[Vista] Hoe moet ik een diagnose stellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rolfski
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Vista loopt op dit moment bij mij extreem instabiel:
- Geluid doet het niet maar ik kan het audio control panel niet starten om te kijken wat er aan de hand is
- Programma's willen vaak niet opstarten, dwz in Task manager zijn ze wel geactiveerd maar verder gebeurt er niets
- Programma's crashen om de haveklap schijnbaar zonder aanwijsbare oorzaak
- Programma's die "not responding" zijn kan ik vaak niet afsluiten in Task manager

Het lukt mij echter niet om een aanwijsbare oorzaak specifiek toe te wijzen aan recente veranderingen in mijn systeem:
- Een tweede monitor aangesloten, echter ook als ik deze monitor niet activeer blijven de zelfde problemen
- Een externe usb geluidskaart aangesloten, maar geen foutmeldingen over dit apparaat gehad en op mijn andere systeem werkt ie perfect. Op deze machine werkt ie af en toe

Vraag is hoe kan ik er achter komen wat er aan de hand is:
- Hardware los- en weer vast koppelen heeft niets opgeleverd
- Laatste drivers zijn geinstalleerd
- Vista programma's als "problem reports & solotions" en "event viewer" wordt ik niet veel wijzer van; is er iets waar ik specifiek op moet letten?
- Zijn er nog andere diagnostische programma's die ik moet checken?
- Zowel mijn BIOS als een programma als Riva Tuner geeft geen extreme waarden in temperaturen

Mijn systeem is pas 2 maanden oud:
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 1333FSB, 3.0GHz, 4MB L2 Cache
Motherboard: Gigabyte P35-DQ6
GPU: MSI NX8800GTX-T2D768E-HD-OC (610MHz Core 768MB GDDR3 2000MHz Memory)
Power supply: Zalman 600W, Ultra-quiet power supply | ZM600-HP
Memory: OCZ 2GB DDR2 PC2-6400 Platinum Revision 2 (800 MHz)
HD: 2 x Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)
Case: Cooler Master Cosmos 1000
CPU cooling: Scythe Infinity [SCINF-1000]
Monitor: Dell Ultrasharp 2407wfp-HC
2nd Montor: View Sonic VP912s
Sound card: Native Instruments Audio 8 DJ (24/96 USB 2.0)

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Mijn eerste verdachte is het geheugen, als tweede de voeding en als derde het moederbord. Heb je uberhaupt wel een stabiele omgeving op deze pc gekregen, of is het pet sinds de eerste dag?
Heb je alle voedingsstekkers op het moederbord aangesloten (dus ook de 4-pins 12 volt)? Als je 2x 1 GB aan geheugen hebt, haal dan een reepje eruit en draai daar memtest overheen, daarna hetzelfde over de andere, en dan als laatste samen.
Probeer een andere voeding, mogelijk heeft deze voeding een defect waardoor er onvoldoende spanning geleverd wordt.

Hier kon uw advertentie staan

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02-2025
Al eens in apparaatbeheer gekeken? Is Windows zelf up-to-date? Mischien helpt een van de hotfixes uit Vista SP1 RC1 voor jouw probleem?

Als je het Audio Control Panel niet kan starten dan is deze waarschijnlijk niet goed geïnstalleerd, of je hebt ergens een conflict/compabiliteitsprobleem...
Een externe usb geluidskaart aangesloten, maar geen foutmeldingen over dit apparaat gehad en op mijn andere systeem werkt ie perfect. Op deze machine werkt ie af en toe.
Heb je de on-board audio uitgeschakeld in de BIOS?

• TaraWij
Nitroglycerine schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 23:48:
Mijn eerste verdachte is het geheugen.
Je kan een geheugencontrole doen door Start > %SystemRoot%\system32\MdSched.exe > Enter

Mijn ervaring is niet zo goed op het vlak van hardware, blijkbaar heeft Nitro hier meer ervaring in.
Mijn excuses voor de dubbele post.

[ Voor 28% gewijzigd door TaraWij op 22-12-2007 23:54 ]

• Rolfski
Ik heb een memory geheugentest gedaan: geen problemen
Vista is zelf up-to-date, alle (hot) fixes geinstalleerd
Onboard audio is uitgeschakeld
Problemen waren er niet in het begin, maar zoals gezegd het is moeilijk om ze aan specifieke systeemveranderingen toe te wijzen
Alle voedingstekkers zijn goed aangesloten en extra aangedrukt.

