Toon posts:

Macbook loopt vast en gaat uit/aan

Pagina: 1
Acties:
  • 673 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een week een tweedehands macbook 2 ghz van 13 mnd oud
Nu zie ik vaak een zwart scherm met de tekst dat ik opnieuw moet opstarten. Ook loopt ie regelmatig vast en reageert nergens meer op.
Vanaf het begin is het zo dat als ik de macbook oppak terwijl hij aanstaat (met het scherm open), dat ie dan uitgaat en aan gaat.
Gisteren zag ik met het installeren van office dat hij allemaal naar de hd zocht. Ik heb het vermoeden dat de hd niet zo goed meer is.
Past dit hierbij? Of zou het meer een software issue zijn?

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Past er absoluut bij, klinkt alsof je een redelijk brakke macbook hebt gekocht van iemand die geen garantie meer had. Die errors heten trouwens kernel panics.

• sliepie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 00:58
Waarschijnlijk heb je een (bijna) defecte macbook gekocht, die verkocht is omdat de garantie verlopen is (ik dacht dat het 1 jaar was). Ik geloof niet dat het een software issue is en denk dat het eerder een hardware fout is.
Wat je kunt doen is je OS opnieuw installeren en kijken of het probleem nog voordoet. Je kunt ook je
macbook open schroeven, andere hdd plaatsen en een schone instal doen van je OS als het probleem zich dan niet meer voordoet is je hdd kadoek.

• NiteSpeed
Of gewoon OSX op een USB of FireWire schijf installeren, dan zie je ook wel of het aan de interne HDD ligt of niet. Hoef je niet speciaal een nieuwe laptopschijf te kopen voor het testen alleen.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

Klinkt heel erg als een probleem waarvoor hij helemaal open moet... iets zit overduidelijk los/slecht contact. Hele kleine kans dat dit aan je harddisk ligt.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ten eerste maak even een goede backup! ;)

En probeer daarna MacOSX over te zetten naar USB.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt niet erg hoopvol
Kan inderdaad ook aan contacten liggen natuurlijk, maar hij gaat soms ook heel hard te keer, dat lijkt me mee een hd-probleem.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

Hard tekeer? kun je dat iets objectiever kwantificeren?

• Exirion
  • Laatst online: 20:00

Exirion

Gadgetfetisjist

13 maanden oud? Garantie claimen! Een teringstreek van die verkoper trouwens (een ander woord heb ik er ff niet voor) om je zo'n systeem te verkopen. Ik heb zelf een keer een defecte Mac van 13.5 maand oud onder garantie laten repareren. Ik zou een poging wagen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
O ja, en af en toe geeft ie ook zo'n alarmtoon, als ie weer aan en uitgaat :'(

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook geen bon.
Stomme koop van me denk ik.

Wat dat lawaai betreft: alsof er een fan aan gaat

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:35
Dat zou ook de combodrive kunnen zijn bij heet aangaan, die maken ook behoorlijk wat herrie (en vreemd geluid).

Verwijderd

Een kernel panic kan overal eigenlijk door komen, kan software kan hardware zijn.
probeer even het volgende uit(mijn vermoeden is namelijk een rotte HD): haal de interne harddisk eruit, en start op vanaf een externe HD. (als je niet weet hoe dit werk laat het even weten)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een image aan het maken van de hd, op een externe hd.
Moet ik de hd er perse uithalen om op te starten van de usb schijf? Anders zou ik zo van de image op kunnen starten. Die maak ik nu met Carbon Clone Copy

• NiteSpeed
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 23:35:
Moet ik de hd er perse uithalen om op te starten van de usb schijf? Anders zou ik zo van de image op kunnen starten. Die maak ik nu met Carbon Clone Copy
Niet nodig, je kan gewoon opstarten vanaf USB door de ALT toets ingedrukt te houden zodra je de mac aanzet. Punt is wel dat je interne harde schijf dan ook stroom krijgt en alsnog kernel panics kan veroorzaken.

• DaFrenk
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-12-2025
Je kan ook een Apple Hardware Test draaien om andere fouten uit te sluiten.

Stop de originele schijf erin die je bij je MacBook kreeg (2 grijs gekleurde discs, en daarvan dan disk 1) en stop die erin. Start opnieuw op terwijl je de 'D' toets indrukt. Vervolgens draai je de volledige test en check je eventuele fouten online :)

• Genya
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10-2022

Genya

Ad Infinitum

Kernel panics hebben ook vaak te maken met geheugen modules die defect zijn of niet goed (meer) vast zitten. Eventueel kan je een van je RAM-latjes eruit halen en proberen te booten met maar eentje, indien het probleem zich blijft voordoen met de andere module booten. Ik ken enkele mensen die hiermee het probleem van hun frequente kernel panics konden opsporen. ;)

MacBookLast.fmfacebook

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 23:35:
je KAN de harddisk erin laten zitten, maar mijn ervaring leert dat ook een harddisk die niet actief gebruikt wordt voor problemen kan zorgen ! eruithalen dus die interne harddisk uit je MB.

