Onder Windows heb ik getest met DiskGraf.
Vooral het testen met verschillende block sizes geeft een goed inzicht.
Nu wou ik eens kijken of ik zoiets ook onder Linux kan doen, maar dat valt tot nu toe tegen.
Een simpele benchmark is hdparm -t en een stick geeft dan bijvoorbeeld 11,76 MB/s.
Nou heb ik gelezen dat dan ook het maximaal haalbare zou moeten zijn.
Nou boot ik met de Live DVD van Knoppix (V5) en dan heb je ook bonnie++.
Dus ik doe bijvoorbeeld:
bonnie++ -u root -s 10:512 -n 1 -b
Maar dan zie ik bijvoorbeeld bij Sequential Input
Per Chr
K/sec
14294
Nou lijkt me dat toch aan de hoge kant, gezien de benchmark van hdparm.
Verder heb ik het gevoel dat er veel gebufferd wordt naar de USB stick.
Zo heb ik ook wel wat lopen stoeien met dd, maar die cijfers zijn echt belachelijk hoog. Verder gebeurt het regelmatig dat wanneer ik bijvoorbeeld de test doe de prompt alweer terug is en dat ik pas later het lampje op de USB stick zie knipperen.
Nou ben ik niet bepaald Linux expert, dus weet iemand mij te vertellen wat er hier aan de hand is en wat ik eventueel kan doen zodat bonnie++ en dd mij cijfers teruggeven die "normaal" zijn?
Of is Linux echt veel sneller dan Windows?
Vooral het testen met verschillende block sizes geeft een goed inzicht.
Nu wou ik eens kijken of ik zoiets ook onder Linux kan doen, maar dat valt tot nu toe tegen.
Een simpele benchmark is hdparm -t en een stick geeft dan bijvoorbeeld 11,76 MB/s.
Nou heb ik gelezen dat dan ook het maximaal haalbare zou moeten zijn.
Nou boot ik met de Live DVD van Knoppix (V5) en dan heb je ook bonnie++.
Dus ik doe bijvoorbeeld:
bonnie++ -u root -s 10:512 -n 1 -b
Maar dan zie ik bijvoorbeeld bij Sequential Input
Per Chr
K/sec
14294
Nou lijkt me dat toch aan de hoge kant, gezien de benchmark van hdparm.
Verder heb ik het gevoel dat er veel gebufferd wordt naar de USB stick.
Zo heb ik ook wel wat lopen stoeien met dd, maar die cijfers zijn echt belachelijk hoog. Verder gebeurt het regelmatig dat wanneer ik bijvoorbeeld de test doe de prompt alweer terug is en dat ik pas later het lampje op de USB stick zie knipperen.
Nou ben ik niet bepaald Linux expert, dus weet iemand mij te vertellen wat er hier aan de hand is en wat ik eventueel kan doen zodat bonnie++ en dd mij cijfers teruggeven die "normaal" zijn?
Of is Linux echt veel sneller dan Windows?