Toon posts:

Wat is de bottleneck in mijn systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey GoT's.
Ik heb vandaag een upgrade gemaatk van een BFG Geforce 7600GT 256MB naar een Sapphire HD3870 512MB.
De Nvidia kaart haalde in 3dmark06 (@1280-1024) een score van 3254.
Nu had ik verwacht dat mijn nieuwe opstelling wel een score van minimaal 8000 zou moeten halen, richting de 9000 eigelijk. Het resultaat met de HD3870 was maar 7385... (niet weinig natuurlijk maar ik verwachtte er meer van)

Mijn opstelling is:

AMD Athlon 3800+ X2 (@2000mhz)
M2NPV-VM Moederbord
2 x 1GB 667Mhz geheugen (Moederbord ondersteund 800mhz geheugen)
1x SATA2 WD 250GB
Sound on-board.
DVD Brander
DVD Speler
430Watt voeding

Is het mijn processor die dan te kort komt ?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:25

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 17:41:
Is het mijn processor die dan te kort komt ?
Ja, dat lijkt er goed op. Als ik jou was zou ik de CPU vervangen door minimaal een 5600+, die zijn ook nog eens redelijk betaalbaar.

Wat je ook kunt proberen is de CPU overclocken en kijken of dit verschil maakt. Wel voor eigen risico natuurlijk.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Is idd duidelijk de CPU. RAM en GPU is verder goed dus de CPU is het.

[ Voor 48% gewijzigd door PilatuS op 20-12-2007 17:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat was kort maar krachtig.
Ik zat te denken aan het geheugen dat dat naar de 800mhz moet maar dan wordt het dus ook nog een nieuwe CPU...danku !!

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 17:50:
Ik zat te denken aan het geheugen dat dat naar de 800mhz moet maar dan wordt het dus ook nog een nieuwe CPU...danku !!
Verschil tussen PC5300 en PC6400 merk je niet echt als je geen overklokker bent geloof ik.

Maar zoals iedereen dus als zei, processor :P

Verwijderd

Ach, in games zal je er niet zo heel veel op vooruit gaan met een nieuwe processor, ten zij je op lage resoluties speelt. 3dmark is erg afhankelijk van je processor.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 17:50:
Je geheugen loopt gelijk aan de FSB. Aangezien het huidige geheugen nog niet eens gelijk loopt aan de FSB heeft sneller geheugen geen enkel nut.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
prima score, gwoon hier lekker mee gamen.

zet de grafische pracht in het spel gwoon lekker hoog.
Die cpu gaat je misschien 2fps kosten ofzo, maar imo heb je er nog meer aan om een andere monitor te kopen als een andere cpu (hogere resolutie maakt vga weer sneller bottleneck :)

Nukezone FTW

• PilatuS
  • Niet online
Powrskin schreef op donderdag 20 december 2007 @ 18:11:
prima score, gwoon hier lekker mee gamen.

zet de grafische pracht in het spel gwoon lekker hoog.
Die cpu gaat je misschien 2fps kosten ofzo, maar imo heb je er nog meer aan om een andere monitor te kopen als een andere cpu (hogere resolutie maakt vga weer sneller bottleneck :)
Ligt helemaal aan het spel. De Source engine houd wel van een dikke CPU. Als ie zijn 3800+ zou vervangen door een 5600+ oid krijg je er zo 50fps bij.

Bij sommige spellen is het misschien 2fps maar bij een hoop andere spellen is heel veel meer dan 2fps. Zo maar zeggen van het scheelt misschien 2fps klopt echt niet.

• Powrskin
  • Niet online
wat moet je met 50fps in source erbij dan?
wacht ik zal het meteen ff testen

edit: Mjah niet echt goed verschil te meten in Half life episode 2.

op 2ghz zijn de laadtijden iets langer, maar in game geen verschil in spelbeleving en fraps geeft zelfs meer Fps aan als met 2.8ghz. Op 1.1ghz loopt het spel wel merkbaar stroef.

als ik zin heb zet ik hem zo ook nog even op 1.5ghz. :>

ps ik heb een X2 2x1MB dus ongeveer vergelijkbaar qua mhz/prestatie.
Uiteraard heb ik de Graphics op zo mooi mogelijk staan, zonder dat er ergens een hapering/vertraging/lag optreedt.

