[iBook G3] 700 MHz & 640 MB RAM maar surfen met schokken

Pagina: 1
Acties:
  • 429 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dwezz
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:26
Sorry voor de vage titel, ik probeer het even duidelijker uit te leggen.
Ik ben al enkele maanden eigenaar van een 2dehands ibook G3, 700Mhz, 640mb Ram.

Nu, ik verwacht van deze ibook zeker geen topprestaties, maar is het normaal dat ie terwijl ik aan het scrollen ben op sites redelijk hard schokt. Het beeld hapert echt en het gaat alles behalve vlot.

Zijn er manieren om dit te verbeteren? Hoe zou dit komen?

Voor de rest ben ik heel tevreden met mijn oud ibookje :)

Verwijderd

Dwezz schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 00:05:
Voor de rest ben ik heel tevreden met mijn oud ibookje :)
Je zegt het zelf al... het beestje is gewoon al een beetje op leeftijd.

Het is grappig om te zien dat mensen van een oude mac nog gewoon goede prestaties verwachten, terwijl niemand meer raar opkijkt als je zegt dat een 700MHz p3 Windows laptop niet meer heel soepel door webpagina's heenbijt... Zo verschillend is de hardware ook weer niet qua performance... en de OS'en zijn dat ook niet trouwens...

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Er ontbreekt nog wat essentiële informatie: welk OS en welke browser gebruik je?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Dwezz
@Qlone, ik verwacht geen topprestaties van de ibook (zeg ik trouwens heel duidelijk in mijn post).
Ik verwacht wel dat ik iets vlotter kan surfen. Ik heb hier trouwens een pentium 2 333mhz laptop met 128mb ram staan en die surft WEL vlot. Ok, het is een oude laptop maar 700mhz en 640mb ram is nu ook niet prehistorisch hé!

@Daedalus, inderdaad eventjes vergeten : Mac Os X 10.3 en de standaard browser (compass dacht ik?)

Verwijderd

Dwezz schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 10:08:
@Qlone, ik verwacht geen topprestaties van de ibook (zeg ik trouwens heel duidelijk in mijn post).
Ik verwacht wel dat ik iets vlotter kan surfen. Ik heb hier trouwens een pentium 2 333mhz laptop met 128mb ram staan en die surft WEL vlot. Ok, het is een oude laptop maar 700mhz en 640mb ram is nu ook niet prehistorisch hé!

@Daedalus, inderdaad eventjes vergeten : Mac Os X 10.3 en de standaard browser (compass safari dacht ik?)

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Compass :+
Doet Safari ook schokken op simpele pagina's bijvoorbeeld marktplaats of startpagina? Of enkel op grafisch moeilijke met flash en andere plugins. Mijn oude iMac 350MHz G3 doet enkel op zware websites schokken, veel flash en dergelijk. Dat wil hem nog wel eens te veel zijn, verder doet ie alles soepeltjes.

• movo.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-01 22:30
nvm. helemaal verkeerde post.

[ Voor 89% gewijzigd door movo. op 23-12-2007 12:10 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Driverprobleem kan het bijna niet zijn, de drivers voor de ibook zitten standaard in het OS. Dat het hapert kan ik me van mijn bijna zelfde ibook (800mhz) niet herinneren, flash enzo is was wel minder soepel.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Ted56 schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 15:41:
Driver probleem misschien (videokaart)? Ik heb dat altijd dat het haperd als ik geen ATi Drivers heb geinstalleerd. Misschien ff updaten?
Ik denk dat je als ATi fetishist even op moet letten, je zit in het Apple forum. Drivers halen hier niets uit 8)7

• Dwezz
bedankt voor de reacties iedereen.
Het is dus inderdaad Safari , niet compass :)

Euhm, ik heb het ook op minder zware sites, en ook heel hard op fora.

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
In ieder geval zorgen dat je Panther (10.3) de laatste updates draait (10.3.9), in deze versie zit namelijk een veel snellere Safari 1.3.

Anders kun je ook eens een alternatieve browser proberen, ik heb goede ervaringen met het op Firefox gebaseerde Camino of natuurlijk Firefox zelf.

Verwijderd

1. zet je mac uit, en zet hem hierna aan, tegelijk met dit hou je de "shift" toets ingedrukt
hierdoor start hij op in veilige modus let op dit duurt vrij lang, dus je krijg waarschijnlijk een beetje last van je vinger waarmee je de shift ingedrukt houd ;)
2. als hij nu bij het inlogvenster komt staat hier "veilige modus" in het rood boven, en start hem nu opnieuw op

met bovenstaande stappen heb je o.a. de permissies hersteld van de harddisk.

succes !

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 december 2007 @ 11:18:
1. zet je mac uit, en zet hem hierna aan, tegelijk met dit hou je de "shift" toets ingedrukt
hierdoor start hij op in veilige modus let op dit duurt vrij lang, dus je krijg waarschijnlijk een beetje last van je vinger waarmee je de shift ingedrukt houd ;)
2. als hij nu bij het inlogvenster komt staat hier "veilige modus" in het rood boven, en start hem nu opnieuw op

met bovenstaande stappen heb je o.a. de permissies hersteld van de harddisk.

succes !
Waarom dat op die manier doen als het ook gaat via schijfhulpprogramma? :?
Of opstarten van de cd en dan schijfcontrole doen? 8)7

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

MahRain schreef op zondag 23 december 2007 @ 09:44:
In ieder geval zorgen dat je Panther (10.3) de laatste updates draait (10.3.9), in deze versie zit namelijk een veel snellere Safari 1.3.

Anders kun je ook eens een alternatieve browser proberen, ik heb goede ervaringen met het op Firefox gebaseerde Camino of natuurlijk Firefox zelf.
Ervaringen op zo'n oude mac?? Toen ik nog een iBook had vond ik Firefox nog erger dan Safari. Je zou kunnen kijken naar OmniWeb, deze was / is een stuk(je) sneller dan Safari.

Hier stond achterhaalde informatie…

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Tja heb ik soms ook met mijn P3 1,13Ghz XP werkpaard pc. Ja ja oudje maar hij draait nog perfect! Alleen bepaalde websites hebben nogal een javascript fetish *sigh*. En dan doet het laden makkelijk 3x zo lang!

Ook flash materiaal is soms aan de zware kant..je went er aan..

There is no place like ::1

• Didius
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-07-2024
Ikzelf gebruik mijn iMac G3 (450 Mhz, 1 GB SDRAM) nog dagelijks voor gewoon surfen etc.
Zelfs mijn oude iBook G3 366 MHz doet het nog perfect als surfmachientje (behalve youtube dan)

Ik gebruik daar echter niet Safari voor. Camino vind ik veel handiger op oudere machientjes. Bovendien vind ik Mac OS Tiger ook aan te raden voor G3's (Werkt vreemd genoeg sneller dan Panther).

(De browser Shiira is ook heel licht, maar nogal wat buggy)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik denk dat het gewoon ligt aan het feit dat Flash enorm klote draait op Macs. Op m'n Mac Mini 1.42GHz ging de CPU load altijd naar 100% als er Flash werd afgespeeld op een website, en ik denk dat je G3 zich daar echt in verslikt. Verder vind ik Safari op de Mac lekkerder draaien dan Firefox en ben sinds ik m'n iMac heb ook eigenlijk wel overgestapt naar Safari.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1