Problemen met mijn XFX 7900 GT/GTO Extreme Edition

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-10 21:02
Deze kaart de XFX 7900 GT/GTO extreme edition heb ik ongeveer 14 maanden geleden aangeschaft.
Een poos geleden begon ik paar dooie pixels op te merken op me scherm,
dus onwetend masseerde ik me scherm en ze gingen niet weg.

Ik dacht dat is dikke pech helaas, toen was ik wat gaan onderzoeken op het internet en kwam ik een aantal topics tegen waarin er problemen met de memory van de videokaart worden beschreven.
En nu, ongeveer 2 maanden later heb ik al 7-12 dooie pixels op mijn scherm
( zijn eigenlijk geen dooie pixels/luie pixels maar zijn veroorzaakt door mijn videokaart).

Ik dacht misschien wordt mijn memory van me 7900GT te warm, maar dit blijkt niet het geval te zijn.
De 7900GT wordt niet warmer dan 42 graden onder 3 uur full load,
wel geeft de 7900GT bij full load in Crysis zo nu en dan artifacts, maar een simpele alt-tab (memory whipe???) lost dit probleem op.

Op mijn 7900GT heb ik namelijk een zalman cu900 met 8 heatsinks op memory. Verder heb ik de kaart nooit langdurig en zwaar OC, alleen van 520/750 naar 550/785, dit deed mijn kaart helemaal perfect ( dit heb ik ergens in de eerste 6 maanden voor een week gehad, maar daarna weerop de nospeeds gezet want zoveel power had ik niet nodig.)

Laast las ik op een forum, dat het is met delta-timings te maken had?? in ieder geval, misschien zou een biosflash helpen. Of is het misschien een optie om de standaard koeler erop te zetten en proberen garantie te vangen?

Alvast bedankt voor het lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Oggy op 23-12-2007 12:01 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je zeker dat de dode pixels door je videokaart komen? Werken ze wel met een andere videokaart? Ook kun je de drivers even onieuw installeren.
Het zou ook zomaar kunnen dat je kaart gewoon kapot aan het gaan is; de 7900GT-serie staat erom bekend na enige tijd, zonder logische reden, kapot te gaan. Garantie claimen dus in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
ik zal even mijn oude ati 9600 agp erop aansluiten, maar ik heb ook al monitoren gewisselt was ook niet het pixel probleem verholpen, maar ik game nogal graag en dan zijn die extreme snelle een veelvuldige artifacts echt een doorn in het oog, en om telkens te alt-tabben is ook niet echt leuk, want dan is het "magische game" gevoel weer weg... en die artifacts hebben niks met tempratuur te maken of oc.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het blijkt echt aan de videokaart te liggen en niet aan mijn beeldschermen :(

[ Voor 21% gewijzigd door Oggy op 23-12-2007 13:24 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan dus nog even de drivers opnieuw installeren (de nieuwste zijn te downloaden van de nVidia site). Mocht dat niet werken, zou ik RMA aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:17
RMA. Slechts de zoveelste 7900GT, helaas...

Zorg ervoor dat je de stof van het pcb afhaalt en de koeler voorzichtig terugzet, het liefst met een beetje veel koelpasta, want dat doen ze in de fabriek ook altijd :P Let op ESD, dus eerst jezelf ontladen voor je gaat werken.

Zelf een VF700 op een 7900GT gehad, en toen RMA gedaan na de reference koeler er weer op gezet te hebben, en ik kreeg gewoon RMA van Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30
Interessant, ik heb hier 2 7900GT's liggen, beide van XFX, wel verschillende stock snelheden though. Maargoed ik speel laatste tijd weer WoW, alleen speel ik dit windowed (wel gemaximaliseert maar met startbalk enzo onder). Wat ik merk is dat ik vaak artifacts krijg met beide kaarten, even simpel scherm verkleinen en weer vergroten verhelpt het probleem :S ...

Ook in SLI heb ik problemen met de kaartjes, maargoed ik heb ook aan de kaartjes geknutselt dus misschien heb ik zelf de problemen veroorzaakt :P.

Even een mooi screenshotje van mijn artifacts :D.
Screenie1
Screenie2

Verder zie ik ook heel vaak 'stretched' textures, dus ineens zo'n oneindig lange pilaar ofzo of iets dat uit een boom steekt.

Overigens begon ik te merken dat het probleem bij 1 kaart verergerde, hij begon namelijk regemaltig freezes te krijgen waarbij het geluid ook 10/15 seconde loopte om erna vervolgens door te gaan alsof er nix aan het handje was ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
[b][message=29308358,noline]EyeWitness schreef op zondag 23 december 2007 @
Verhaal
Screenie1
Screenie2

Verder zie ik ook heel vaak 'stretched' textures, dus ineens zo'n oneindig lange pilaar ofzo of iets dat uit een boom steekt.

Verhaal
Ik heb hetzelfde uitgestrekte textures bij screenshot 2, waarvan gewoon hdr van berekend wordt en shadows etc, maar fps dropt dan wel van bijvoorbeeld 120 in css naar 40.
Ik heb vandaag verder gezocht op het internet, en blijkt inderdaad een veelal bekend probleem met de 7900 serie te zijn, gs/gt/gto/gtx.
Volgens sommige ligt het aan een Delta of Dealth(heb hier waarschijnlijk de verkeerde benaming te pakken) timer, die je met een custom bios flash kan verhelpen, maar even serieus daar wil je toch niet aan beginnen? Ik zeker niet.

Vandaag had ik ook voor het eerst terwijl ik naar me desktop aan het kijken was, dat mijn hele beeld ging flikkeren aan en uit, bij elk nieuw geopende window flikkert me scherm aan en uit. alleen een reboot verhielp dit. En helaas is mijn stockkooler gemod, niet meer echt orgineel ook uiterlijk, (beetje lomp, ben soms wat te impulsief bezig ^^)

[ Voor 5% gewijzigd door Oggy op 23-12-2007 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oude koeler bewaard?
Zo ja, die erop pleuren en RMA doen dat ding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
zie mijn bericht boven, gemodde stockkooler met ook uiterlijk veranderd wordt voor mij wel lastig met RMA ?? :(

Pagina: 1