Brander schoonmaken? (part 2)

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-11 12:44
Hoi allemaal.

Ik weet dat er een tijdje geleden al een thread over dit onderwerp is geweest, maar misschien dat er toch nog mensen zijn die zinnige input hebben.

Mijn brander, een Ricoh MP6200S van een paar jaar oud, herkent sinds koort steeds slechter wanneer er een cd in gelegd wordt. In de meeste gevallen gaat het rode lampje voorop knipperen (geeft aan dat er iets mis is) i.p.v. branden, of hij herkent de CD helemaal niet.

Ik wil de brander graag schoonmaken, omdat dat misschien helpt (overige suggesties welkom uiteraard). Weet iemand hoe dat het beste kan? in de oude thread http://gathering.tweakers.net/Forum4/HTML/003537.html werd gewaarschuwd voor cleaning-CD's, hoewel degene die de thread gestart had er uiteindelijk succes mee had. Zijn er andere methodes? Weet iemand waar je op het web meer info kunt vinden over de binnekant van die apparaten? Het liefst maak ik em niet open, maar als het niet anders is...

Any thoughts appreciated...

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
hangt er van af of je bang bent aangelegd en of je een schroevendraaier kan vasthouden.

ik zou hem meteen openschroeven en de lens schoonmaken, alleen al omdat ik het leuk vind om te zien hoe het er van binnen uit ziet.

maar als je de eerste keer dat je je puter openmaakte je mobo verneukte en je vingers sneed, kan je het misschien beter iemand anders laten doen of zo'n schoonmaakcdtje kopen.

als je zelf de lens schoonmaakt: wattenstaafje en alcohol (spiritus of wodka) gaat het best.

Verwijderd

he weefselkweekje,
ik ben ook slachtoffer van de ricoh MP6200S(dacht voor zekerheid maar een duurdere aanschaffen)
De toren met mislukte cd's is bijna net zo hoog als de plaatselijke kerktoren.
Laat effe weten of je die van jou weer aan de praat hebt gekregen!!!
ik denk dat er maar 1 manier is om weer foutloos cd's te branden en dat is de PLEXTOR 12/10/32 aanschaffen.
kost wel weer 700,= maar dat kost het anders ook aan defecte cd's.

Ik koop iig NOOIT iets meer van RICOH.
Support is ook zwaar KLOTE bij die jappaners.

• roytanck
Hi [dinges]CBS :)

Ik ben eigelijk heel tevreden over mijn Ricoh hoor, en ik heb al helemaal nooit coasters. Het enige probleem is dattie dus niet meer is de gaten heeft dat er een nieuwe, lege CD in zit (beetje seniel zeg maa :) ). Ik heb em destijds gekocht omdat de lades van Yamaha's zo ontzettend slap waren. Die stonden toen bekend als de beste CD-RW drives (Plextor maakte die dingen toen nog niet), maar daar kwam een soort slap, hangend lapje plastic uit waar je je cd op moest leggen. Echt belachelijk voor een brander van 900 piek... Anyway de "kluisdeur" van de MP6200S kwam ff wat meer solide over, en het is een prima brander gebleken, tot aan dit probleem. Ricoh wordt ook erg vaak goed getest in C't (niet C!T dus).

Anyway. Ik ben op dit moment ziek thuis, dus het duurt denk ik nog wel ff voor ik echt iets kan gaan proberen. Heeft er iemand hier goede ervaringen met schoonmaaksetjes i.c.m. CD-RW drives? zo ja, welk merk setje en zo? ik ben best bang voor die dingen...

Trouwens, Aatos, ik zit een beetje tussen de 2 uitersten in die je omschrijft. Ik ben best handig met het standaard schroefwerk en kabels en zo, maar uit "class 1 laser products" en HD's en zo blijf ik liever uit.. :)

Thanx! :)

Verwijderd

gewoon CBS is ook goed :)
die username was al bezet dus toen maar [MYC] ervoor!!!

die ricoh van mij doet het toch niet, dus ik schroef hem wel open en ik vertel dan wel effe of je makkelijk bij de lens kan of niet.
doe ik zaterdag wel effe denk ik, tenzij dat het strandweer is :) :) :)

• Scidd0w
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-10 13:51
Hmm...
Dat word dus niet zaterdag denk. ;)
Tenminste dat hoop ik wel....

