Nachtsport fotografie

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Aangezien ik niet direct iets kon vinden over "nachtsport" maar een nieuw topic.
Deze avond heb ik wat foto's genomen van een loopwedstrijd by night.
- 's avonds, dus donker, slecht verlicht: iso 1600, groot diafragma en zo lang mogelijke sluitertijd, maar niet langer dan 1/60, want ze bewegen wel.. Zonder flits werkte het (een beetje), met flits is het natuurlijk beter, alleen draagt die flits nu ook niet zoo ver. Daarnaast is het focussen ook moeilijk, op automatische stand geeft het vaak problemen aangezien het te donker is en hij niets vindt om op te focussen. Manueel dan maar, alleen moet je er dan voor zorgen dat de persoon ongeveer op dezelfde afstand steeds is, continu manueel focussen in 't donker is ook niet zo prettig.
Ik ben een beginner en misschien zie ik evidente zaken over het hoofd, maar bestaat er een (deel)oplossing voor nachtsport fotografie (of iets dergelijks waar je onderwerp niet blijft zitten en de lichtomstandigen zeer slecht zijn)?

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:56

Zoefff

❤ 

Er zijn voldoende dingen te bedenken, maar lang niet alles zal in de praktijk uitvoerbaar zijn. Zo kan je op zoek gaan naar een camera die nog hogere ISO-waarden aan kan zonder te veel ruis te geven en een lekker lichtsterke lens (f/1.2). Maar dat is wel een bijzonder dure oplossing ;)

Als je het bij je huidige gear wilt houden dan moet je het misschien meer in de creatieve hoek gaan zoeken. Je kan bijvoorbeeld bewust langere sluitertijden gebruiken om zo foto's met mooie kleuren te krijgen. De onderwerpen zullen dan bewogen zijn, maar in het geval van een sport kan dit ook juist een toegevoegde waarde hebben omdat je op die manier de actie echt vastlegd. Een andere oplossing is het flitsen wat beter onder controle krijgen door bijvoorbeeld gebruik te maken van het principe om je onderwerp met de flits te 'bevriezen'. D.w.z., een lange sluitertijd voor de nachtkleuren, en een korte flits om je onderwerp scherp en onbewogen op de foto te krijgen.

Laat anders eens wat voorbeelden zien? :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Draagt je flits niet ver genoeg zet hem dan dichter bij, ga remote :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:00

Arjan A

Cenosillicafoob

Hoi era.zer, ik zie dat je nog niet veel gepost hebt in het fotografieforum, maar voor ons is het wel handig om te weten wat je al gedaan hebt, en met welke apparatuur.

Ik verwacht nu niet dat je met je compactcamera hebt staan schieten, maar ik weet ook niet of je een f2 telelens hebt gebruikt in combinatie met een dedicated flitser.

Je geeft al aan dat je een groot diafragma gebruikt: dus je zal wel in staat zijn enige controle over je camera te hebben ;). Wat voor flitser gebruik je? En over welk diafragma praten we? Aan welke camera hangt dit alles?

Nachtsport blijft natuurlijk lastig fotograferen. Low-light sportfotografie is al een aantasting op je portemonnaie (wat objectieven betreft), nachtwerk wordt vrijwel zeker flitswerk.

Als je manueel wil focussen, kan je ook alvast focussen op het punt waar je van plan bent om te schieten. Als je sporter in de buurt is, neem je zo snel mogelijk een aantal foto's. Het nadeel is wel dat dan net die foto met de juiste expressie out-of-focus zal zijn :).

Met een goede camera, lichtsterke lenzen en een flitser kom je een heel eind.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Als het team en/of de sporter(s) etc het niet hinderlijk vind, zou ik geloof ik gewoon remote gaan flitsen idd, dat samen met een lichtsterk stuk glas en hoge iso's. Meer kan je volgens mij niet doen. Dan een beetje party-FG achtig gaan schieten, dus sluiters langer dan de 1/500e die je normaal zou gebruiken om een beetje de sfeer van de omgeving te pakken, en je flitsers de meuk laten bevriezen. Wat je dan alleen wel krijgt is dat je dus je sporter moet gaan timen, alsin: inschatten dat je sluiter dichtklapt als hij aankomt, of een bepaalde actie uitvoert, want om goed te bevriezen, wil je eigenlijk second curtain..... Dat zou met iets van 1/50e wel moeten lukken, al kan je er dan alsnog gruwelijk naast timen.

Vreselijk lastig onderwerp, waar je volgens mij eerst een paar keer keihard mee op je bek moet gaan of mee moet draaien met iemand die het al langer doet, voor je het zelf beheerst.