[ Voor 76% gewijzigd door Powrskin op 20-12-2007 21:07 ]

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Hier een kleine update, heb zojuist mn processor van 2Ghz naar 2.2Ghz overgeclocked.
Ik haal nu een score van 8034 in 3dmark06. Het scheelt inderdaad een paar frames per filmpje, het loopt nét iets mooier.
Bedankt voor jullie reacties.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 22:05
PilatuS schreef op donderdag 20 december 2007 @ 17:46:
Is idd duidelijk de CPU. RAM en GPU is verder goed dus de CPU is het.
Lees je even in over AMD's integrated memory controller aub. Pas bij dualchannel 2x 800MHz zit je bij een K8 aan de top, bij de Phenom zelf op 2x 1066. Intel heeft nog die oude FSB waarbij je idd wordt beperkt. Daar heeft AMD een jaar of 4 geleden al mee afgerekend.

Verder gok ik dat je je CPU op energiebesparing had, of dat de HD3870 nog op de verkeerde (energiebesparende) mode liep. 200MHz mag je niet merken, zeker geen FPS meer in 3Dmark. Die laatste score is normaal en je zou niet vele lager op 2GHz uit moeten kopen. Probeer dus met CPU-Z en ATI ControlCenter te kijken op welke snelheden respectiefelijk je CPU en GPU lopen.

Overigens hangt het van je CPU af. Als je een AM2 CPU hebt zou ik zeker wachten. Ja kan veel beter over een halfjaartje er een Phenom X4 op prikken dan nu een 5600+ oid te nemen. Ik gok dat ik met mijn systeem niet veel meer puntjes haal namelijk (ook 3870, 800Mhz dualchannel, die extra 2GB maken amper verschil en een 5600+). Wel PCIe 2.0 tho.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 21-12-2007 09:45 ]

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 08:19
Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 01:05:
Hey,

Hier een kleine update, heb zojuist mn processor van 2Ghz naar 2.2Ghz overgeclocked.
Ik haal nu een score van 8034 in 3dmark06. Het scheelt inderdaad een paar frames per filmpje, het loopt nét iets mooier.
Bedankt voor jullie reacties.
een paar frames per filmpje? Je score is ruim verdubbeld :S

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• GENETX
Omdat hij eerst wss rond de performance 5-10 FPS zat. ~15FPS is een paar meer. Wel een verdubbeling (gemiddeld gezien), maar een stuk of 7 FPS meer kan ik niet veel meer noemen :+

Verwijderd

PilatuS schreef op donderdag 20 december 2007 @ 18:23:
[...]De Source engine houd wel van een dikke CPU. Als ie zijn 3800+ zou vervangen door een 5600+ oid krijg je er zo 50fps bij.
50FPS? 8)7

De Source engine maakt het geen reet uit welke CPU je gebruikt als je de eye-candy's maar aan zet.

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 10:40:
[...]

een paar frames per filmpje? Je score is ruim verdubbeld :S
nee hoor want eerst was het
Het resultaat met de HD3870 was maar 7385... (niet weinig natuurlijk maar ik verwachtte er meer van)
Dus 649 punten meer lijkt mij toch een goede score voor zijn setup. maar idd je cpu is de bottleneck

[ Voor 10% gewijzigd door 4ourty2 op 21-12-2007 11:19 ]

• LiquidT_NL
UlyssesNL schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 11:18:
[...]

nee hoor want eerst was het

[...]

