Ghost Disc Clone FAT32 -> NTFS met behoud data

Pagina: 1
Acties:
  • 1.257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SpArKy_cOoL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-07-2016

SpArKy_cOoL

een eitje ...

Topicstarter
Ik heb een oude pc (Windows XP Home) waar ik de HD van wil vervangen.

De pc heeft nu 2 HDs (elk 80GB):
- oude HD1 (FAT32): Windows XP + programma's
- nieuwe HD2 (NTFS): bevat 1 folder met 1 bestand: een Norton Ghost image van HD1

Ik wil nu graag HD1 mbv Norton Ghost 12 clonen naar HD2 zodat de oude HD1 eruit kan en de pc boot van HD2.

Ik heb echter 2 specifieke vragen waar ik geen antwoord op vind:

1) Vormt het geen probleem dat de oude Windows-installatie op een FAT32 schijf zit en ik die nu naar een NTFS schijf wil clonen?

2) Wanneer ik HD1 naar HD2 cloon, blijft dan de folder met de ghost image op HD2 nog ergens staan nadat ik gecloned heb of gaat die data verloren?

(Het gaat hier namelijk over een pc in een winkel dus ik moet eerst 100% zeker zijn en kan dus geen risico lopen op dataverlies.)

Alvast bedankt.

Mind the gap.

Verwijderd

Als je de schijf cloned dan neem je alles over, dus ook het filesysteem. Dat is dan op je nieuwe schijf ook FAT32.

Als je geen 80GB aan data hebt kun je je nieuwe schijf in 2 partities verdelen. Dan je image op de 2e partitie zetten en daarna HD1 naar de 1e partitie van je 2e schijf klonen. Dan heb je je OS op je nieuwe schijf staan, en een 2e partitie met daarop de bestanden / image uit je folder. Met bv. Partition Magic kun je dat zelfs zonder eerst alles te verwijderen.

Ik zou sowieso eerst backuppen. Ik mag toch aannemen dat je in een winkel wel een schijf hebt liggen voor zulke situaties. En om heel eerlijk te zijn vraag ik me ook af waarom ze jou dit laten doen als je dergelijke basic vragen nog moet stellen. Dat is niet vervelend bedoeld maar ik zou het als klant niet tof vinden als mijn data door iemand verloren werd gemaakt omdat die persoon niet precies weet waar hij of zij mee bezig is.

Ik zou in jouw geval eerst die image op een 3e schijf zetten, just in case. Dan alle partities van HD2 verwijderen. Dan HD1 direct naar HD2 klonen. En evt daarna de image file ook nog ergens op HD2 neerzetten.

Als je domweg HD1 naar HD2 cloned zonder verdere stappen dan ben je het image op HD2 kwijt want alles op die schijf wordt dan weggegooid en overschreven door de inhoud en layout van HD1.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2007 10:20 ]

• SpArKy_cOoL

SpArKy_cOoL

een eitje ...

Topicstarter
Bedankt voor de info!

Ze zouden het inderdaad beter aan een 'professional' vragen maar a) dit is een oeroude pc (Pentium III) die oeroude software draait waar niemand nog de schijfjes van heeft en b) de persoon die het toen geïnstalleerd heeft is niet meer te contacteren. Bovendien moet het zeer snel gebeuren aangezien de pc vaak problemen heeft en ze niemand anders kennen.
Het liefste doe ik een verse install van Windows + software maar dat is dus helaas niet mogelijk!

Toen ik vorige week een ghost image van HD1 naar HD2 heb gemaakt, heb ik ook een kopie van die ghost image naar een externe HD gekopieerd. Dat heeft echter 2,5 uur (!) geduurd aangezien het via usb 1.1 moet gaan. (De eerste ghost image maken van HD1 naar HD2 heeft trouwens ook meer dan 1 uur geduurd!)

Het duurt dus steeds bijna een voormiddag om nog maar een backup te maken en te kopiëren!

Ik had nog een idee:

- oude HD1 loskoppelen
- HD2 op primary master aansluiten
- Windows en Norton Ghost installeren op HD2
- met Ghost de image van HD1 op HD 2 zetten

Ik weet echter niet of dat nog langer zou duren dan eerst weer een verse ghost image maken van HD1 naar HD2 en die dan weer naar een externe HD kopiëren.
(Ik heb helaas geen gewone extra HD ergens liggen die ik zou kunnen gebruiken.)

Mind the gap.

Verwijderd

Het belangrijkste is DAT je een backup hebt. Dan duurt het maar een paar uur. Die heb je dus al dus dat scheelt.

Hoeveel gieg is de image eigenlijk en/of de data die op HD1 staat?

Ghost kun je ook vanaf een diskette of CD draaien. Er zijn zelfs complete CD's met tools waar ook clonetools op staan. Ghost niet want dat is niet gratis. Maar kijk eens op www.ultimatebootcd.com

Wbt je probleem: je hebt een backup op je externe schijf. Je kunt je dus wel iets permitteren.

Ik zou Ghost of een vergelijkbare tool vanaf een CD draaien waar je van opstart.
Je hebt dan HD1 en HD2 gewoon in je systeem zitten. Dan kun je DIRECT HD1 naar HD2 clonen. Zonder tussenkomt van een image. Daarna kun je HD1 afkoppelen en HD2 op zijn plek hangen.

Al naar gelang of je het nodig vindt kun je daarna nog het eerder gemaakte image terug op de nieuwe HD zetten.

Jouw genoemde idee gaat niet eens werken. Hoe wil jij de schijf/partitie ghosten waar je momenteel van bent opgestart?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2007 10:53 ]

• SpArKy_cOoL

SpArKy_cOoL

een eitje ...

Topicstarter
Ik heb de CD-ROM van Norton Ghost 12 en die is bootable.
Kan het daarmee niet?

Ik zou dan dit proberen?:

1) verse ghost image maken van HD1 op een nog te ronselen extra (interne) HD die ik erbij plug
(Ik moet een verse backup maken omdat er data veranderd/bijgekomen is sinds de vorige keer.)
2) Norton Ghost boot cd-rom insteken en booten
3) Disc Clone van HD1 naar HD2 kiezen
4) oude HD1 loskoppelen en HD2 op primary master zetten

Zou dat lukken?

Mind the gap.

Verwijderd

Zou moeten werken.

Misschien dat je HD2 nog even active moet maken maar waarschijnlijk zelfs dat niet eens.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Je kunt na het clonen (als Windows opstart; dit werkt helaas niet altijd bij Ghost als je verschillende harddisks gebruikt) alsnog het filesystem omzetten naar NTFS (omwille van datazekerheid en veiligheid).

Open een command prompt (start-uitvoeren-cmd) en toets daar in:

convert.exe /fs:ntfs C:

Dit zal niet lukken, maar je kunt daarna kiezen voor het converteren bij de volgende keer opstarten.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
pinockio schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 11:11:
Je kunt na het clonen (als Windows opstart; dit werkt helaas niet altijd bij Ghost als je verschillende harddisks gebruikt) alsnog het filesystem omzetten naar NTFS (omwille van datazekerheid en veiligheid).

Open een command prompt (start-uitvoeren-cmd) en toets daar in:

convert.exe /fs:ntfs C:

Dit zal niet lukken, maar je kunt daarna kiezen voor het converteren bij de volgende keer opstarten.
wel als nadeel op deze manier dat je MTF wel fragmented kan worden....
Pagina: 1