Ik ben het hierin volledig met
master007 eens. Met dit lijstje kun je eigenlijk niks. Ik vraag me ook af hoe dit lijstje tot stand is gekomen. iriver laat zich niet zo gek veel meer zien in Nederland, de Zune is notabene nog niet eens officieel te krijgen in Nederland, en de Creative Zen is nog maar net uit, dit terwijl de Creative ZVM zich allang bewezen heeft en ontpopt heeft tot een zeer populaire speler en tevens iPod-concurrent.
En waar is Cowon? Dat is imo dit jaar hét merk, als het gaat om PMD's. Zij zetten de hybrids met hun Cowon iAudio D2 echt op de kaart en maakten ze snel populair, waarna vele merken volgden (Creative, Meizu, iriver, ed). Cowon kan imo hier gewoon niet ontbreken. Kijk ook naar de reacties op het artikel. Er wordt vrij veel om Cowon geroepen. En terecht.
En zoals
master007 al zegt, Archos, Meizu, Samsung en Sandisk horen hier ook gewoon bij. Met name Meizu, die dit jaar echt doorgebroken is en veel in het nieuws is geweest, ook op T.net.
@Holoris:
Als je kijkt naar populariteit dan zie je dat het lijstje van Tweakers.net best wel compleet is, alleen de Sandisk ontbreekt. Vergelijk maar:
Het is imo niet zo relevant wat er in de VS populair is. Het "PMD-klimaat" is daar heel anders dan hier. De Zune is een goed voorbeeld. In de VS is de speler gewoon te krijgen, maar hier moet je em via winkels krijgen die em importeren of via Marktplaats of dergelijke kanalen.
Bovendien is wat onder de meute populair is niet altijd hetgeen wat onder de Tweakers populair is. De meeste mensen lopen met een el cheapo spelertje van 20-30 euro rond. Moeten die dan niet in de lijst opgenomen worden?
dus ik snap wel dat de poll beperkt is tot "pure" MP3 spelers. Want PMD zijn toch best weer een andere soort markt dan MP3spelers.
Het punt is dus, de poll is niet beperkt tot pure mp3spelers, maar bevat echte PMD's. Pure mp3spelers zijn zo goed als uitgestorven

Ik bedoelde het als voorbeeld: Als je PMDs gaat toevoegen dan moet je dus eigenlijk ook GSMs gaan toevoegen want die worden daar ook steeds vaker voor gebruikt (en filmpjes,foto's - zijn ook PMDs denk aan iPhone en Nokia N95 Music en Sony), en als je die gaat toevoegen kun je net zo goed ook mp3-spelers op de computer toevoegen etc..snap je? Ik bedoel je moet gewoon ergens de grens trekken.
Die redenering gaat imo niet op. De genomineerde spelers zijn namelijk gewoon PMD's. Allemaal zijn het multifunctionele apparaten waarbij video (en dergelijke features) echt geen ondergeschoven kindje meer is. (al kun je dat bij iriver niet zeggen, want dat is een merk, maar in het algemeen produceren zij ook vrijwel alleen "echte" PMD's). "Mp3speler" dekt de lading niet. Het is waar dat er tegenwoordig ook GSM's als PMD worden gebruikt, maar imo kun je de scheiding nog best maken. Er zit nog wel een kloofje tussen een echte PMD en een GSM die ook best aardig multimediabestanden af kan spelen. Imo kunnen de beste GSM's nog steeds niet tippen aan een goede PMD. En dat is ook niet raar. Een multifunctionele GSM zal zich aan een bepaalde form factor moeten houden om effectief te kunnen zijn als GSM, en door de vele functies die het moet bevatten zal een GSM het PMD-gebeuren meer als extra feature moeten zien, in plaats van als hoofdfeature.