4 HD's niet meer te zien na nieuwe OS

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hallo allemaal,

Sinds vandaag heb ik Windows 2003 Enterprice geinstalleerd. Voorheen draaide ik Windows XP.

Ik heb 8 sata poorten.
1 t/m 4 is gewoon normaal
5 t/m 8 is mogelijk voor RAID te kunnen draaien. Toen ik XP draaide draaide ik RAID1 op poort 5 en 6.

Nu ik Windows 2003 draai krijg ik mijn schijven die vroeger in RAID1 stonden niet meer te zien (bij Deze computer niet & bij schijfbeheer niet).

De schijven zijn niet kapot. Want mijn silicon image raid utility geeft aan dat de schijven aanwezig zijn.
Ik kan ze zelf in RAID1 zetten, alleen ik zie de schijf echter niet bij deze computer of schijfbeheer.

De RAID driver heb ik al geinstalleerd.

Wat moet ik doen om ze zichtbaar te maken?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Verwijderd

Screenshot van je apparaatbeheer en schijfbeheer?

En heb je nou een RAID-array op die schijven? Zoals je weer moet je eerst een array aanmaken op dit soort driver RAID controllers. Of je moet de controller in IDE mode kunnen zetten, dan herkent Windows hem als losse normale disk.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2007 02:44 ]

• RobbyTown
  • Niet online
Dit is vreemd....

Nu blijkt 1 van de 2 nieuwe schijven als die in de RAID bay zit niet bij Deze computer komt te staan. Deze wordt wel door silicon herkent.

De ene schijf die niet in de RAID bay wordt herkent (bij deze computer) wordt wel op een normale sata poort herkent. Alleen staat er bij Computerbeheer @ Schijven de status: Afwijkend.

Nu ga ik het volgende doen:
Mijn 2 oude schijven die ik vroeger RAID draaide 1 van de 2 eerst even backuppen.
Na de backups plaats ik deze in de RAID bay. Als deze alle 2 gewoon werken, dan is 1 van de 2 nieuwe schijven niet 100% in orde naar mijn idee.

Tijdens backuppen (wat een uurtje duurd) ben ik even een dutje aan het doen.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Kan je alsjeblieft wat duidelijk zijn? Enlightment vraagt wat informatie, want je huidige situatie, je gewenste situatie en het precieze probleem is echt ontzettend onduidelijk :S

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• RobbyTown
  • Niet online
Voorheen had ik 2 schijven in RAID1 draaien. Nu heb ik 2 nieuwe schijven gekocht die ik ook RAID1 wil draaien. Alleen 1 van de 2 nieuwe schijven is niet zichtbaar als hij bij de RAID slots zit. Doe ik heb in de normale poort dan wordt de schijf wel gezien.

Type nieuwe schijven: Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS , 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm

De schijven zitten in deze bay: http://www.addonics.com/p...ges/5sa_diagram_large.gif

Wat wel opvalt is dat alle 2 de nieuwe schijven de harde schijf led rood blijft branden. Schijven waar geen activiteit is hoort er een groen ledje te branden.

[ Voor 41% gewijzigd door RobbyTown op 21-12-2007 14:52 ]

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ligt het nou aan mij?

Bij RAID1 maak je toch juist van 2 schijven 1 "schijf"?

Je ziet dan toch ook maar 1 partitie / driveletter?

Of heb je het nu over "Apparaatbeheer" die maar 1 schijf ziet? Ziet je BIOS de schijf wel?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Rainmaker schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 15:53:
Ligt het nou aan mij?

Of heb je het nu over "Apparaatbeheer" die maar 1 schijf ziet? Ziet je BIOS de schijf wel?
inderdaad, dit soort vragen zijn van levensbelang bij het beantwoorden van de vraag van de TS.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• RobbyTown
  • Niet online
Rainmaker schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 15:53:
Ligt het nou aan mij?

Dat weet ik

Maar de 2 nieuwe schijven wordt 1 van de 2 wel gezien bij Schijfbeheer.
De BIOS en Silicon image ziet ze wel alle 2.

Laten we de 2 nieuwe schijven A en B noemen.
Ik stop schijf A in mijn RAID bay. Deze schijf ziet de BIOS en Silicon image. Maar deze is niet te vinden bij Schijfbeheer en ook niet bij deze computer.
Doe ik schijf A eruit en zet er schijf B in dan zie ik deze bij BIOS, Silicon image, schijf beheer endeze computer.

Doe ik schijf A in een normale sata poort dan wordt deze wel gezien bij schijfbeheer, deze computer en bios.

Van RAID1 maak je 2 schijven 1 schijf, dat weet ik want ik draaide al RAID1.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

En heb je die schijven al eens van bracket gewisseld?

Als je ze aan de SATA poort hangt, doe je dat neem ik aan zonder bracket. In de bay met.

Ook al lijkt het me vreemd na een OS update, klinkt toch als een hardwarematig iets...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• RobbyTown
  • Niet online
Heb ze al op verschillende poorten geprobeert.

Heb het simpel opgelost. Heb nu mijn 2 oude schijven in RAID1 erbij gezet, de 2 nieuwe draaien gewoon los.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:59

bakvis

Tweakers.Nerd

Een vergelijkbaar probleem als wat ik nu heb, dus ik kick dit topic maar even.

Ik heb een Seagate st3500320as schijf als primary schijf in een nieuw systeem. Tijdens en na de installatie van Windows Vista is deze zo'n 4x vast gelopen. Na de schijf getest te hebben met IBM/Hitatchi DFT bleek de schijf niet goed te zijn.. Verder niet gezocht op de foutmelding maar de schijf gewoon RMA gedaan.

Vandaag een nieuwe schijf terug gekregen zelfde type, en deze schijf voor de zekerheid maar getest. Alleen deze schijf bleek ook niet goed te zijn, na wat google werk op de foutcode (0x71) lijkt het dat de schijf er steeds uit klapt.
0x71 - Device not ready.
The selected drive is not ready for operation. Check cabling and HDD connectors.
Als ik dan een warme reboot geef dan is de schijf ook in de bios niet meer te zien.
Een firmeware upgrade naar de AD14 firmware heeft ook geen hulp gehad. De enigste optie die ik nu nog ga proberen is de schijf op een andere s-ata poort te zetten en kijken of dit helpt Dit heeft ook geen effect gehad..... Mochten jullie suggesties hebben laat dan wat achter!

even wat specs:
Asus p5n32-3 SLI
Intel core2duo 6850
2gb Kingston Hyperx pc6400
Asus ean8800GTX786
samsung shs162 dvd drive

[ Voor 6% gewijzigd door bakvis op 10-01-2008 19:37 ]

Mijn Specs

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
<inkopper>
En, heb je ook een andere sata-kabel geprobeerd? En de voeding ook checken dus. Wat voor voeding heb je in je systeem?

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Fauna schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 21:35:
<inkopper>
En, heb je ook een andere sata-kabel geprobeerd? En de voeding ook checken dus. Wat voor voeding heb je in je systeem?
S-ata kabel en voeding nog niet getest, maar het is een Antec Sonata III dus een 500 watt earthwatts voeding zit er in..

Mijn Specs

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Aan de kabel lijkt het ook niet te liggen, andere kabel (ook op andere poort) geprobeerd, maar nog klapt de schijf er uit.. Ik heb hem inmiddels RMA gedaan om te ruilen tegen een Samsung HD501LJ.. Blijbaar kan het moederbord (p5n32-e SLI) niet samenwerken met de betreffende schijf.

Mijn Specs

Pagina: 1