Dus 649 punten meer lijkt mij toch een goede score voor zijn setup. maar idd je cpu is de bottleneck
ow... ja ik had dus de 7600GT score gelezen, en niet die van die Ati :P ik vond verdubbeling al ontzettend vreemd met 200 mhz erbij :P Maar nu is het wel duidelijk en klopt het ook gewoon meer, waarschijnlijk als de TS nog verder gaat dat hij een nog hogere score haalt. De CPU is zeker nog steeds de bottleneck. Ik weet helaas niet wat een beetje normale 3d Mark score is voor die kaart, maar hij zal denk ik wel tegen/over de 10.000 liggen. Met wat extra overclocken van de CPU rek je het dus wel nog verder op.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Topicstarter
Ook dat heb ik natuurlijk even gedaan gisteravond om 3:00 's nachts.
Ik heb tenslotte vanaf afgelopen woensdag al vakantie...
Ik heb de Overdrive functie gebruikt binnen de CCC.
Deze bracht de GPU snelheid van 775mhz als ik me niet vergis tot 862mhz.
Dit verhoogde mijn 3dmark06 score wel iets alleen minder dan verwacht.
Ik kreeg een score van 8111. Dat is een kleine 80 punten meer.
Overclocken van de 3870 heeft dus inderdaad niet veel zin.
Houd wel in dat ik er nog veeeeeeeel meer van kan verwachten ;)

Ik ga kijken wat mijn CPU aankan. Zoniet heb ik een goed excuus om een nieuwe te kopen ;)
Flinke ventilator ertegenaan en clocken maar...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2007 12:21 ]

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
Ja duidelijk je CPU :9 met een 5600+ of hoger ga je wel naar de 10.000 marks toe.
Idd gewoon ff die 3800 OC'en

Als je wilt weten of je graka goede score haalt kijk dan naar de SM 2.0 en SM 3.0 score, daar heb je meer aan dan de gecombineerde score van alle 3

[ Voor 6% gewijzigd door KappeNou op 21-12-2007 13:29 ]

>PC specs<

• GENETX
Dan inderdaad een nieuwe CPU. Alleen hoef je nog neit up te graden. Het lijtk me dat je alles nog kan spelen. Mocht je een AM2 CPU hebben dan lekker wachten op de Phenom X4 B3. Zonde om nu een 5600+ oid te halen terwijl je binnenkort een veel grotere sprong kan maken!

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 12:20:
Ook dat heb ik natuurlijk even gedaan gisteravond om 3:00 's nachts.
Ik heb tenslotte vanaf afgelopen woensdag al vakantie...
Ik heb de Overdrive functie gebruikt binnen de CCC.
Deze bracht de GPU snelheid van 775mhz als ik me niet vergis tot 862mhz.
Dit verhoogde mijn 3dmark06 score wel iets alleen minder dan verwacht.
Ik kreeg een score van 8111. Dat is een kleine 80 punten meer.
Overclocken van de 3870 heeft dus inderdaad niet veel zin.
Houd wel in dat ik er nog veeeeeeeel meer van kan verwachten ;)

Ik ga kijken wat mijn CPU aankan. Zoniet heb ik een goed excuus om een nieuwe te kopen ;)
Flinke ventilator ertegenaan en clocken maar...
Als de winst zo marginaal is (en insignificant, kan net zijn dat je overige processen wat meer idle waren), is de CPU duidelijk je bottleneck. Gewoon die CPU verder clocken, en score blijft omhoog springen :D

Verwijderd

Topicstarter
Processor is bij 2.4Ghz niet meer stabiel...kan maar tot 2.3Ghz dus...

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op zondag 23 december 2007 @ 12:05:
Processor is bij 2.4Ghz niet meer stabiel...kan maar tot 2.3Ghz dus...
kan je niet met je voltage spelen? Hem wat omhoog krikken? Of kom je dan in de knoop met je temps?

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Volgens mij zijn de huidige AMD processoren (Phenom misschien uitgezonderd) nog tot zo'n 3GHz een bottleneck bij nieuwe videokaarten (ATi 3850/3870, nVidia 8800). Ik heb zelf een Opteron 170 die doorgaans op 2750MHz loopt (standaard 2000) en heb sinds kort een 8800GTS 512. Met de processor op 2750MHz en de kaart op stock speeds haal ik 10200 punten in 3DMark06. Klok ik de kaart over naar 756/1064 (standaard 650/970) dan haal ik maar zo'n 300 punten meer. Ga ik echter de processor 't vuur flink aan de schenen leggen >:) door hem op 3GHz te klokken (1.45v of meer nodig) dan krijg ik ineens 11300 punten! Dat is dus 800 punten meer door de processor 250MHz verder te duwen. Dus een AMD cpu die rond de 3GHz loopt zou al een stuk beter zijn.