Bijkomend probleem is overigens ook de soms extreem lange herstarttijden. Kan misschien te maken hebben met apparaat herkenning maar in Device Manager werkt alles perfect, geen uitroeptekens

• TaraWij
Start > MSConfig > Tab 'Computer opstarten' > Vink 'Informatie over opstarten van besturingssysteem' aan, zorg ervoor dat 'zonder gebruiksinterface opstarten' is uitgevinkt.

Zo kan je Windows Vista tijdens het opstarten de bestanden zien laden, en dus ook meteen troubleshooten over welk bestand hij zo lang doet.

Bij mij doet Vista lang om mijn S-ATA drivers te laden, de rest verloopt vlot.

De twee systeemveranderingen die je hebt gedaan zorgen ervoor dat hun drivers bij elke boot geladen worden, mischien is één van die drivers dus corrupt of iets dergelijks.

• Rolfski
Het probleem zit hem niet in het opstarten ben ik achter gekomen, maar in de hele lange tijd die het systeem nodig heeft om af te sluiten.

Ondertussen mijn eerste blue screen of death gehad:
"DRIVER_IRQI_NOT_LESS_OR_EQUAL."

Event viewer/ problem reports & solutions geeft ondertussen vele video hardware error meldingen:
"
Description
A problem with your video hardware caused Windows to stop working correctly.

Problem signature
Problem Event Name: LiveKernelEvent
OS Version: 6.0.6000.2.0.0.256.1
Locale ID: 1043

Files that help describe the problem
WD-20071120-0546.dmp
sysdata.xml
Version.txt

View a temporary copy of these files
Warning: If a virus or other security threat caused the problem, opening a copy of the files could harm your computer.

Extra information about the problem
BCCode: 117
BCP1: 86A3F510
BCP2: 8BCBF9A0
BCP3: 00000000
BCP4: 00000000
OS Version: 6_0_6000
Service Pack: 0_0
Product: 256_1
"

Ben met "BCCode 117" ondertussen wat aan het googelen maar er nog geen oplossing gevonden.
Het schijnt een typisch Geforce series driver probleem te zijn in combinatie met Vista.

De problemen zijn echter niet ontstaan na het installeren van de nieuwste drivers en op het Nvidia forum wordt ik ook nog niet veel wijzer.

• TaraWij
BSOD "DRIVER_IRQI_NOT_LESS_OR_EQUAL" is een van de bekendste, dit wil gewoon zeggen dat er problemen zij met je hardware. De IRQ van je grafische kaart klopt hier namelijk gewoon niet.

Het updaten van je drivers zou dit moeten oplossen... Download hier de 169.09, dit is de laatst stabiele driver voor Vista: http://www.laptopvideo2go.com/drivers/vista

Edit: Weet niet of bovenstaande drivers voor beide of alleen voor laptops bedoelt zijn, normaal gezien gewoon voor beide...

[ Voor 16% gewijzigd door TaraWij op 26-12-2007 12:35 ]

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Ik ben wel nieuwsgierig of je problemen zijn opgelost. Ik heb namelijk soort gelijke problemen maar dan met een Asus X1900XT ATI kaart met de laatste (7.12) drivers.

Bij mij ook de volgende symptomen:
- Firefox 2.0 liep regelmatig vast
- Verschillende andere programma's die regelmatig vast lopen en HDD activiteit stopt terwijl CPU naar 100 % gaat.
- Bij games als GTR2 en Life for Speed krijg ik ineens een zwart scherm engaat de game naa een 15 seconden ook weer verder, als je dan terug komt op je desktop meld ie dat er wat mis is met de videodriver.

- Nog een ander vaag verschijnsel, Hij vraagt wel is om Vista te registreren terwijl ik dat bij de instalatie twee weken geleden al gedaan heb. Als ik dan wil registreren zegt ie dat de product code al in gebruik is. 8)7

Oja en van de laatste serie updates kan de instalatie niet worden voltooit :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Hekking op 26-12-2007 11:19 ]

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

• TaraWij
Heb je al eens 'Rechterknop > Als administrator uitvoeren' geprobeerd?
Helpt in sommige gevallen wel eens.