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-11 10:07

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Nah, net als aatos al zei even open maken en dan de lens heeeeel voorzichtig(!) schoonmaken met een wattenstaafje. Daat maakt echt bergen uit meestal.

Verwijderd

GEBRUIK GEEN SPIRITUS !!!!!! dat laat een vettig laagje achter op de lens!!!!!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:26

uibeltje

Idiotheque

Spiritus dat een vettig laagej achterlaat???
Spiritus = ethanol + methanol + kleurstof
Speciaal gemaakt om te ontvetten!!
Wat zou er dan vet moeten zijn?
Gebruik het ook altijd en nog nooit problemen gehad (enige nadeel is dat het stinkt)

Verwijderd

ik heb een philips 3610 pas een nieuwe bios up date brand nu overburn van 85 minuten
hij is wel langzaam maar geen problemem
gewoon beteren onderdelen haaa haaa

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-12 20:58
ik heb een philips 3610 pas een nieuwe bios up date brand nu overburn van 85 minuten
wat voor een bios update is dat dan? met de 3.09 krijg ik echt niks geoverburned...

• aatos
stinkt maar smaakt ok ;)

disclaimer: dus niet doen, je wordt wel zat maar helaas ook blind als je spiritus drinkt

weefselkweekje het valt mee hoor, je hoeft niet zozeer bang te zijn van de laser of de lens en wat er omheen zit (dat zit redelijk beschermd) maar het gaat erom dat je het uit elkaar kan halen en weer in mekaar kan zetten zonder dat er iets mist of afbreekt.

probeer eerst eens een koffiebonenmaler oid uit elkaar te halen en in mekaar te zetten, als dat werkt dan zal het je wel lukken.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:49

Wimo.

Shake and Bake!

wat voor een bios update is dat dan? met de 3.09 krijg ik echt niks geoverburned...
er zweeft ergens een gehackte firmware versie rond.. die gebruikt hij.... :)

• Liquid
  • Niet online
alcohol (spiritus of wodka) niet gebruiken laat geen vettig laagje achter maar wel een laagje.... maar ja wie ben ik om je te verbieden.... hoewel ik mijn eige brander er mee heb verkloot en 2 vrienden van me.....

• aatos
ok weet ik het ik dacht dat alcohol goed was, wordt me door fotografen (voor lenzen) ook aangeraden.

Maar als ik eerlijk ben, meestal maak ik de lens in cd-spelers gewoon schoon met adem + t-shirt (werkt ook)

• Liquid
  • Niet online
ik gebruik een brillen doekje met een vleugje adem :) , of van die speciale-cdrom-lenzen-schoonmaak-doekjes

Verwijderd

he suijkerbuijk

hij is wel langzaam maar geen problemem

Waar heb je die firmware vandaan dan, ik wil die ook wel hebben..

Verwijderd

Lekker strandweer, en toch zit ik binnen :( .
maar goed, het schoonmaken van de MP6200.

De benodigdheden:
Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~e.berkvens/pic1.jpg .

1) verwijder eerst het deurklepje (dat losse ding dat er meteen af valt als je de cd-tray er handmatig uit trekt). en verwijder daarna ook het plastic frontje (aan de zijkant de plastic lipjes indrukken)

2) verwijder de 4 schroefjes aan de onderkant (2 zilver en 2 zwart) en verwijder de onderkant.

3) Til nu het printplaatje een beetje op en draai het een beetje (niet te ver want er zitten draadjes/flatcable aan).
Nu zie je 4 schroefjes (B op foto) zitten draai deze los en de ijzeren omkasting is los. (zie foto 2)
Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~e.berkvens/pic2.jpg .

4) trek niet vlug het grijze ?? omhoog want dan vliegt veertje A door de lucht en ben je een uurtje bezig om dit terug te plaatsen.

