Toon posts:

Instellingen Athlon XP FSB+ geheugen snelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een vraag van een vriend van mij. We kunne niet zo lang op internet.

*Bij een Athlon XP 1600+ processor op een socket-A mobo, moet de FSB dan op 266 FSB?
Of mag de FSB dan ook op 200 (x7) of 333 (x iets anders)?

*Wordt de FSB waar een mobo op ingesteld staat automatisch gehalveerd in snelheid voor de processor ofzo, klopt dat?

Zoja, als de FSB dan bv op 266MHz loopt. Mag je dan gewoon DDR333 geheugen op het bord plaatsen en kun je die dan probleemloos gebruiken? Er is op dit moment ook geen ander type geheugen voorhanden namelijk. Daarom vraag ik dat.

Bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2007 15:55 ]

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Standaard loopt die op 266 (2x133). De multi is 10,5 x 133 = 1400Mhz als het goed is. Dus ja, de helft van de FSB is de snelheid (FSB keer multi) van de processor.

Ja, dat geheugen kun je er gewoon instoppen, het bord clockt het dan automatisch terug.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.
Laatste vraagje, Kun je zonder problemen ddr333 geheugen gebruiken terwijl de FSB op 266 staat ingesteld, of kan je dan problemen verwachten?
Als dat wel mag, moet ik dan ook nog handmatig in de bios de snelheid van het geheugen aanpassen ofzoiets (lagere snelheid, clicks weetikveel, ik snap er namelijk niets van)?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2007 16:24 ]

• Avalaxy
  • Laatst online: 12-03 15:40
Je kunt de FSB instellen zoals je wilt, zolang de CPU speed (FSB x multiplier) en de snelheid van het geheugen (in te stellen dmv een divider) maar niet te ver boven de originele waarden uitkomen.

Gewoon een beetje spelen met de FSB/Multiplier/geheugen divider tot alles op z'n max snelheid loopt, maar op de standaard instellingen zal het ook goed werken.

Je kunt CPU-Z gebruiken om in windows de realtime snelheid van je CPU/FSB/geheugen te checken.

[ Voor 12% gewijzigd door Avalaxy op 22-12-2007 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik de athlon xp1600+ volgens de aangegeven instelling instel (266FSB=133x10.5)
Kan ik dan zonder problemen ddr333 geheugen gebruiken ipv ddr266 geheugen?,
of gaat mn pc dan vervelend doen op een geven moment?

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Zoals bovenstaande zegt kun je doen, maar dat hoeft niet altijd goed te gaan. Mijn MSI bordje zei destijds *poef* en toen wassie dood.

Je kunt het geheugen gewoon zonder problemen erin prikken op standaard instellingen en dan loopt het op 266Mhz ipv 333Mhz.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
leonpwner1 schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 16:23:
Je kunt de FSB instellen zoals je wilt, zolang de CPU speed (FSB x multiplier) en de snelheid van het geheugen (in te stellen dmv een divider) maar niet te ver boven de originele waarden uitkomen.
Dat is dus niet waar, ook een FSB kan aan een limiet zitten, zowel op de chipset als op je processor. En dat is niet altijd een FSB wall.

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik hoef het ddr333 geheugen niet handmatig nog de clicks ed. aante passen/lager te zetten via de bios omdat de FSB op 266 staat? Er loopt hier 1 te zeuren (bij mij thuis)
dat het geheugen dan sneller data verwerkt en moet wacht oid. en dat ik die kloksnelheid en clicks van het geheugen het beste kan aanpassen..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2007 16:34 ]

• Avalaxy
  • Laatst online: 12-03 15:40
TheZeroorez schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 16:31:
[...]

Dat is dus niet waar, ook een FSB kan aan een limiet zitten, zowel op de chipset als op je processor. En dat is niet altijd een FSB wall.
Ja, maar je snapt m'n punt :z

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 16:33:
Dus ik hoef het ddr333 geheugen niet handmatig nog de clicks ed. aante passen/lager te zetten via de bios omdat de FSB op 266 staat? Er loopt hier 1 te zeuren (bij mij thuis)
dat het geheugen dan sneller data verwerkt en moet wacht oid. en dat ik die kloksnelheid en clicks van het geheugen het beste kan aanpassen..
Nee, je hoeft niets te veranderen.

Uiteraard loopt het wel sneller als je even het e.e.a. aanpast in de bios, maar zoals TheZeroorez ook al zegt: het is niet zeker of je moederbord/processor dat aankan. Keuze is dus aan jou; ga je voor veilig laat je het standaard, wil je het perse wat sneller ga je even spelen met fsb/dividers/multi.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zet die Athlon processor wel op de aangegeven instellingen die ik oevral zie (266FSB = 133x10.5 = 1400MHz)

Maar mijn vraag over dat geheugen, kan ik het beste die DDR333 geheugen het beste handmatig aanpassen omdat de FSB op 266 loopt, of is dat helemaal niet nodig?
Ik ben zo panisch dat het met de tijd problemen kan gaan opleveren ofzo..

oeps. kreeg al antwoord ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2007 16:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 16:37:
[...]

Nee, je hoeft niets te veranderen.

