CAD Workstation

Pagina: 1
Acties:
  • 1.135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 14:30
Hallo,

Nu weet ik dat je de Nvidia Quadro FX kaarten hebt die vooral bedoeld zijn voor grafisch ontwerp en CAD programma's, ik meende ook dat ATI/AMD een dergelijke kaart had, maar daar kan ik geen info over vinden. Verder heb je ook nog de MATROX kaarten, maar die zijn naar mijn idee meer als oplossing voor meerdere schermen. Nu zit op een beetje videokaart wel een 2-tal aansluitingen dus een evt. dualscreen oplossing is daar vrijwel altijd mogelijk.

Nu zit het probleem in het budget, want dat bedraagt ~1000 euro per pc.

Het beste systeem wat hier staat is voorzien van een E6850 @ 3.0gh en een 8800GTX videokaart. Grafisch gaat dat op zich prima, maar met zware 3D ontwerpen (als preview van hoogtemodellen) loopt het soms niet al te soepel. Al verwacht ik dat een dergelijk model videokaart toch wel voldoende moet zijn, al is het toch een "game kaart".

Nu is dit een gezellige instelling en word er tijdens te lunchpauze een potje CoD2 of MoHAA gespeeld. De videokaart moet dus wel zijn voorzien van de mogelijkheid om mee te kunnen gamen, en het zijn niet de zwaarste spellen zoals je ziet.

Nu is mijn vraag aan jullie wat het beste is om te doen voor dat budget :

- Een speciale videokaart (De Quadro FX 1500 is wel betaalbaar binnen het budget, maar presteerd deze ook goed ???) of een huis-tuin-en-keuken videokaart ala HD3xxx of 8800 videokaart.
- Dual core of Quadcore ?

Mochten er mensen tussen zitten die met dat budget een systeem willen samenstellen (ex. BTW)
dan zijn dit de "vaste" eisen van het systeem :

- 4 gb ram (ddr2 lijkt me logisch)
- kleine hardeschijf (een sata2 80gb hardeschijfje is rúúúim voldoende, als je voor bijv. 5 euro meer 120/160gb hebt is dat natuurlijk voordeliger)
- Goedkope kast maar wel goede voeding
- Stock koeling (hoeft geen poespas op te zitten, staat hier voornamelijk toch rotzooi (de kast dan))
- Randapparatuur is niet nodig (zoals muis,toetsenbord of schermen/speakers)
- Onboard audio en netwerk (100Mbit) is voldoende (hoeft geen PCI toevoegingen te hebben)

In andere woorden dus een presterend systeem die niet moeders mooiste hoeft te zijn.

Graag zou ik die informatie horen.

B.v.d.

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-01 08:46

Maartenvs

For Sale

Misschien is het een oplossing om rivatuner en softquadro te gebruiken? Die wijzigt wat dingen in het register e.d. waardoor hij je kaart ziet als een quadro. Ik heb het zelf ook een keer gedaan en merkte in sommige 3d applicaties zeker een verschil.

• BLACKfm
Een keer gedaan...
Ik vind momenteel op google zo gauw even enkel informatie over deze "truuk" met oude kaarten zoals de GF 2, 3 en 4 series... Werkt dat ook met de 7 en/of 8 serie, en is dat tijdelijk of permanent ?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:47
De ATi variant daarop is de FireGL afaik.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Kan iemand mij nou eens uitleggen waar zo'n quadro-kaart nou precies goed voor is? Is het puur extra rekenkracht bij het renderen of het ronddraaien van grote 3D tekeningen?

Op mijn werk zijn laatst nieuwe stations binnengekomen (C2D6850, 4GB, quadro FX4600 768MB). Met complexe CAD tekeningen zijn ze beduidend sneller dan onze oude P4 bakken. Echter is mijn privecomputer (C2D6600@3,2GHz , 2GB, GF8600GT) maar een fractie trager dan onze nieuwe CAD monsters :?

Hier staat tekst

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:17
Voordat ik je enig advies kan geven is het misschien van belang om te weten wat voor soort CAD werk je gaat doen; 2D, 3D met of zonder renderwerk en hoevaak wil je gaan renderen. Welke CAD programma's ga je bijvoorbeeld draaien?

Voorbeeld:
Autodesk AutoCAD en Bentley Microstation zijn tot op heden naar mijn weten (van Acad 2007 en Microstation XM 100% zeker) niet geoptimaliseerd voor multicore processors. Een duo of quad core processor is dus wel minder van belang voor die programma's.

Van groter belang is bijvoorbeeld één groot scherm of een dual monitor opstelling, zodat je toolbars makkelijk naast je ontwerp kunt zetten en niet continu hoeft in en uit te zoomen om een detail te bewerken.
Wat ook fijn is om wel in een duurdere kast te investeren, een stille pc werkt lekkerder dan zo'n bromtol onder of boven op je bureau.

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-01 11:03

MrDry

Desperados!

Wij gebruiken hier de Fire GL serie. Bijna alles is 2D en dat is er rap zat voor.

