Toon posts:

Voeding fan maakt veel geluid.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.796 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goede dag,

sinds kort is het mij opgevallen dat de voeding in mijn PC erg veel geluid maakt. En dan bedoel ik echt een stofzuiger geluid dat continue bezig is. Het lijkt erop also de voeding op "full-load" bezig is en daarom de fan op max laat draaien. Het betreft een Coolermaster iGreen 500w. Wanneer ik de computer net aanzet is het relatief wat stiller maar nadat die een tijdje aanstaat in windows dan blijft de fan als een gek draaien.

Misschien dat 500w te weinig is, of zou de voeding gewoon defect zijn?

Mijn PC specificaties:
  • Core2 6400 2.13GHz
  • Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0
  • Western Digital 250GB SATA300 16MB
  • Western Digital 320GB SATA300 16MB
  • Western Digital 500GB SATA300 16MB
  • Western Digital 74GB SATA150 16MB Raptor
  • GeForce 8800GTS 640MB
  • X-Fi XtremeGamer 7.1
  • Asus P5B-Deluxe Moederbord
  • * Voor de rest zit er alleen nog een draadloos toetsenbord/muis setje op USB en drie case fans van Papst op het moederbord.
Temperaturen:
  • Cores: ~37-40 C
  • Videokaart: ~62 C
  • Harde Schijven: ~30-40 C
  • Mobo: ~30 C

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb deze voeding zelf ook gehad bij mijn huidige PC. Na een paar weken heb ik em verkocht omdat ie zoveel herrie maakt. Coolermaster weet dat ie te veel herrie maakt maar doet er verder niets aan. Wat op de doos staat klopt ook voor geen meter qua geluidsproductie.

Heb Coolermaster aan telefoon gehad en ze gaven mij 2 opties. 1 was vervang zelf de fan en verlies je garantie. Optie 2 was koop een andere voeding en dat heb ik toen ook maar gedaan. Draai nu met een Zalman 460W die erg stil is.

De iGreen is redelijk stil zonder belasting maar zodra je gaat gamen maakt ie steeds meer herrie. De herrie hoort helaas dus gewoon bij deze voeding.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-02 08:34

Sebazzz

3dp

Nee, dit is normaal. Daarom ben ik ook overgestapt op een stille Zalman 600 watter.

Het kan wel helpen als je Speedstep of EIST aanzet. Powernow werkte bij mij naar behoren om het geluidsniveau laag te houden.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Weet je zeker dat het de fan van de voeding is, en niet een casefan of de fans van de processor of videokaart? Casefans kunnen vaak meer lawaai maken dan je denkt :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!
gambieter schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 13:38:
Weet je zeker dat het de fan van de voeding is, en niet een casefan of de fans van de processor of videokaart? Casefans kunnen vaak meer lawaai maken dan je denkt :) .
Ja dat weet ik zeker, de casefans zijn nagenoeg geruisloos, draaien alle drie op 800rpm.
Je voelt de fan draaien wanneer je vanuit de binnenkant van de case je hand bij de voeding houd.

Hoeveel watt raden jullie aan? Zal 600w voldoen?

Ik zat zelf te denken aan een Zalman Powersupply ZM600-HP 600W. Alleen zie ik dat ik voor 10 euro meer de Thermaltake Powersupply Toughpower 750W kan bestellen. Ik heb de reviews gelezen van beide voedingen en ze spreken mij beide wel aan. Is 750w overkill of een goede keuze voor de toekomst?

• PilatuS
  • Niet online
600W Zalman is meer dan voldoende. Kan je zelfs nog SLI mee gaan draaien. Weet ook eigenlijk wel zeker dat de Zalman stiller is dan de ThermalTake.

Ik gebruik hier de 460W Zalman met waterkoeling. Mijn PC is echt gemaakt om zeer stil te zijn en daar past een Zalman voeding prima bij. Een HDD maakt meer herrie dan de voeding. Heb alleen Samsung HDD's die zo'n beetje het stilst zijn van allemaal.

[ Voor 80% gewijzigd door PilatuS op 21-12-2007 14:19 ]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Die Zalman heb ik. Hij is zo stil, en koelt zichzelf blijkbaar zo goed, dat mijn computer geen centje meer geluid gaat maken als ik Crysis draai, en ik heb normaal gezien een hele stille computer ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Okay, Zalman it is! Ik neem de 600w versie die ik eerder heb vermeld. Ben benieuwd.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties! O+

• PilatuS
  • Niet online
Die 600W Zalman zal zeker niet tegenvallen. Mocht ik een nieuwe voeding nodig hebben zal het zeker die worden.

Wat Coolermaster doet vind ik best wel slecht. Staat op de doos ook dat ie 17dB aan geluid produceerd. Misschien dat het op 20 meter 17dB is maar op 1 meter is het zeker veel en veel meer.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 17:04:
Die 600W Zalman zal zeker niet tegenvallen. Mocht ik een nieuwe voeding nodig hebben zal het zeker die worden.

Wat Coolermaster doet vind ik best wel slecht. Staat op de doos ook dat ie 17dB aan geluid produceerd. Misschien dat het op 20 meter 17dB is maar op 1 meter is het zeker veel en veel meer.
Inderdaad, dat ding maakt zoon pokke herrie dat het gewoon niet leuk meer is. Soms wil ik mn PC ook snachts aan laten staan maar dat is gewoon geen doen met zoveel geluid. Voor de rest heb ik zeker niks te klagen over de igreen, alleen die fan is echt een super mispunt geweest van coolermaster.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ja, toen ik die Coolermaster had werd ik bijna doof :S Het is een goede voeding, qua prestaties, maar daar blijft het ook bij :(

Ik heb mijn - veel te zware (16 kilo) - computer op mijn bureau staan (zodat ik er makkelijk bij kan) en ik heb momenteel geen versterker op mijn speakers staan dus een stille PC is een must.

Pagina: 1