet? O-)
Ik heb geen flauw idee, maar de BIOS geeft alles wel aan zoals het hoort. Ook de totale 4GB wordt gezien in zowel de BIOS als Windows. Ik weet niet hoe CPU-Z het uitleest, maar ik gok er gewoon op dat het nog niet volledig is vanwege de nieuwe AMD 790X chipset. De AMD/ATI RD780 staat dan ook neit bij de ondersteunde chipsets voor CPU-Z.

Om alle screens van CPU-Z hier neer te plakken heeft weinig nut, maar:

Memory tab:
Channels: Dual
Size: 4096MB

SPD:
Slot 1: DDR2-800 2GB dimm
Slot 2: Empty (-> zit dus dimm 2 in)
Slot 3: Empty
Slot 4: Empty

Kortom: Handleiding aan de kant gooien en je dimms in 1 en 2 maar eens proberen. Beide sloten hebben dezelfde kleur bij mij. Kom dan maar weer eens terug. Mijn handleiding verteld overigens ook dat ik ze voor dualchannel in slot 1 en 2 moet steken. Ik gok dat de GA-MA790FX-DQ6 hier niet van afwijkt.

[ Voor 40% gewijzigd door GENETX op 23-12-2007 13:41 ]

• renevanh
Aan Everest heb je met deze chipset niet veel... dat pakt ie niet. Ouput == null (Everest Home 2.20)

Sandra laat meer zien, en ik denk dat je daaruit inderdaad kan concluderen dat het geheugen in Slot1 en slot2 gestoken moet worden... dus dat ga ik uitproberen.

Wel heel raar dat de handleiding dan gewoon niet klopt...

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Niet welke dimmetje erin zitten, maar de memory bandwidth test. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• renevanh
_the_crow_ schreef op zondag 23 december 2007 @ 14:01:
Niet welke dimmetje erin zitten, maar de memory bandwidth test. :)
Bij Everest staat er dan heel mooi de tekst `Dual Channel´ bij, als dat het geval is... vandaar ;)

Hoe dan ook... nu werkt het zoals het hoort. Handleiding blijkt zichzelf nogal tegen te spreken. Er staat een hele mooie 'Dual Channel Memory Configuration Table' in (en daar staat dat je DDRII_1 en DDRII_3 moet gebruiken voor DC), maar eronder staat nog een note:
When enabling Dual Channel mode with two or four memory modules, it is recommended that memory of the same capacity, brand, speed, and chips be used and installed in the same colored DDR2 sockets for optimum performance
He... da's iets heel anders dan wat er boven staat...

Blijft alleen OverDrive nog over die nog altijd Single ziet... maarja, lekker belangrijk ;)

• GENETX
Lol dan heb je hem verkeerd gelezen :+ Ik heb mn handleiding net ook nog even gecontroleerd en daar staat:

Channel 0: DDRII_1 en DDRII_3
Channel 1: DDRII_2 en DDRII_4

Je wilt dualchannel draaien, dus dan zul je 2 (= dual) channels moeten gebruiken. Oftewel: 1 dimm op Channel 0 en 1 dimm op Channel 1. Dus slot 1 en 2 gebruiken ;) . Er staat ook gewoon een tabel bij hoe je ze in dualchannel moet zetten 8)7 . Nouja, heb jij ook wat geleerd op ene Zondag _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 23-12-2007 14:20 ]

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

renevanh schreef op zondag 23 december 2007 @ 14:13:
Bij Everest staat er dan heel mooi de tekst `Dual Channel´ bij, als dat het geval is... vandaar ;)
Ja, maar als CPU-Z het verkeerd uitleest, dan zou ik een andere detectie-methode verkiezen. Dus gewoon een synthetische bandbreedte test bijvoorbeeld. ;)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Over welke cpu hebben we het? (heel belangrijk namelijk. :) )

Als het een Phenom is en je wilt bandbreedte testen, dan moet je sandra xl pakken en dan eerste een update doen, anders blijft je bandbreedte achter, is een foutje in de software van sandra.

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 23-12-2007 15:15 ]

• renevanh
mad_max234 schreef op zondag 23 december 2007 @ 15:15:
Over welke cpu hebben we het? (heel belangrijk namelijk. :) )

Als het een Phenom is en je wilt bandbreedte testen, dan moet je sandra xl pakken en dan eerste een update doen, anders blijft je bandbreedte achter, is een foutje in de software van sandra.
Dan heeft het dus geen zin om te testen, want het is inderdaad een Phenom X4 9500 :D

• GENETX
Heb je je dimms nu al in Slot 1 en 2 gezet? Wat geven je BIOS en CPU-Z nu aan? Windows score kan ook een indicatie geven misschien. Singlechannel zul je rond de 5 blijven hangen denk ik terwijl je met Dualchannel een 5,9 gaat scoren mits Windows goed omgaat met de Phenom.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:49
"AMD's OverDrive Utility, note that it reads the memory controller as single channel because Phenom actually has two independent 64-bit memory controllers instead of a single 128-bit one. Current BIOSes and the AMD utility incorrectly report this as being single-channel."
Bron
Waarschijnlijk is er niets mis dus.

Verwijderd

Ok dit is zeer raar.
Mijn 2de ram latje word ook niet gedetecteerd in cpu-z. Windows verteld wel dat ik 2 gb heb.
Ik heb hetzelfde moederbordje als Genetx (GA-MA790X-DS4).

Over die dual channel: ik heb ze in ddr||_1 en ddr||2 gestoken en cpu-z geeft wel aan dat het dual channel is dusja.

In de manual van je moederbordje staat bij:
"If two memory modules are to be installed, it is recommended
that you install them in the DDRII_1 and DDRII_2 sockets."
En daar boven een tabel met "Dual Channel Memory Configurations Table". Die zegt ook dat je ze in 1&2 moet steken of 3&4 (pagina 16).

[EDIT]
@GENETX: heb je toevallig de oplossing al gevonden hoe het komt dat in cpu-z het 2de ramlatje niet zichtbaar is?
Btw, in 3dmark2006 word het 2de latje ook niet gezien...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2008 00:35 ]

Verwijderd

Cpu-z detecteerd de tweede module bij mij ook niet ( 2x2 GB) maar ziet wel 4GB totaal. Maar om terug te komen op de vraag, als dual channel werkt zie je dit in de P.O.S.T. voorbijkomen. Het geheugen moet gewoon bij elkaar in eenzelfde gekleurd slot, dat staat gewoon in de handleiding, lees die dan weet je het zeker.
Pagina: 1