Extreem slome HDD!

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Realshadow
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-02 11:48
Hallo mede tweakers.

Ik zit hier met een probleem, namelijk als ik iets repair met quickpar en als ik iets uitpak.
Dan is mijn PC zo ontzettend traag (Quickpar repairt ook met 15mb per sec :/ ).
CPU blijft hetzelfde maar lijkt wel of hij tog alles verbruikt. De schijf is nieuw dus mischien doa zat ik zelf aan te denken, maar HD tach gedaaid en geeft volgende aan.

Random acces:13.8ms
CPU utlization: 1%(+/-2%)
Average read: 67.3MB/s

Schijfcache staat ook aan in computerbeheer. Iemand een idee?

Heeft iemand een idee?
Specs.
P5K mobo
Intel® Q6600 CPU @2.4 ghz
2GB DDR2-800 GeiL DIMM
Geforce 8800GT
Western Digital Caviar SE16 500GB - WD5000AAKS (supertraag op dit moment.)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij is parren op 1 schijf waar je ook nog eens andere dingen op doet uberhaupt niet zo heel snel toch? Zet het parren eens aan en ga dan eens naar de performance monitor en zet eens wat schijf gerelateerde dingen aan;

(physical disk, en dan dingen zoals average disk que length, (die staat vaak al aan) )

Maar volgens mij is op 1 zo'n schijf 15mb per sec helemaal niet weinig

[ Voor 61% gewijzigd door maratropa op 23-12-2007 12:02 ]

specs

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-02 23:54
Hij leest dus met 15MB/s en schrijft met 15MB/s, daarnaast staat waarschijnlijk je pagefile en je windows ook op die schijf, dan moet er veel geswitched worden en dat is dramatisch voor performance. Ik vind het niet zo'n gekke snelheid.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Realshadow
Dan gebeuren er geen raren dingen bij de performance monitor maar hij is wel super traag dan. als ik mapjes open enzo met veel gegevens erin dan duurt dat wel een tijdje. ik heb mij 500 gb schijf verdeeld in 2 partities. C-D op D par /rar ik altijd. C is windows schijf. maar heb ook al keer daarop gepar/rar maakt niks uit :(
Snelheid maak ik me ook niet druk over. alleen is die schijf tering traag op dat moment. kan bijna niks meer met pc :/

[ Voor 15% gewijzigd door Realshadow op 23-12-2007 12:08 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hij staat niet toevallig op PIO?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ook al zijn het twee verschillende partities, het is nog steeds dezelfde fysieke schijf. Je zult geen snelheidswinst behalen door partitioneren, eerder snelheid verliezen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Realshadow
@ Frankiepankie,

PIO Hoe kan ik da zien ? dat is tog een versnellings mode van je schijf ?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Als je een gemiddelde leessnelheid van meer dan 67MB/s haalt, kan de schijf onmogelijk op PIO-modus staan. Dan zou je nog geeneens de helft halen. :)
maratropa schreef op zondag 23 december 2007 @ 12:30:
Kan een SATA schijf uberhaupt in PIO modus?
Jep, dat is mogelijk. Alleen busmastering en specifieker DMA maken de modus overbodig. Als fail-safe mechanisme is het nog wel aanwezig.

Afbeeldingslocatie: http://i8.tinypic.com/7334os5.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door _the_crow_ op 23-12-2007 12:34 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• maratropa
  • Niet online
Kan een SATA schijf uberhaupt in PIO modus?

specs

• Realshadow
Ik vind het toch raar dat heel mij pc performence dropt terwijl ik niks zie bij taakbeheer-prestatie :/ die blijft het zelfde alleen is mijn pc ineens zo sloom en ik wete echt niet waar het aan kan liggen :(
Sata is toch U-DMA als ik het goed heb ?

• maratropa
  • Niet online
Maar als de schijf vol belast wordt dan is het toch logisch dat alles trager gaat ondanks dat je cpu niks te doen heeft?

specs

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb je ook al Memtest gedraaid voor een paar uur, om te checken of je geheugen niet kapot is? Want bij het uitpakken plaatst hij het eerst tijdelijk in je geheugen, en dan op je HDD.

• Realshadow
Ik zal vanacht weleens memtest draaien. maar ben bang dat er niks mis is met mem .
Als ik iets repair/uitpak op mijn oude pc (met oudere schijf ide) dan had ik niet zo een LAG op mijn pc , dit is wel ernstig hoor. pc reageert bijna niet. lijkt wel of hij freezed af en toe

[ Voor 53% gewijzigd door Realshadow op 23-12-2007 12:45 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
Men verliest het hoofdpunt weer eens.

Er is niets mis met zijn pc, alleen met de manier waarop hij zijn disk gebruikt.

Parren =

windows gebruiken
swapfile gebruiken
disk lezen (par files inlezen)
disk write (bij par herstellen)

Als dit allemaal op 1 fysieke schijf gebeurd (dus ongeacht aantal partities) moet de lees/schrijfkop van deze harddisk dus zo'n beetje de hele schijf over raggen om bovenstaande functie allemaal hun read/write requests te geven.

Het is gewoon logisch dat je een dramatische snelheid overhoudt.
Ook cpu load heeft hier niets meer te maken, schijfacties gaan grotendeels door je chipset heen, en je processor heeft hier (heel) weinig mee te maken.

In mijn systeem staat windows op 1 disk
Programma's en swap op 1 disk
Games op 1 disk
En dat is performance pakken. Vooral swap van je windows disk afhalen is al een enorme perfomanceboost

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-02 23:27
Zoals rdfeij aangeeft klopt dit gewoon Quickpar neemt gewoon heel veel hdd capiciteit.
Mijn PC word zo sloom dat ik er niets meer op kan doen als ik aan het parren ben.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Nou,ik ben ook wel eens aan het parren,en ik kan dan nog gewoon msn doen,en COD4 spelen..

Dus zo sloom word je pc niet van dat parren,op mijn vader's pc (4 jaar oud) kan ik zelfs nog parren,en een spelletje doen...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Parren op de disk waar Windows op staat maakt het traag, ongeacht evt. partities (blijft dan natuurlijk dezelfde schijf).

@Masteromg

Misschien hebben je vader (de business consultant) en jij een andere fysieke disk waarop gegamed wordt dan waar er parring plaatsvind.
Pagina: 1