5)Trek/duw de plastic cd-tray een klein stukje naar voren (open) en je ziet dat het grijze ?? automatisch omhoog gaat.
Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~e.berkvens/pic3.jpg .

de laser (A) kun je zo met een wattenstaafje en wat pure alcohol zuiver maken.

Wil je meer van binnen zien, dan trek je dat grijze ?? omhoog en vang het veertje en zie dit.
Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~e.berkvens/pic4.jpg .

Hoop dat je er wat aan hebt.
Ik moet hem nog testen.

Het in elkaar zetten is simpel, lees bovenstaande achterstevoren :) .

CBS (edited 12-08-2000).]

Verwijderd

gvd.

• aatos
lol wat lag er waar nu het witte vlak zit?

Verwijderd

mijn broer heeft het voor mij gehaalt ik heb het op een cd staan ik zal het op halen maail ik het wel naar jullie toe tot woensdag dan heb ik het

• roytanck
Wow CBS, da's een uitgebreide beschrijving! Erg cool. Maar mag ik uit je post "gvd" opmaken dattie het niet doet na deze ingreep?

Dat zou wel erg jammer zijn...

Laat het nog ff weten als je wilt...

Thanx, Weefselkweekje

Verwijderd

gvd = idd dat hij nog fout gaat.
ben nu alles opnieuw aan het installeren, nieuwe drivers enz.
Dan nog effe teste.

Op het GROTE WITTE vlak lag een GROTE HAMER.

• yamAUchi
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

er zit een beschermlaagje op je lens.. die haal je er van af als je hem met alcohol of enig ander spul schoonmaakt..

gewoon erover wrijven met doekje of dingetje lijkt me beter..

maar je molt hem dus nog meer als je met alcohol schoonmaakt.. en die schoonmaak cd's zijn ook funest voor je lens.. (die schrapen dat laagje er ook vanaf)

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

Verwijderd

Ja klopt sommige lenzen zijn niet van glas maar van plastic! Dusse oppassen met alcohol!!!! (Die lenzen van writers weet ik zo niet)

• roytanck
Is er een schoonmaakmiddel dat niet schadelijk is voor plastic lensen dan? Spiritus misschien? Als ik prijsstickers van CD-doosjes af pruts met dat goedje lossen ze in elk geval niet op... :)

• aatos
spiritus = alcohol

daarnaast zijn er niet al te veel plastics die in alcohol oplossen. ik zou niet al te bang zijn voor de lenzen in branders.

• Daylights
  • Laatst online: 08-11 10:07

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Uhmzz.. [MYC]CBS? Ik denk dat die GROTE HAMER nu wel van pas komt ;), want ik denk dat je met die alcohol je lens goed verkl**t hebt. :(

• Krypt
  • Laatst online: 11-12 06:55
Brander opengesloopt net zoals CBS en toen een airbrush geleend van een vriendin van mij... was een nieuwe dus geen verf erin...

Flink sproeien op de lens et voila.. zeker weten dat die lens schoon is...

Ik heb een 3610 prul van philips... had van die vage meldingen van Powercalibration area full oid... na het brushen deed ie ut weer goed...

Met Alcohol is het idd een beetje leip!!.. moet je zeker weten dat je lens niet van plastic is.. anders kan ie in de loop der tijd een beetje gaan vervormen...

Pvouput live

Verwijderd

uhmm, daylights: die brander fikte toch geen bitje meer, dus verkloot heb ik nix.
ik moet hem van de week nog maar eens teste!!!
maar ik ga toch voor de plextor 12/10/32......
ik heb al onderzetters genoeg ;)

• roytanck
http://www.arrakis-ttm.com/cdr/tomtroubleshoot.html

Hier staat iemand met hetzelfde probleem als ik heb, maar met een andere oplossing. Hij heeft een stukkie plastic ontvet (met een spulletje om geweren mee schoon te houden trouwens :) ), en toen deettie het weer...

Ik ga denk ik deze week geen tijd meer hebben, maar ga dit volgende week maar eens proberen geloof ik...
Pagina: 1