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

De oorzaak in mijn geval teminste : http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=933

GRRR. kan ik dus beter m'n tweede scherm uit laten en 4 Gig RAM ook nog even achterwege laten :(

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

• TaraWij
Hekking schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:52:
De oorzaak in mijn geval teminste : http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=933

GRRR. kan ik dus beter m'n tweede scherm uit laten en 4 Gig RAM ook nog even achterwege laten :(
Dat is wel spijtig, mischien kan je eens kijken of een van de nieuwste beta drivers van ATI dit oplost, en anders is het gewoon wachten of tijdelijk een andere kaart gebruiken. (maarja, dat is denk ik geen optie)

• Rolfski
Hekking schreef op woensdag 26 december 2007 @ 11:15:
Ik ben wel nieuwsgierig of je problemen zijn opgelost. Ik heb namelijk soort gelijke problemen maar dan met een Asus X1900XT ATI kaart met de laatste (7.12) drivers.

Bij mij ook de volgende symptomen:
- Firefox 2.0 liep regelmatig vast
- Verschillende andere programma's die regelmatig vast lopen en HDD activiteit stopt terwijl CPU naar 100 % gaat.
Bovenstaande problemen zijn helaas ook op mij van toepassing. Met het afsluiten van Vista, wat nu ineens extreem langzaam gaat, heb ik er er een blue screen of death bijgekregen: "DRIVER_POWERSTATE_FAILURE"

Dit probleem schijnt eveneens te maken te hebben met een slecht werkende driver dus ik begin er inderdaad van overtuigd te raken dat daar ergens de oorzaak licht. Probleem is dat al mijn drivers up-to-date zijn met de laatste stabiele versie (inclusief Nvidia Forceware 169.25).

Waar moet ik nu beginnen? Is het mogelijk om in Vista een scherm op te roepen met een overzicht van alle geinstalleerde drivers waarin je de mogelijkheid hebt om ze een voor een uit te schakelen of te herinstalleren? Of kan dat alleen in "apparaat beheer/device manager"?

• TaraWij
Vind je in de logboeken geen vermeldingen over de BSOD, die dan ook tonen wat het heeft veroorzaakt?

---

Apparaatbeheer zou hierbij kunnen helpen, je kan "verborgen apparaten" weergeven door op Beeld > Verborgen Apparaten Weergeven.

Je kan dan proberen voor elk apparaat nieuwe drivers op te zoeken, of apparaten die je niet gebruikt uit te schakelen.

(Let hier wel mee op, google helpt je hier bij, doe dus geen domme dingen als het uitschakelen/ongedaan maken van je beeldscherm/graka/cpu/processors/systeemapparaten...)

• Rolfski
Ik heb gekeken in "event viewer" en dan in "administrative events"

De volgende error melding komt iedere keer terug:
"The following boot-start or system-start driver(s) failed to load:
TVicPort64"

Op het internet kan ik echter nauwelijks wat vinden over deze driver.
Hij schijnt van Entech Taiwain te zijn, ontwikkelaars van oa Powerstrip. Geen van hun producten heb ik echter ooit geinstalleerd.

Een ander raar probleem dat ik erbij heb gekregen, is dat mijn USB externe harde schijf niet meer wordt herkend. Hierop geeft "device manager" een error code 10, wat ook een driverprobleem schijnt te zijn. Driver updaten helpt echter niet, mijn USB stick wordt wel overigens correct herkend.

• TaraWij
TV: Televisie
ic: Integrated Circuit
Port: Poort
64: 64-bit

Mischien een infaroodpoort, lijkt me vaag.
Je kan dat apparaat gewoon uitschakelen of zelfs verwijderen denk ik...

Zie verborgen apparaten methode uit mijn vorige reply.

• Rolfski
Ik heb inderdaad Tvicport gevonden in device manager met "show hidden devices"aangevinkt, alleen wordt dit voor mij onbekende apparaat aangestuurd door de 32bit versie (Tvicport.sys) en werkt ie correct.

Ik heb Tvicport64.sys wel gevonden toen ik ging kijken in windows\system32\drivers

Volgens deze site hoort ie echter in een directory staan die ik niet eens heb :c:\ windows\ syswow64\ drivers\

Ben er overigens achter gekomen dat Tvicport shareware van inderdaad Entech is. Wat het precies doet is mij een raadsel maar zelf heb ik het nooit geinstalleerd.

