geluid hapert

Pagina: 1
Acties:
  • 615 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 23:26
Beste tweakers,

sinds een week hapert, wanneer ik geluid afspeel, de muziek behoorlijk.
Vooral in het begin wanneer de track net begint onstaat er een hapering, en als ik bijvoorbeeld het start menu open, IE, explorer, word of whatever.
Zelfs de standaard windows geluidjes haperen soms

Ik heb een Acer Aspire 1694 WLMi, 2 ghz centrino en 1 gig werkgeheugen.
Het probleem doet sinds vorige week voor.

Wat heb ik zelf al geprobeerd:

Virus + spyware scan
Defragmenteren (3 keer)
Drivers geluidskaart verwijderen en opnieuw installeren
Ander programma (winamp, bsplayer, vlc > alles happert telkens wanneer ik iets open)
Werkgeheugen loopt niet vol
Muziek afspelen van externe HD hapert ook

Ik verwacht zelf dus niet dat het ligt aan mijn HD, maar ergens anders aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Felke op 21-12-2007 22:22 ]

• maartenlambrech
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-01 17:01
Probeer eens het geluid op een linux live cd. Dan weet je onmiddelijk of het een hardware- of softwareprobleem is. Normaal gezien moet de driver van je geluidskaart gewoon geladen worden door linux.
Succes!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hoeveel CPU tijd wordt er op dat moment gepakt dan?

• Felke
geluid van een DVD afspelen hapert net zo erg.

Wanneer ik muziek met winamp afspeel.. en bijvoorbeeld even iets open, schiet het cpu gebruik naar bijvoorbeeld 70%, waarvan winamp maximaal 2-6% gebruikt.

(ervan uitgaande dat je dit met cpu "tijd"? bedoeld)

verder gebruik ik windows xp, wat er bedoeld wordt met linux live cd begrijp ik bij deze dus niet helemaal.

Wanneer ik game, heb ik geen last van deze "haperingen", ik kan warcraft III frozen throne prima spelen zonder dat het geluid ook maar 1 keer, zoals ik het maar beschrijf, even uitvalt en weer verdergaat (heel kort)

[ Voor 23% gewijzigd door Felke op 21-12-2007 23:21 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Felke schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 22:51:
geluid van een DVD afspelen hapert net zo erg.

Wanneer ik muziek met winamp afspeel.. en bijvoorbeeld even iets open, schiet het cpu gebruik naar bijvoorbeeld 70%, waarvan winamp maximaal 2-6% gebruikt.

(ervan uitgaande dat je dit met cpu "tijd"? bedoeld)

------
verder gebruik ik windows xp, wat er bedoeld wordt met linux live cd begrijp ik bij deze dus niet helemaal.
Dat bedoel ik, maar hoogstwaarschijnlijk heb je gewoon een softwareprobleem. Lastig om te bepalen wat.

[ Voor 5% gewijzigd door Exorcist op 21-12-2007 22:54 ]

• Felke
Exorcist schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 22:54:
[...]

Dat bedoel ik, maar hoogstwaarschijnlijk heb je gewoon een softwareprobleem. Lastig om te bepalen wat.
alles wat ik, nadat het probleem begon, geinstalleerd heb, heb ik er ondertussen weer afgegooid.
Probleem blijft.

Heeft het nog zin een hijackthis log te posten?

• Felke
heb scandisk volledig uitgevoerd, maar niks aan het handje.
Volgens speedfan is me HD fitnes 80% ofzo.. prima lijkt me?

Zelfs als ik van een memory stick duo geluid afspeel en iets open hapert hij (hoewel veel minder als gewoon van de HD).

Iemand enig idee please?

Verwijderd

Software. Heb hier hetzelfde gehad, na 2 maanden gezocht te hebben was ik er sch**tziek van , heb de brut geformatteerd en na updaten met nieuwste drivers probleem opgelost. Draai met een Sempron 2400+, 1 gig ram, X-FI geluidkaart , FX5200 en nog wat losse meuk. De windowsinstallatie was op dat moment meer als een jaar actief, du toe aan "onderhoud" LOL ..

• Felke
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 20:34:
Software. Heb hier hetzelfde gehad, na 2 maanden gezocht te hebben was ik er sch**tziek van , heb de brut geformatteerd en na updaten met nieuwste drivers probleem opgelost. Draai met een Sempron 2400+, 1 gig ram, X-FI geluidkaart , FX5200 en nog wat losse meuk. De windowsinstallatie was op dat moment meer als een jaar actief, du toe aan "onderhoud" LOL ..
windows dus? Of gaat het hier om een ander stuk software?
Er moeten vast en zeker meer mensen zijn met dit probleem.. ik kan me niet voorstellen dat formateren de enige optie is!

Verwijderd

Zelf weten :) . Maar ja, vervuilde windows kan zeker een oorzaak zijn (was het bij mij uiteindelijk wel). Ik heb ook niet gezegd dat het de enige optie is, maar na 2 maanden klooien was een herinstallatie (inclusief backups maken en terugzetten) in 4 uurtjes tijd de oplossing.

• Felke
Adiverse andere topics hebben het over DMA.

Nu heb ik gekeken hoe dit bij mij staat (device manager > IDE ATA / ATAPI controllers > Primary IDE Channel > properties.

Screenshot DMA settings

Wat is in dit geval device 0 en 1? ik heb een externe HD aan mijn laptop hangen, maar dat heeft hier lijkt mij niks mee te maken?
En zijn in dit geval mijn instellingen fout of juist goed? (device 0 staat niet op ultra DMA blijkbaar)

na wat googlen kwam ik erachter dat device 0 de C schijf is en device 1 de D schrijf.
Er zit 1 HD in mijn laptop met een c en d partitie.
Omdat windows blijkbaar Ultra DMA heeft uitgezet op de C schijf, zoek ik een manier op dit weer aan te zetten.

op internet http://www.onthegosoft.com/dma_setting_nt.htm vind ik dit:

Windows XP only
Windows XP reverts to PIO mode after several attempts to use DMA mode have failed. If this had happened, Windows XP will not return to DMA mode even if you instruct it to do so. Microsoft considers this a safeguard, but many users find this feature confusing. In order to manually reset the access mode, you can uninstall the drive and reboot. Windows will detect the drive at the first boot and use it. You can then set the access mode to DMA, and Windows will use that setting. Of course, if there is a real problem using DMA mode, Windows will revert to PIO mode again. You may want to consider alternative burning software and verify that it doesn't cause Windows to retreat to PIO mode.

kan ik zomaar de drivers van deze hardeschijf ervaf gooien? (omdat mijn windows hierop staat)

iemand advies?

Alle problemen opgelost door IDE controller te un-installen en te rebooten, ULTRA DMA weer aan!
Bedankt allemaal voor de hulp, topic kan wat mij betreft gesloten worden.

[ Voor 60% gewijzigd door Felke op 23-12-2007 20:41 ]

• Slotherig
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:07
never mind, al opgelost

[ Voor 93% gewijzigd door Slotherig op 29-12-2007 14:30 ]

Pagina: 1