Toon posts:

cpu E6400 => fan rpm stijgt niet onder 100 % stress in TAT

Pagina: 1
Acties:
  • 437 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen

hmm mijn eerste post hier , ik zal mijn best doen zo informatief mogelijk te zijn.
Hopelijk kan er me iemand helpen. Ik zou dit ten zeerste apprecieren. :)

mijn systeem :

mobo : asus P5B-E
bios : ami version 0601
ram : corsair PC2-6400 ( 400 mhz ) 1024 single
cpu : Intel core 2 duo E6400 met boxed cooler
case : antec sonata II ( cooling duct verwijderd wegens geen extra fans voorhanden atm)

temperaturen idle :

system 31
cpu : 38
core 0 : 36
core 1 36
gpu core 50

Vcore : 1.14 V
+12V : 12.46V
Avcc : 3.25 V

Rpm cpu fan : 922

Temps Stress 100 % load onder tat

http://i264.photobucket.c...006/2007-12-21_160553.png

Ik durfde hem niet langer laten stressen daar ik las op intel dat je best toch de zone boven 61.5 ° cpu temp mijd ( dit is nota bene na slechts een minuutje stressen ) |:(

Je kunt duidelik zien dat mn cpu fan slechts marginaal 5 rpm toertjes meer maakt vgl met mijn systeem in idle wat belachelijk is. 8)7

Ik hem in mijn bios al eens geprobereerd q fan in de hoogste stand te zetn met geen resultaat. |:(

Ik weet echt geen raad meer , het enige dat ik me nog kan bedenken is overschakelen op een artic freezer 7 maarja, ik zou toch eerst graag is mijn temps boxed stabiel krijgen.

mvg

tim

• luxzenburcht
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-03 15:21
Zit je koeling er goed op? Ik zie bij speedfan staan dat de speed02 op 29 % staat, zet deze eens op 100 en even dat vinkje bij automatic fan speed weg.

Overigens als ie te warm word schakelt je computer zich zelf uit.

Verwijderd

De Tcase van je processor mag 61.5 graden worden, je Tjunction wel zo'n 80/100 graden.
En als je erover heen gaat betekend het niet dat je processor in één keer kapot is. Als de processor te warm wordt klokt deze zelf terug en als het dan nog te warm blijft dan wordt de processor uitgeschakeld. Stressen met TAT is heel zwaar voor de processor als je bijvoorbeeld met Orthos strest dan wordt je temperatuur niet zo hoog als nu. In reallife zal het je dus niet lukken om de processor zo warm te krijgen.
Kun je trouwens je processorkoeler niet met speedfan sneller laten draaien.
En kijk ook even als je koeler er wel goed opzit.
Je IHS wel recht is.
En of er genoeg of te weinig/teveel koelpasta op zit.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-03 22:24

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is ook mogelijk dat je fan niet eerder aangaat dan er een bepaalde temperatuur bereikt wordt. Op mijn laptop moet de cpu boven de 60 graden komen voordat hij begint te draaien (en als hij dan stressed is met bv een dvd hercoderen blijft hij draaien op verschillende snelheden). Laat je TAT eens wat langer draaien dan een minuut waardoor je temp hoger komt dan 60. Hij moet dan wel harder gaan draaien. Doet hij dat niet, dan kan je kijken wat er mis is. Van wat ik nu zie, lijkt er nog niets aan de hand.

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie reacties :) ;

Hmm de koeler zit er goed op , koelpasta ook

In Orthos bekwam ik de zelfde waarden als met Tat maar die bleven dan wel stabiel op 62 ° ( 10 min gestressed ipv die 1ne minuut met Tat ) , hoelang dient men eigenlijk een stresstest zijn gang te laten gaan om te spreken van een werkelijk gezond stabiel systeem ?

Ik ben er ondertusn in geslaagd de fan op 100 % te laten draaien in speedfan door q fan compleet te disablen in mijn bios gepaard gaande met de nodige herrie.

