Dual Boot XP en Server 2003 met beiden C: als stationsletter

Pagina: 1
Acties:

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ik had een XP installatie en heb er Server 2003 naast geïnstalleerd. XP stond bij het opstarten op C: maar Server stond bij het opstarten op E:. Het werkt wel, maar je kunt fouten krijgen wanneer programma's uitgaan van de C: partitie.

Naar een oplossing zitten zoeken, want naderhand het station naar C: renamen biedt geen oplossing natuurlijk. Herinstallatie zou ook niet helpen, want C: was al in gebruik.

Na wat zoeken en nadenken kwam ik erachter dat op de partitie zelf enkele waardes worden weggeschreven (vraag me niet welk bestand) waarin staat welk stationsletter de partitie heeft. Geldt alleen voor Primaire Actieve partities volgens mij.

Ik heb een Image (Acronis True Image Home 11) gemaakt van mij XP installatie (C:) en daarna de schijf geformateerd. Daarna Server 2003 geïnstalleerd (op de nieuwe C:) en hier ook een Image van gemaakt. Hierna heb ik de XP image als Primairy Active teruggezet op de HDD, met Server 2003 als Primairy erachteraan. Op beide partities staan nogsteeds de waarden dat ze 'C:' zijn.

Hierna in XP de boot.ini aangepast naar het volgende:

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="XP Pro" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Server 2003" /fastdetect

Hier kun je dus makkelijk de 'default' partitie wijzigen.

Hierdoor werkt het geheel naar behoren, wanneer ik XP opstart is het C: en als ik Server 2003 opstart is het ook C:

Ben vandaag 4 uren bezig geweest met zoeken, trial and error dus dit wou ik graag laten opnemen in GoT en voor e.v. tips

[ Voor 6% gewijzigd door Gamo op 22-12-2007 19:16 ]