Digitaal geluid van PC op Marantz SR-4300

Pagina: 1
Acties:
  • 666 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:41

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Update van het probleem: Zie Pelle in "Digitaal geluid van Audigy LS op Marantz..."

De-FAQ-gelezen-maar-nog-steeds-niet-aan-de-praat-kunnen-krijgen-hebbend, zoek ik mijn heil dan dus maar even in een nieuw topic :)

Ik wil het volgende: mijn PC met Creative Audigy LS geluidskaart digitaal aansluiten op mijn versterker, een Marantz SR-4300.
Ik wil zowel stereo (gewoon muziek) als DD/DTS naar mijn versterker kunnen sturen.
Ik heb bij de PC een Logitech Z4 2.1 setje, en die blijf ik gewoon gebruiken.

Om dit alles te realiseren heb ik het volgende aangeschaft:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AenxSk90vKhIh042ncsVYK9Q/full.jpg
15m coax met 2xRCA

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IFoSHQ24s7fZ9UhvyjKMJNgL/full.jpg
Female RCA to mono mail 3.5mm jack converter

De converter plak ik op een van de RCA connectors, en de jack-plug stop ik in de zwarte ingang van mijn Audigy LS. Het andere eind van de kabel gaat in de tweede coax digital-in op mijn Marantz (Digital-4). De eerste (Digital-3) is in gebruik door mijn DVD-speler.
Vervolgens hang ik de input CDR aan de digital-4 ingang en zet de weergave op 'auto', zodat de versterker kan bepalen of hij stereo of DD/DTS binnenkrijgt. En tot slot switch ik natuurlijk naar de goede input (CDR).

Maar, jullie raden het al, het werkt niet :P
Wat werkt er dan niet?

[list]
• Ik krijg een onwijze brom over mijn PC speakers. In de FAQ las ik iets over aardlus, misschien dat dat er iets mee te maken heeft. Maar op zich nog niet problematisch, want als ik geluid op mijn versterker wil dan staan de PC speakers toch uit.
• Mijn versterker doet niks. Oftewel, hij ontvangt blijkbaar geen signaal waar hij iets mee kan. Ook niet als ik in de Audigy LS properties het vinkje 'digital output only' aanzet.

Ik doe vast iets verkeerd, maar ik weet niet wat. :+
Iemand?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb je ook de andere RCA plug geprobeerd? Er loopt maar op één van de twee een signaal namelijk.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Aan de ene kant van de kabel zit 1 RCA plug, aan de andere kant een andere.. dus dat is het niet denk ik ;)

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 17:31

GreyGhost

Het is een spook

Ik heb het ook geprobeerd met een "Female RCA to mono mail 3.5mm jack converter" echter dat werkte bij mij ook niet (audigy 2 zs).

Echter met een standaard stereo 3.5mm jack naar dubbel tulp (RCA) werkte het wel en komt het digitale signaal via 1 van de stereo kanalen. Zoiets : LINK

For I am grey, between the darkness and the light

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Pelle schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 17:23:
Aan de ene kant van de kabel zit 1 RCA plug, aan de andere kant een andere.. dus dat is het niet denk ik ;)
Sorry, dacht dat je een standaard RCA (rood/wit) kabel gebruikte, die werken namelijk ook (maar dan of wit, of rood :) )

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Inmiddels heeft zich een nieuwe fase in mijn probleem aangediend:

De Audigy LS is eruit; sterker nog, er is een hele nieuwe PC :P
Ik heb nu een Gigabyte GA-P35C-DS3R met onboard HD Audio en optisch/coax S/PDIF out. Dus ik heb gewoon de receiver aan die optische coax uitgang gehangen.

Als ik mijn receiver op de goede input zet, dan verschijnt er een PCM icoontje in het display. Het verdwijnt als ik de kabel eruit trek, dus blijkbaar herkent de receiver het ingangssignaal. Maar dat is het dan ook. Er gebeurt verder helemaal niks; ik krijg het niet voor elkaar om geluid uit m'n speakers te krijgen. Wat zou er nu nog aan de hand kunnen zijn?