Wat me dan weer doet denken dat er iets scheelt aan die Q-fan in mn ami bios , want welke setting dan ook , geen verandering in rmp als gevolg , mss moet ik mn bios eens updaten ? 8)7

Ideaal zou immers zijn dat de fan gwn de temp opvolgt en langzamerhand versnelt wanneer nodig ipv alles of niets :s

@ -The_Mask- : Ik ben even in de war ivm die Tjunction , komt dit dan overeen met de temp die me beide cores mogen bereiken ?

@ Hero Of Time ; Hmmm, ik zal hem eens langer laten lopen onder Tat met Q fan aan, ik hou jullie op de hoogte.

Ps een overschakeling naar een artic freezer 7 , desondanks dat ik niet van plan ben de boel te Oc'en , zouden jullie dit weggesmeten geld vinden tov de levensduur van mn cpu ?

mvg,

Tim

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 23:31:

In Orthos bekwam ik de zelfde waarden als met Tat maar die bleven dan wel stabiel op 62 ° ( 10 min gestressed ipv die 1ne minuut met Tat ) , hoelang dient men eigenlijk een stresstest zijn gang te laten gaan om te spreken van een werkelijk gezond stabiel systeem ?
Met zo'n 8 uur stressen is het systeem wel stabiel.
Ik ben even in de war ivm die Tjunction , komt dit dan overeen met de temp die me beide cores mogen bereiken ?
Tjunction is inderdaad de temperatuur van de core's
Ik weet echt geen raad meer , het enige dat ik me nog kan bedenken is overschakelen op een artic freezer 7 maarja, ik zou toch eerst graag is mijn temps boxed stabiel krijgen.
Voor die prijs kan het bijna nooit een miskoop zijn

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Met de boxed cooler kun je makkelijk lagere temperaturen halen.

kan mij 2 1 redenen bedenken:

Je zegt dat de cooler er goed opzit, maar weet je dat heel zeker, kijk eens of niet toevallig 1 van de 4 pushpins niet goed vastzit. Het zal niet de eerste keer zijn dat een cpu cooler scheef op een cpu zit door die (kl*te) uitvinding. (pushpins nooit met je mobo in je pc aanduwen, dan buigt alleen je mobo maar door, en duw je de pushpin niet vaster. Ff mobo eruit halen en met druk aan beide kanten pins aanduwen.

2e reden is me ff ontschoten :P

• Henkpaulus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 09:34
Ik heb zo'n beetje hetzelfde probleem, maar zoals bij hem op de foto te zijn is heb je tempraturen voor de cpu maar ook voor core 0 en core 1
Bij mij is de cpu idle 44 de core 0 is 23 en core 1 is 25

Bij welke tempraturen moet ik nu kijken om te bepalen of mijn cpu niet te heet is?

Heb overigens hetzelfde systeem zoals hierboven beschreven staat.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-03 16:15
Heb je wel de chipsetdrivers (goed) geinstalleerd? Het zal niet de eerste keer zijn dat temps fout worden aangegeven. Stress je CPU eens en voel eens aan het koelblok of deze te warm wordt. Zo ja, betere koeler monteren. Anders is het een ander verhaal. Wat zegt je BIOS na een paar minuten stressen (dus hard reset en snel in je BIOS duiken)?

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

TAT is een Thermal Analysis Tool om de grenzen van je temps van je CPU op te zoeken, maar is niet bedoeld om je systeem te stressen.
Zoals gezegd, zo warm zal ie in de praktijk niet echt gauw worden, of het moet 50+C bij je pc worden :)
~8 - 10 uur stressen met orthos blend test priority 9, of Prime95 priorty 2 en kijken met behulp van o.a. coretemp en HWmonitor en everest wat ie doet.
Als ie dat volstaat zonder enige problemen zit je wel goed ;)
Check mijn specs ik draai met stockcooling, maar wel met goede airflow (en regelmatig schoonmaken ;) )

[ Voor 24% gewijzigd door DaLoona op 06-04-2008 12:11 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Pagina: 1