Uiteraard loopt het wel sneller als je even het e.e.a. aanpast in de bios, maar zoals TheZeroorez ook al zegt: het is niet zeker of je moederbord/processor dat aankan. Keuze is dus aan jou; ga je voor veilig laat je het standaard, wil je het perse wat sneller ga je even spelen met fsb/dividers/multi.
het hoeft voor mij niet sneller, als het maar safe is. Ik wil niet dat ik perikelen kijg doordat het geheugen data sneller verwerkt (ddr333) terwijld e FSB maar op 266 loopt ipv 333.
Dus ik kan geen problemen verwachten enzo. (> ddr333 geheugen in gebruik en FSB op266ddr)?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2007 16:45 ]

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

*Zucht* :P

Nee, als het goed is clockt het geheugen zichzelf gewoon automatisch terug. Dus gewoon erin prikken die handel en gaan :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sp33dFr34k schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 16:20:
Standaard loopt die op 266 (2x133). De multi is 10,5 x 133 = 1400Mhz als het goed is. Dus ja, de helft van de FSB is de snelheid (FSB keer multi) van de processor.
Ehm, hier klopt ook weinig van :o

De FSB is bij de Athlon double-pumped, per kloktik verstuurt het dus twee stukjes informatie. Marketingmensen hebben dan verzonnen dat je de snelheid in MHz "effectief" kunt verdubbelen, maar dat is alsof je zegt dat een motor met zijspan opeens "effectief" twee keer zo snel kan als dezelfde zonder zijspan, aangezien er dan maar een persoon tegelijk meekan. Totale marketingblaat dus. Getallen als "266", "333" en "400" moet je dus door twee delen. Negeer marketingblaat en kijk naar de technische werking.

Daarom ook dat de multiplier niet met die waardes, maar met de helft ervan (de echte FSB snelheid) vermenigvuldigd moet worden voor de core snelheid van een Athlon.

Bij Pentium4/Core systemen is er trouwens sprake van een quad-pumped FSB, dus moet je door vier delen voor de echte FSB snelheid. En de Athlon64 heeft helemaal geen FSB omdat daar de geheugencontroller in de CPU geintegreerd is.
Ja, dat geheugen kun je er gewoon instoppen, het bord clockt het dan automatisch terug.
Nooit gehoord van asymmetrisch draaien :? Bij de meeste chipsets is het mogelijk om FSB en geheugenbussen op andere snelheden te draaien. Of het ook zinnig is hangt af van de chipset (Via meestal wel, SiS en nVidia meestal niet).

En "klokt terug" - je doet overkomen dat het geheugen zelf z'n snelheid zou kunnen bepalen oid. Niets daarvan, de rating van een DIMM (PC3200, PC2700) zegt gewoon iets over de maximumsnelheid dat het aankan. Er is buiten die maximum exact 0,0 verschil tussen DIMMs van dezelfde geheugentechnologie (DDR1-SDRAM in dit geval), en de klok komt in alle gevallen gewoon vanaf het moederbord, die niet "terug"klokt, maar klokt zoals jij hem als gebruiker instelt.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 22-12-2007 22:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Je zegt het een beetje moeilijk, maar het is in principe wel wat ik bedoelde..

Bij een socket a bord kun je (bij mijn weten althans, had zelf nforce borden) geen divider instellen, dus dat bedoelde ik met terugclocken. Het geheugen kan meer aan, maar hij draait dan auto lager.
Beetje dom en beknopt uitgelegd van me, maar hoopte dat het zo beter begrepen werd door een "leek".

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Je moet zeker het geheugen instellen op 266MHz.
Als je dit niet doet heb je een extra latency ter hoogte van de chipset omdat de geheugencontroller niet onmiddellijk met het geheugen kan communiceren doordat beide asynchroon lopen.
Bij de cpu's de dag van vandaag maakt dat niet zo veel meer uit, de kloksnelheden van oa de fsb zijn hoger waardoor de latencies kleiner zijn. Bovendien hebben moderne cpu's veel meer cache waardoor er zowiezo minder vaak naar het geheugen moet, vandaar ook de verwaarloosbare invloed van latencies op moderne systemen.
De Athlon XP heeft echter beide nadelen, weinig cachegeheugen + een laag geklokte fsb waardoor de latencies noemenswaardig zijn. (De primitieve pre-fetching van de xp speelt wellicht ook een grote rol).
Je kan het trouwens eenvoudig zelf testen, draai eens een game of benchmark met beide instellingen en je zal het verschil merken (of meten).
:)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe sterk dat effect is verschilt zoals ik eerder meldde per chipset.

Via controllers waren doorgaans sowieso minder goed in de latencies onder controle houden, waardoor het negatieve effect van asynchroon draaien ook erg meeviel, dus was het daar meestal best zinnig om FSB + 33MHz te draaien, dat leverde bijna altijd meer performance op.

nVidia en SiS waren daarentegen erg goed in het terugdringen van latencies (een van de redenen dat de SiS 735 in 2000 en de nForce2 in 2001 zulke uitschieters waren), maar gevolg was dat asynchroon draaien forse impact had en je er netto weinig tot niet op vooruitging in de meeste benchmarks en in andere zelfs erop achteruit ging.

Overigens, je geheugen instellen op 266MHz zal tenzij je idioot overclockgeheugen hebt niet lukken, DDR1 is nooit tot voobij 200MHz gecertifieerd. "266 effectief" is natuurlijk gewoon 133MHz DDR

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1