[ Voor 39% gewijzigd door Henk op 22-12-2007 00:52 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:48

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik gok dat de TS een 400D met kitlens heeft, door deze post

Kortom, niet een lens die erg lichtsterk is. Een budget 2.8 tele lens zou de sigma 50-135 2.8 kunnen zijn hiervoor.
Op 2.8 ipv 5.6 scheelt je 2 stops licht, dus je kan 4x meer licht naar binnen trekken. Samen met remote flitsen, second curtain, iso 1600, dragging the shutter, pannen en flink oefenen heb je wel een begin om mee te beginnen :)

[ Voor 55% gewijzigd door Nomad op 22-12-2007 09:13 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
canon 400d met kitlens dus f3.5 18mm, reeds 200 tal foto's mee genomen :)

er was een kerstloop en ik wou de lopers op de foto voor op site. Ik wou eerst iedereen afzonderlijk, dan stond ik dichterbij en was het resultaat beter, maar er bleken 400 deelnemers... Mijn flits stond meer op busy dan niet :) Dus ben ik maar groepjes gaan trekken, maar dan sta je verder af.
vb: http://www.pix.fm/img/166.jpg
onderwerp met de flits te 'bevriezen'. D.w.z., een lange sluitertijd voor de nachtkleuren, en een korte flits om je onderwerp scherp en onbewogen op de foto te krijgen
Dat lijkt me interessant
gewone langere sluitertijden kon ik hier niet, het was de bedoeling dat de mensen zichzelf konden herkennen op de foto's, meer niet :)
Remote fliter
Als je manueel wil focussen, kan je ook alvast focussen op het punt waar je van plan bent om te schieten
dat heb ik ook gedaan
-> automatische focus verloor continu de focus: met de flits aan flits de camera bij het focussen kort 3x, maar tegen dat het allemaal goed was, was die persoon al lang voorbij :P En hoe verder je gaat staan hoe minder goed het focussen werkt. Met remotes heb ik geen ervaring, flitsen die ook kort om het focussen te vergemakkelijken?

Een lichtsterkere lens zou wel makkelijker zijn, maar ik ga niet elke week/maand zoiets fotograferen en kost natuurlijk wat. Maar met een lichtsterkere lens zou het focus probleem opgelost (of bijna) moeten zijn?

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-01 17:00

qless

...vraag maar...

era.zer schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 11:17:
canon 400d met kitlens dus f3.5 18mm, reeds 200 tal foto's mee genomen :)

er was een kerstloop en ik wou de lopers op de foto voor op site. Ik wou eerst iedereen afzonderlijk, dan stond ik dichterbij en was het resultaat beter, maar er bleken 400 deelnemers... Mijn flits stond meer op busy dan niet :) Dus ben ik maar groepjes gaan trekken, maar dan sta je verder af.
vb: http://www.pix.fm/img/166.jpg

[...]

Dat lijkt me interessant
gewone langere sluitertijden kon ik hier niet, het was de bedoeling dat de mensen zichzelf konden herkennen op de foto's, meer niet :)

[...]

dat heb ik ook gedaan
-> automatische focus verloor continu de focus: met de flits aan flits de camera bij het focussen kort 3x, maar tegen dat het allemaal goed was, was die persoon al lang voorbij :P En hoe verder je gaat staan hoe minder goed het focussen werkt. Met remotes heb ik geen ervaring, flitsen die ook kort om het focussen te vergemakkelijken?

Een lichtsterkere lens zou wel makkelijker zijn, maar ik ga niet elke week/maand zoiets fotograferen en kost natuurlijk wat. Maar met een lichtsterkere lens zou het focus probleem opgelost (of bijna) moeten zijn?
Wel de goedkoopste lichtsterke lens kost circa 90 euro, de 50 mm 1.8. Wel moet je dan enige afstand tot je onderwerp hebben.

Externe flitsers flitsen niet voor focus-assists maar sturen een (infra)rood raster mee, waarmee de camera veel beter can focussen dan met de ingebouwde flits-focus-assists

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

Door het donker is focussen op een vast punt idd het beste. Denk er ook aan dat een loper veel last kan krijgen van een felle flits in het donker.
Heb zelf aantal keer de Batavierenrace gefotografeerd, een estafetteloop van Nijmegen naar Enschede die om 00:00 start. Zie http://www.batavierenrace.nl/foto/browse/2007 voor 'wat' voorbeelden, de EXIF info staat er vaak nog wel in.

De "dragging the shutter" techniek werkt overigens erg goed, maar vergt veel experimenteren. Bij deze race ging het er vooral om om iedereen (meer dan 3000 deelnemers) herkenbaar op de foto te krijgen, niet om het artistieke gehalte ;)

Verwijderd

Nomad schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 09:11:
Een budget 2.8 tele lens zou de sigma 50-135 2.8 kunnen zijn hiervoor.
Sigma 50-150 F/2.8 of Tokina 50-135 F/2.8 dan :) Sigma heeft bij mijn weten geen 50-135 F/2.8
Pagina: 1