[Eltax monitor III] in boekenkast of op stands?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.627 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-02 11:46
Ik ga een nieuwe wandmeubel aanschaffen waardoor er geen plaats meer is voor mijn huidige speakers: de Eltax concept 200. Ik ben geen audiofiel en wil een goede 'bang for buck'. Ik ben nu op zoek naar boekenkastspeakers die in de kast kunnen. De ruimte in de kast is als volgt: 60 cm breed, 64 cm hoog en 40 cm diep, onderzijde speaker komt op 1,28 meter. Er komt naast de speaker waarschijnlijk nog een vaas/fotolijst, maar er is dus redelijk wat ruimte en de speaker komt niet klem tussen boeken te staan ;)

Ik zat nu zelf te denken om de Eltax Monitor III aan te schaffen voor 119,- per paar:
Afbeeldingslocatie: http://www.eltax.com/eltax/images/products/db/1840_sys1.jpg

Deze speakers krijgen goede commentaren en ik denk dat ze een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.
details

Het punt is echter: op de site zelf staat deze speaker beschreven als 'standmounters' oftewel op een luidsprekerstand en dat wil ik nu net niet. De speakers hebben ook een baspoort aan de onderzijde.

Vraag: kan ik deze speakers nu wel/niet, zonder teveel kwaliteitsverlies in een boekenkast zetten?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Niet druk over maken en gewoon neerzetten :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 21:49
standmounts is gewoon een andere engelse term voor bookshelves, omdat dit een wat negatieve term is. Meestal dus om het feit dat de monitor speakers (weer andere naam) vaak beter presteren op een stand en vaak wat ruimte nodig hebben door de basreflex poort aan de achterkant. Zet je deze in een kast of vlak tegen de muur, dan kan deze te boomerig worden.

Dit komt tot het volgende, dat ik je de Eltax monitor III afraad. Dit vanwege het feit dat deze de basreflex aan de achterkant heeft zitten en deze in een kast dus niet genoeg ruimte heeft om te ademen.
Ik raad je aan eens naar de Wharfedale Diamond 9.0 (69euro, kieskeurig) te kijken.
http://www.wharfedale.co.uk/model.php?model_id=10

Afbeeldingslocatie: http://www.wharfedale.co.uk/images/range_models/range_3/model_10/finish_11/preview_2.jpg

Deze heeft de bassreflex poort aan de voorkant zitten en kan dus wel tegen de muur/in de kast geplaatst worden. Kan tevens in verschillende soorten vinyl besteld worden.

• vandermark
tim_heijt schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 11:26:
Dit komt tot het volgende, dat ik je de Eltax monitor III afraad. Dit vanwege het feit dat deze de basreflex aan de achterkant heeft zitten en deze in een kast dus niet genoeg ruimte heeft om te ademen.
I
Bedankt voor je reactie, ik heb die warfedales ook gezien. Ik begreep dat de Eltax monitor III de baspoort aan de onderkant heeft zitten, vandaar die spikes? Jij geeft aan dat de basreflex (is baspoort?) aan de achterzijde zit, is dat echt zo?

• de-cvd
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-02 16:30
En dit is dus niet waar. De Eltax Monitor III heeft de poort aan de onderkant zitten. Hierdoor kan die dus wel in een kast worden geplaatst.

Edit: Ik heb ze zelf ook en ze zitten aan de onderkant. Sterker nog je ziet ze zelfs op de foto weerspiegelen.

Trouwens inderdaad top boxjes voor die prijs. Ze hebben ook 5 sterren in de What-HIFI gekregen.

[ Voor 22% gewijzigd door de-cvd op 21-12-2007 11:32 ]

• vandermark
Bedankt voor alle reacties: ik heb ze net besteld voor 119,- bij Conrad :)

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
vandermark schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 13:47:
Bedankt voor alle reacties: ik heb ze net besteld voor 119,- bij Conrad :)
Daar ga je geen spijt van krijgen, zeer goede speakers!

Verwijderd

Daar ga je inderdaad geen spijt van krijgen. Ik heb zelf net ook een set monitor III en Monitor IX en de Monitor center staan. Was van plan duurdere speakers aan te schaffen en had een slecht idee bij het merk Eltax. Maar na een luister sessie was ik perplex van de Eltax speakers. Mijn set klinkt ook echt zeer lekker allemaal.

Edit: type nummer verkeerd van de zuiltjes

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2007 19:22 ]

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als ze inderdaad niet te boomerig worden is dit inderdaad een uitstekende keus. Ik heb ze los op m'n buro staan op stoeptegels die weer op wasmachinedempers rusten. Rechtstreeks op het buroblad werd het bij mij helaas wel te boomerig, het buroblad kon als een gek resoneren.
Met deze opstelling ben ik zeer tevreden over deze speakers.
Pagina: 1