• TaraWij
Mijn vorige post bevatte incorrecte informatie, hier het juiste acronym en de beschrijving:

TVIC Television Input Converter

TVicPort Driver for Windows NT/2000/XP EnTech Taiwan TVicPort Generic Device Driver for Windows 95/98/ME/NT/2000/2003/XP/XP64 4.0

Je zou eens kunnen proberen het uit te schakelen, in het slechte geval zal je het via veilige modus terug moeten inschakelen. Als je het kan uit schakelen zonder problemen na een reboot dan kan je de installatie ook ongedaan maken. Moest hij die dan om de een of andere reden terug detecteren dan kan je hem ook gewoon uitgeschakeld laten staan.

---

Probeer eens de installatie van je harde schijf ongedaan te maken in apparaatbeheer "wanneer de harde schijf losgekoppelt is", en sluit na een reboot de harde schijf eens terug aan?

[ Voor 34% gewijzigd door TaraWij op 05-01-2008 22:22 ]

• Rolfski
Ik kan mijn harde schijf niet deinstalleren wanneer losgekoppelt, bovendien werd ie sowieso niet meer herkend. De bijbehorende USB driver, die een Code 10 foutmelding geeft, heb ik in device manager gedeinstalleerd. Na reboot probeert Vista tevergeefs deze USB driver weer te installeren.

Op de USB poort aan de achterkant herkent ie de harde schijf ineens wel. Echter alleen na reboot en van USB poort switchen tijdens een Vista sessie brengt het probleem weer terug. USB stick doet het gewoon wel, de externe harde schijf werk echter probleemloos op andere machines. Errug spooky allemaal dus..

Tvicport (aangestuurd door de 32bits driver) heb ik gedeinstalleerd maar dat maakt niets uit aangezien Vista blijft vragen om de 64bits driver versie die het niet kan laden. Het apparaat of service dat deze om deze driver vraagt kan ik echter niet traceren, iig niet in device manager en task manager. Hoe kom ik hier achter?

Beide problemen schijnen I/O gerelateerd te zijn maar van die materie heb ik nul verstand.

• TaraWij
Je kan ook de 32bits driver gebruiker en dan het apparaat uitschakelen.

Heb je mischien nog USB 1.0 poorten (vooraan)?

• Rolfski
Al mijn USB poorten zijn 2.0, dus dat kan het niet zijn.

Tvicport staat in device manager onder "Non Plug and Play drivers" . Ik heb echter geen idee welk apparaat/service door Tvicport wordt aangestuurd, dat is nu juist het probleem.

• TaraWij
Uitvoeren > Regedit > HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > CurrentControlSet > Services

Zoek daar eens (CTRL+F) naar tvicport, normaal kan je in een van de andere sleutels dan zo het apparaatnaam uitlezen.

Bij mij staat er trouwens dit tussen: "TVICHW32"

Edit: Deze staat wel tussen mijn apparaten (Beeld > Apparaten op verbinding EN Verborgen apparaten weergeven)

[ Voor 19% gewijzigd door TaraWij op 09-01-2008 15:12 ]

• Rolfski
TVicHW32 is ook developers shareware van Entech: http://www.entechtaiwan.com/dev/index.shtm.
TVicpPort schijnt de "lite" versie van Tvichw32 te zijn, het verbaast mij dus niet dat je dat bij jou in je registry hebt staan ipv TVicPort.

Bij mij staan op die registryplaatsen dus TVicPort en TVicPort64. Ik heb geen verwijzing naar andere apparaten/services in de bijbehorende sleutels kunnen vinden. TVicPort schijnt dus zelfstandig te werken, ook al heb ik geen flauw idee waarvoor het dient en weet ik niet of het veilig is om die registry verwijzingen geheel te verwijderen.
Op een berichtje op het Entech forum heb ik nog geen reactie gekregen en hun support afdeling geeft ook al niet thuis. In de Microsoft knowledgebase heb ik ook niets kunnen vinden.
Een registry clean programma zoals Windows Advanced Personal Care V2 geeft overigens geen probleemmeldingen op dit registry onderdeel.

Op het Vista Enterprise systeem op mijn laptop (ik draai zelf Ultimate) staat geen enkele verwijzing naar TVicPort/TVicHW32. Het zou dus kunnen dat dit geen Vista-kritische/native applicatie is bij een clean install van Vista Ultimate.

Kortom, ik heb nog steeds geen idee hoe dit op te lossen.
Pagina: 1