Toon posts:

Fotocamera via PC besturen

Pagina: 1
Acties:
  • 591 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben van plan om zelf een systeem te gaan bouwen voor het maken van 3D-foto's. Iets als dit maar dan met meer mogelijkheden.

De software voor het importeren en uitwerken van de foto's gaan we zelf schrijven.
Nu zou ik graag een digitale fotocamera vinden die het volgende ondersteunt:
  • Afdrukken vanuit de PC
  • Bepaling van bestandsnamen van nieuw te maken/zojuist gemaakte foto's vanuit de pc
  • Mogelijkheid om gemaakte foto's direct in de pc te laden
Vooral het tweede punt lijkt me lastig voor veel camera's.

Is er iemand die weet welke camera ik moet hebben?
Bij voorbaat zeer bedankt.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:01

ThunderNet

Flits!

Meerdere camera fabrikanten bieden SDK's aan (o.a. Nikon, Olympus). Waarbij je dit allemaal kan :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Heeft die functie die ik wil een naam? Ik zie het nooit staan bij de specificaties van camera's.

Ik heb al een paar jaar een Sony DSC-F828 waarmee ik nu de productfoto's maak, maar daar kan het in ieder geval niet mee.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2007 17:18 ]

Verwijderd

Tethered shooting.

Verwijderd

Nikon heeft Camera Control Pro software waarmee je via een PC middels de USB camera of wireless (met de juiste accessoires) je camera kunt aansturen. Je hebt dan zo'n beetje alles onder controle. Ook de bestandsnamen/structuur.

Verwijderd

Topicstarter
Aha, Tethered Shooting dus! Ik weet genoeg, Bedankt!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2007 17:24 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Je weet helemaal niet genoeg :D

Er is ook nog een mogelijkheid om op je PC te zien wat je in beeld hebt, sommige merken ondersteunen dit, maar bepaalde anderen weer niet. Daarnaast is het misschien wel interessant om te weten welke programmatuur jij wil gaan gebruiken, misschien dat bepaalde mensen hier daar al wel ervaring mee hebben. Dan hebben we nog het vraagstuk over de manier waarop je de foto's wil gaan maken, met een statief met een speciale kop erop of had je iets anders in gedachten?

Hoe meer informatie je hier deelt, hoe beter we je kunnen helpen, hoe interessanter deze thread ook wordt voor anderen. :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik weet niet alles, maar ik kan weer even verder kijken. :-)

Waar ik inderdaad nog mee zit is hoe ik de koppeling tussen de opnamesoftware, camera en "draaischijven" laat verlopen.

Er zou of: een puls vanaf de "draaischijven" naar bestaande software moeten kunnen gaan (bijvoorbeeld die Camera Control PRO van Nikon) maar ik weet niet of er programma's zijn die dit ondersteunen.

Het liefst zou ik een programmaatje schrijven dat zowel de besturing van de draaischijven als van de camera op zich neemt maar dan moet de bestandsopbouw en besturing van een camera bekend zijn.

Ik kan zelf geen woord programmeren; morgen komen mijn twee programmeurs weer hier werken; ik zal wat ik wil en tot nu toe weet aan ze voorleggen en daarna kom ik terug!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

GPhoto :) http://en.wikipedia.org/wiki/GPhoto

900 cameras supported in meer of mindere mate. Het lieftst wil je waarschijnlijk een camera die PTP ondersteunt, zoals de meeste nieuwe canons bv.

[ Voor 62% gewijzigd door Zoijar op 21-12-2007 19:02 ]

Verwijderd

Ik kwam toevalig laatst Strata Photo 3D tegen die ook met een draaischijf werkt.

De site is erg rommelig en commercieel maar na een aantal tests bleek het programma erg goed te werken, ook erg makkelijk te exporteren naar bijvoorbeeld 3DSmax.

Verwijderd

Topicstarter
Gphoto is mooi zeg, ik wist niet dat er zoiets bestond! Zoiets zouden we als koppeling kunnen gebruiken tussen eigen software en de camera.

Strata Photo 3D is helemaal gaaf, maar wel veel werk per product. De te fotograferen objecten moeten met een speciale UV-verf geverfd worden en daarna is er nog veel nabewerking. Niet wat ik zoek..

• musiqman
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-10-2025
Pagina: 1