Zuinige HTPC/file-server, E6300 undervolt of bijv. EPIA?

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Kort verhaal:

Ik wil een HTPC aanschaffen die de volgende taken moet doen:
- Video afspelen in alle formaten (liefst ook HD)
- File-server, audio afspelen, downloadbak.

Formaat is niet belangrijk maar aangezien het systeem 24/7 moet draaien is energieverbruik wel een belangrijk punt. Daarom zit ik te twijfelen om m'n huidige E6300 ervoor te gebruiken of een EPIA-systeem te bouwen.
Om deze keuze te maken zou ik dus moeten weten wat een simpel m-ATX bord met een undervolt/clockte E6300 gebruikt tegenover een EPIA met eventueel een extra videokaart om HD-materiaal af te spelen.

Of zijn er nog betere opties? Een laptop CPU, Geode of Core celeron?

Lang verhaal:
In het nieuwe jaar wil ik een nieuw systeem kopen met onder andere de nieuwe 45nm C2D en een 8800 GT.

Daarnaast wil ik een HTPC-achtig iets die de volgende taken aan moet kunnen:
- Video afspelen in alle formaten (HD is nog een twijfel geval)
- Muziek afspelen
- Files-serven en HD's uitschakelen als ze niet gebruikt worden
- Downloaden

En dit allemaal zo zuinig mogelijk. De bovenste taak is ook meteen de zwaarste dus hierop zal ik het systeem maar op gaan baseren. Momenteel heb ik nog een oude CRT-tv maar aangezien het wel een paar jaar mee mag gaan lijkt het me handig als hij 'HD-ready' is..

Omdat het systeem 24/7 aanstaat is energieverbruik een belangrijk punt, hierdoor ben ik geneigd een EPIA systeem aan te schaffen met een CF-kaart voor het OS en 2 harde schijfen voor data-opslag, en deze uit laten gaan als er geen activiteit plaats vind.
Nu heb ik natuurlijk al wat reviews gelezen en hieruit blijkt dat HD-beeldmateriaal een te zware taak is voor een VIA processor. Er is wel een EPIA met PCI-e zodat ik een videokaart erbij kan plaatsen voor het decoderen van HD-materiaal maar dan zit ik op een dubbel(?) verbruik voor alleen het sporadisch afspelen van een filmpje..
Daarnaast is er dan geen plek meer voor m'n tv-kaart.

Een andere optie is om mijn huidige pc te gebruiken als basis. Deze bestaat uit een E6300 op een Asrock bord met een i945 chipset. Ik heb gelezen dat deze cpu aardig te undervolten/clocken valt wat natuurlijk het energieverbruik naar beneden haalt. Op het Asrock bord kan ik het CPU-voltage niet instellen en bovendien heeft het geen onboard VGA (geen vereiste maar wel zuiniger) dus hiervoor zou ik een ander bord moeten aanschaffen. Maar hoeveel gaat zo'n systeem dan verbruiken? Ik kan nergens power consumptions vinden van undervoltte C2D's dus kan ik niet inschatten wat zo'n systeem verbruikt.

Mijn vragen zijn dus:
- Voldoet een EPIA systeem (HD-films afspeelbaar?)
- Stroomverbruik van BV. een HD2400 in idle?

- Hoeveel verbuikt een C2D als je hem undervolt en underclocked? En een core uitschakeld?
- Hoeveel verbruikt een simpel m-atx moederbord met onboard VGA?

- Andere opties? Laptop CPU, Geode, Core Celeron?
Ik kan weinig informatie vinden hoeveel een systeem met zo'n cpu nou in totaal verbuikt dus alle hints en tips zijn welkom :P

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

EPIA met eventueel een extra videokaart om HD-materiaal af te spelen.
Gaat nooit lukken, daar zijn de via cpu's te traag voor. Ik zou gewoon voor een undervolt syteem gaan en dan laptop onderdelen,laptop chipset, 2.5" HDD, en een mobile cpu en die dan ondervolten kom je een heel eind en is ook zuinig. (onder de 50w moet wel lukken)

[ Voor 41% gewijzigd door mad_max234 op 20-12-2007 23:49 ]