Verwijderd

.Arne schreef op zondag 23 december 2007 @ 11:09:
Kernel panics hebben ook vaak te maken met geheugen modules die defect zijn of niet goed (meer) vast zitten. Eventueel kan je een van je RAM-latjes eruit halen en proberen te booten met maar eentje, indien het probleem zich blijft voordoen met de andere module booten. Ik ken enkele mensen die hiermee het probleem van hun frequente kernel panics konden opsporen. ;)
soms het geval, het kan aan VEEEEEL meer dingen liggen, helaas voor jou dit klopt dus niet helemaal wat jij zegt.

• Genya
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10-2022

Genya

Ad Infinitum

Als het wel een mogelijkheid is, klopt het dus wel wat ik zeg... :?

MacBookLast.fmfacebook

Verwijderd

.Arne schreef op zondag 23 december 2007 @ 11:26:
Als het wel een mogelijkheid is, klopt het dus wel wat ik zeg... :?
ja echter jij zegt vaak, en hiermee doe je overkomen alsof dat het bijna altijd is. het kan, maar hoeft niet. in zekere mate had je dus gelijk ja :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga na de kerst wel aan de slag er mee.
''k Heb er nu ff genoeg van ...

Verwijderd

Topicstarter
Even een update:

Eerst de macbook naar de plaatselijke computerwinkel gebracht, zie zeiden hem wel te kunnen repareren. Die hebben hem opgestuurd naar een reparatiebedrijf, omdat ze het zelf niet konden vinden. Reparatiebedrijf meldde dat moederbord kapot was.
Ik heb contact opgenomen met Macfix in Zaandam. Die adviseerde me om hen er nog eens naar te laten kijken. Ik had niet veel hoop meer, maar gisteren belden ze me op.
Het volgende was er aan de hand:
door een kapotte logic in moederbord was er sluiting in het moederbord ontstaan. Dat had gezorgd dat het werkgeheugen kapot was gegaan. Dat zorgde weer voor een defect in de besturingssysteem.
Ze hebben de boel in orde gemaakt, alles gerepareerd (onder de 250 euro) en Leoprad er op gezet.
Ik verwacht hem morgen terug

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 02:34
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 17:53:
Even een update:

Eerst de macbook naar de plaatselijke computerwinkel gebracht, zie zeiden hem wel te kunnen repareren. Die hebben hem opgestuurd naar een reparatiebedrijf, omdat ze het zelf niet konden vinden. Reparatiebedrijf meldde dat moederbord kapot was.
Ik heb contact opgenomen met Macfix in Zaandam. Die adviseerde me om hen er nog eens naar te laten kijken. Ik had niet veel hoop meer, maar gisteren belden ze me op.
Het volgende was er aan de hand:
door een kapotte logic in moederbord was er sluiting in het moederbord ontstaan. Dat had gezorgd dat het werkgeheugen kapot was gegaan. Dat zorgde weer voor een defect in de besturingssysteem.
Ze hebben de boel in orde gemaakt, alles gerepareerd (onder de 250 euro) en Leoprad er op gezet.
Dit komt waarschijnlijk door het laten stuiteren van de macbook door de vorige eigenaar. Ik zou die 250 euro bij hem claimen.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 17:53:
Het is veel geld, maar gezien de schade vind ik 250 euro wel schappelijk :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Zeker als er nog geen Leopard op stond.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 19:55:
Zeker als er nog geen Leopard op stond.
Ja want dan heeft hij nu een illegale kopie zonder restore disks... geweldige deal :+

Verwijderd

Topicstarter
Hij zal waarschijnlijk gevallen zijn, want ze zagen dat aan de hoeken en scherm. Ik zag eht zelf niet, maar zij zijn de experts he.
Ik denk dat er weinig terug te halen valt, maar ik vind het wel een schappelijke prijs.
Maar ja, ik heb geen restore disks, dus dat moet ik nog op zien te lossen :)
Als die in ieder geval maar weer werkt

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:10:
Hij zal waarschijnlijk gevallen zijn, want ze zagen dat aan de hoeken en scherm. Ik zag eht zelf niet, maar zij zijn de experts he.
Je kan toch zelf ook wel zien of ie beschadigd is? Zeker als ik een laptop tweedehands zou kopen zou ik daar heel erg op letten.

Pagina: 1