Oh ja, ik draai Vista Home Premium 64bit. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pelle op 10-01-2008 19:51 ]

• dip
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-01-2023

dip

shut up ulé

Ik denk dat het een kwesite is van het correct instellen van de SP/DIF uitgang op je PC.
Beschik je over de laatste stuurprogrammas?

Ik heb overigens de zelfde digitale coax kabel als jij (afgeleid van het plaatje).
Ik ondervind echter nog problemen met het signaal dat mijn receiver ontvangt. Het klinkt ernstig alsof het onderwater is. (net zoals vroeger bij sommige mp3s wel eens voorkwam. verkeerde codec enzo)

iemand een idee?

Ik heb overigens een Gigabyte GA-965P-DS3 moederbord en Vista Ultimate 64

[ Voor 61% gewijzigd door dip op 11-01-2008 12:20 ]

It's scientifically known, that base improves the tase of cheezes!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Pelle schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:49:
Ik heb nu een Gigabyte GA-P35C-DS3R met onboard HD Audio en optisch/coax S/PDIF out. Dus ik heb gewoon de receiver aan die optische coax uitgang gehangen.
'k Heb ongeveer hetzelfde moederbord (maar mijne heeft geen DDR3 ondersteuning). Het geluid werkt prima. Zowel optisch als coax digitaal geluid werken prima. Ik luister vooral naar stereo muziek. DTS heb ik ook ooit eens getest en werkt ook (gedecodeerd door receiver)!
Ik heb Windows XP er op staan, dus misschien is Vista of de Vista drivers toch de boosdoener.
Welke speler gebruikt je voor video (codec?) en muziek?

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-01 14:08

StapelPanda

PB0MV

@Pelle:
Heb je alle instellingen goed gezet?
Als je rechtermuisknop op het speakertje rechtsonderin klikt, dan op Afspeelapparaten.
Staat de digitale uitgang hier als standaard ingesteld ( groen vinkje).

Als dat zo is, kan je de bitrates en indelingen hier instellen, en testen!
de Digitale uitgang selecteren, en dan op eigenschappen, en dan het tabblad "Ondersteunde Indelingen".

@dip: Het zal een codec moeten zijn, of een effect van je geluidskaart die aanstaat.
Bij digitaal kan het signaal niet zomaar veranderen en gaan klinken alsof je onder water zit.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Gieltjev schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 13:57:
@Pelle:
Als je rechtermuisknop op het speakertje rechtsonderin klikt, dan op Afspeelapparaten.
Hé, dat werkt :)
Stom, dat je niet tegelijk geluid over je speakers en over S/PDIF kunt sturen. Is dat een 'feature' van Vista of is dat toch nog op de een of andere manier wel voor elkaar te krijgen?

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-01 14:08

StapelPanda

PB0MV

Dat is het nieuwe geluids idee van vista, hoe het beide kan ben ik echter ook nog niet achter (helaas).

Edit:
Ik heb iets gevonden voor Realtek kaarten, misschien werkt het niet voor jouw 64bit editie:
http://forums.microsoft.c...?PostID=1261553&SiteID=17
Her is the solution, only thing that my reciver dont decode the sound stream as a clean SPDIF signal but if you want simultanius sound from your TV and from your reciver it works! http://neosmart.net/downl.../Vista_Sound/rtkhdaud.zip it a smal DAT-fil that works!

the thread is from the grennbutton http://thegreenbutton.com/forums/8/207356/ShowThread.aspx

[ Voor 74% gewijzigd door StapelPanda op 11-01-2008 14:19 ]

• dip
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-01-2023

dip

shut up ulé

Gieltjev schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 13:57:
@Pelle:

Als dat zo is, kan je de bitrates en indelingen hier instellen, en testen!
de Digitale uitgang selecteren, en dan op eigenschappen, en dan het tabblad "Ondersteunde Indelingen".

@dip: Het zal een codec moeten zijn, of een effect van je geluidskaart die aanstaat.
Bij digitaal kan het signaal niet zomaar veranderen en gaan klinken alsof je onder water zit.
die menuoptie was ik ook nog niet tegen gekomen. Ik kreeg enkel de realtek tooling te zien.
Nu werkt het wel :)

Thx voor de info :)

It's scientifically known, that base improves the tase of cheezes!

Pagina: 1