Grub install --> geen dvd-rom meer in Windows en Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 692 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-03 22:55
Ik heb een probleem met Kubuntu Gutsy: Als ik mijn laptop (Zepto 6625WD) opstart met de live-cd, dan zie ik gewoon netjes een /dev/cdrom (symlink naar scd0). geen probleem dus. Nu ga ik Kubuntu installeren (redelijk standaard, geen gekke opties). Dat gaat ook goed. Daarna een reboot, en ik zie netjes Windows en Ubuntu kernels in het rijtje van grub-menu staan, en ik kan beide OS-en zonder problemen opstarten. Nu komt het probleem:

In zowel Windows als in Linux is de DVD-speler verdwenen! In Windows staat hij niet bij apparaatbeheer, en in de dmesg van Linux komt hij ook niet meer voorbij. Als ik dan een fixmbr vanuit Windows doe, start hij Windows weer 'normaal' op (zonder grub) en dan heb ik de dvd-speler weer terug.

Wat kan hier mis gaan? Ik zie geen optie in Grub staan die hier iets mee te maken kan hebben, in de BIOS evenmin (AHCI staat bijvoorbeeld op disabled, en 32 bit i/o mode voor de dvdspeler ook). Ik heb dit ook nog nooit op andere machines meegemaakt.

Ik kan ook niet echt een vergelijkbaar probleem via Google vinden. Er staat wel een soortgelijk geval in Launchpad, maar daar is nooit op geantwoord.

Iemand een idee?

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

Heel raar. Hoe ziet je IDE / SATA configuratie eruit? Op welke controller zit eea?
Ik zou zeker wel even een reply zetten bij dat stukje in launchpad. Het klinkt alsof grub een bepaalde mapping maakt, waardoor de drive niet meer gevonden wordt, maar ik heb het ook nog nooit meegemaakt... Lilo een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer
wzzrd schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 14:45:
Heel raar. Hoe ziet je IDE / SATA configuratie eruit? Op welke controller zit eea?
Ik zou zeker wel even een reply zetten bij dat stukje in launchpad. Het klinkt alsof grub een bepaalde mapping maakt, waardoor de drive niet meer gevonden wordt, maar ik heb het ook nog nooit meegemaakt... Lilo een optie?
Ik weet niet precies hoe het aangesloten is, en welke controller er gebruikt wordt. Ik zie niet echt iets in dmesg over de controller, en het is een laptop, dus ik weet niet hoe het aangesloten is.

Ik heb net nog even fanatiek doorgegoogled, en ik ben een aantal posts tegengekomen, en ze wijzen allemaal 1 kant op: Het probleem zit in grub, installeer lilo en alles werkt.

Nu had ik eigenlijk niet zo'n zin in lilo (het is alweer een jaar of 7 geleden dat ik voor het laatst met lilo heb gewerkt geloof ik, moet ik weer helemaal uitzoeken hoe het ook alweer werkt :/ )

Anyhoe, ik laat het wel even weten wat het geworden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Lilo werkt in principe nog net als 7 jaar geleden...
Kan je GRUB niet even opnieuw installeren? En /boot/grub/grub.conf o.i.d. doornemen, wat staat daar in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer
RemcoDelft schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 15:27:
Lilo werkt in principe nog net als 7 jaar geleden...
Ik bedoel niet dat er veel veranderd zou zijn in die tijd. Ik bedoel meer dat ik niet meer weet wat er ook alweer in lilo.conf moet komen te staan enzo :)
Kan je GRUB niet even opnieuw installeren? En /boot/grub/grub.conf o.i.d. doornemen, wat staat daar in?
Ik kon niets geks vinden in grub dat hiermee te maken zou hebben. Een reinstall van grub werkt helaas ook niet.

Anyway: Ik heb toch maar voor de optie gekozen om lilo te installeren. Het gaat niet helemaal van een leien dakje (lilo snapt bijvoorbeeld niets van UUIDs in fstab en gaat daar gelijk over miepen, dus je moet eerst je fstab verbouwen naar de oude /dev/sda entries), maar het draait. En nu werkt alles als een zonnetje, dus het ligt echt aan grub.
Ik zal eens kijken of er ergens upstream een bug in kan schieten, want er zijn meerdere distro's met dit probleem voor zover ik kan vinden.

• Surfer
Even een extra note voor anderen die lilo gaan draaien: Ik liep tegen het probleem aan dat ik geen d-schijf meer in Windows had. Het bleek dat lilo de partition-type veranderde naar hidden ntfs. De oplossing is vrij simpel. Tenminste, als je het eenmaal weet, dus vandaar dat ik dat er nog even bij post:

in lilo.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
other=/dev/sda1
label="Windows"
#Wat hier onder staat moet dus erbij gezet worden:
change
partition=/dev/sda2
    set=ntfs_normal

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Is het probleem niet te verhelpen met een firmwareupdate voor je dvd-dinges? Of ben je daarmee helemaal up-to-date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer
Harm schreef op donderdag 27 december 2007 @ 21:40:
Is het probleem niet te verhelpen met een firmwareupdate voor je dvd-dinges? Of ben je daarmee helemaal up-to-date?
Daar kan ik nog wel even een keer naar kijken ja, maar ik ben nu wel blij met de setup zoals ie nu is. Alles werkt nu, dus ik vind het wel even prima eigenlijk. Mocht ik er aan toe komen om eea te testen dan laat ik het wel in dit topic weten wat er uit is gekomen.

Pagina: 1