Gebruik je autocad? hier kan je een lijst samenstellen met de kaarten die door Autodesk gecertificeerd zijn.

Quod licet lovi, non licet bovi

• BLACKfm
Miki schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 12:28:
Voordat ik je enig advies kan geven is het misschien van belang om te weten wat voor soort CAD werk je gaat doen; 2D, 3D met of zonder renderwerk en hoevaak wil je gaan renderen. Welke CAD programma's ga je bijvoorbeeld draaien?

Voorbeeld:
Autodesk AutoCAD en Bentley Microstation zijn tot op heden naar mijn weten (van Acad 2007 en Microstation XM 100% zeker) niet geoptimaliseerd voor multicore processors. Een duo of quad core processor is dus wel minder van belang voor die programma's.

Van groter belang is bijvoorbeeld één groot scherm of een dual monitor opstelling, zodat je toolbars makkelijk naast je ontwerp kunt zetten en niet continu hoeft in en uit te zoomen om een detail te bewerken.
Wat ook fijn is om wel in een duurdere kast te investeren, een stille pc werkt lekkerder dan zo'n bromtol onder of boven op je bureau.
Het is voornamelijk 2D , en wellicht op minimaal nivo 3D dat niet al te zwaar weegt en geen voorkeur heeft. Maar de 2D tekeningen vanwege het formaat soms de computer wel vertragen wat je vooral merkt mij het zoomen. Al denk ik eerder dat de CPU daar een beetje lastigiger doet dan de videokaart. Het gaat om Autocad 2008.

Mijn systeem bestaat uit een P4 2.00 gh , 2gb ram (ddr) en een GeForce 4 mx 420. Daar gaat het op zich redelijk, maar stoor me enorm aan de laadtijden bij het switchen van de layouts en regens/berekeningen/selecteren grote hatches. Verder gaat niet alles zo snel als ik gewend ben (thuis, en die specs zijn ongeveer gelijk, maar dat is meer voor de hobbie en dus geen grote werken.).

Hopelijk even voldoende informatie.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:17
Voor wat je gaat doen hoef je echt geen dure Quadro of FireGL te kiezen, die kaarten zijn immers bedoeld voor zwaar 3D render werk. Met een goedkope FireGL kaartje kom je al een hele end. Ook consumenten (gamer)kaarten worden ondersteund in autocad, de link die al gegeven is door MRdry: link

Wat wel van belang is,een sloot geheugen (4gb), een rappe hardeschijf(raptor) en een vlotte processor. Daarnaast zou je met wat tweaks hier en daar wat kunnen versnellen. Neem bijvoorbeeld het commando:
WHIPTHREAD

0 - use only a single processor 
1 - regen done on multiple CPUs 
2 - redraw done on multiple CPUs 
3 - both regens and redraws done on multiple CPUs

Het commando heeft invloed op regen zich gedraagt t.o.v. multi-core omgevingen. Maar let op, het tekenwerk zelf blijft nog steeds single core!

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 21-12-2007 13:06 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:31

rapture

Zelfs daar netwerken?

Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 12:28:
Kan iemand mij nou eens uitleggen waar zo'n quadro-kaart nou precies goed voor is? Is het puur extra rekenkracht bij het renderen of het ronddraaien van grote 3D tekeningen?
Ze zijn helemaal niet voor performance bedoeld, wel om te garanderen dat je met de juiste drivers ook juiste dingen op het scherm ziet. Het is niet de bedoeling dat er paar lijntjes in Autocad verkeerd of niet weergegeven wordt en ergens zakt een huis in elkaar. Of beursmensen die paar miljoen verliezen wegens het verkeerd tonen van paar cijfertjes op het scherm. Dus betrouwbaarheid/zekerheid versus gamekaarten met drivers puur voor performance en kleine bugs/renderfouten is voor de gamers minder van belang. Er zijn ook trage Quadro's met 64 bit geheugenbus, ik denk dat je al kan raden welke kaarten je nodig hebt om beurscijfers te tonen. Autodesk gecertificeerd kaarten zijn dus goedgekeurd voor Autocad:

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 21-12-2007 13:14 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:59
Exact. Verder bestaat er geen verschil tussen Quadro's en GeForce kaarten en bij ATI FireGL evenmin. Het verschil zit hem in een paar bits waardoor hij volgens de PC ook een Quadro is. Hieraan ziet NVIDIA of je ook echt een Quadro hebt gekocht en dus die speciale driver kan installeren.

Kortom je betaald dus voor de drivers en bovengenoemde zekerheid dat je ook ziet wat je moet zien. Niet voor de chip dus. Je hebt ook zoals gemeld hele trage Quadro versies van de 8400GS.

Lijkt me niet dat je als bedrijf de drivers mag faken eigenlijk. Uit bovenstaande merk ik al op dat je eigenlijk de duurste Quadro nodig zou hebben die alleen al ver over je budget gaat. Ik zeg: 4 of zelfs 8GB geheugen, een 8800GT, misschien wel in SLI en een Q6600, al dan niet dik overclocken.
Pagina: 1