• Powrskin
  • Niet online
Het ligt nogal aan je moederbord en overklok skillz + mazzel qua onderdelen (hoe goed ze overklokken) hoe ver je kan komen.

Overklok moederbord heb je alvast niet, maar als je daarmee verder gaat lees je dan eerst beter in want het is niet zo simpel als de fsb maar omhoog zetten, want dan zal je binnekort weleens met kapotte hardware kunnen zitten. Let op voltage/temperatuur/instellingen/stabiliteit.
Zorg ook dat belangrijke data in elk geval niet op dezelfde partitie staat als waar windows op staat en nog beter op gwoon een andere schijf.

Verder speel je graag met graphics op high en ga je niet voor spelen op 640x480 dan hoef je niets te upgraden.

Let vooral niet op 3Dmark!! die score zegt geen bal.

Nukezone FTW

• LiquidT_NL
VinnieM schreef op zondag 23 december 2007 @ 13:24:
Volgens mij zijn de huidige AMD processoren (Phenom misschien uitgezonderd) nog tot zo'n 3GHz een bottleneck bij nieuwe videokaarten (ATi 3850/3870, nVidia 8800). Ik heb zelf een Opteron 170 die doorgaans op 2750MHz loopt (standaard 2000) en heb sinds kort een 8800GTS 512. Met de processor op 2750MHz en de kaart op stock speeds haal ik 10200 punten in 3DMark06. Klok ik de kaart over naar 756/1064 (standaard 650/970) dan haal ik maar zo'n 300 punten meer. Ga ik echter de processor 't vuur flink aan de schenen leggen >:) door hem op 3GHz te klokken (1.45v of meer nodig) dan krijg ik ineens 11300 punten! Dat is dus 800 punten meer door de processor 250MHz verder te duwen. Dus een AMD cpu die rond de 3GHz loopt zou al een stuk beter zijn.
Je moet gewoon per PC kijken wat de bottleneck is: als het ene onderdeel overclocken meer performancewinst oplevert dan het andere te overclocken, dan is degene met de meeste performancewinst de bottleneck.

Daarbij is 3d mark niet echt representatief voor elke game: niet elke game is zo CPU depending als 3dmark.
Powrskin schreef op maandag 24 december 2007 @ 03:04:
Overklok moederbord heb je alvast niet, maar als je daarmee verder gaat lees je dan eerst beter in want het is niet zo simpel als de fsb maar omhoog zetten, want dan zal je binnekort weleens met kapotte hardware kunnen zitten. Let op voltage/temperatuur/instellingen/stabiliteit.
Dat heb je toch ook gewoon met een overclock-mobo??? :S Een beetje loze waarschuwing.
Powrskin schreef op maandag 24 december 2007 @ 03:04:
Zorg ook dat belangrijke data in elk geval niet op dezelfde partitie staat als waar windows op staat en nog beter op gwoon een andere schijf.
Met de komst van allerlei PCI locks is je data niet meer in gevaar. Als ik jou was zou ik mijzelf even inlezen: sowieso is de kans dat iemand die zelf amper wat weet van overclocken klein, meestal doen ze gewoon heel voorzichtig. En je moet echt iets flink fout doen om je hardware te slopen :S

• Powrskin
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op maandag 24 december 2007 @ 08:11:
[...]

Daarbij is 3d mark niet echt representatief voor elke game: niet elke game is zo CPU depending als 3dmark.
[...]

Enige nuttige wat je zegt. Al kan je beter zeggen vrijwel geen game is zo cpu depending als 3dmark (op default settings).

Dat heb je toch ook gewoon met een overclock-mobo??? :S Een beetje loze waarschuwing.
[...]

lekker bijdehand, but thats not all.

Met de komst van allerlei PCI locks is je data niet meer in gevaar. Als ik jou was zou ik mijzelf even inlezen: sowieso is de kans dat iemand die zelf amper wat weet van overclocken klein, meestal doen ze gewoon heel voorzichtig. En je moet echt iets flink fout doen om je hardware te slopen :S
Ook onzin.

Vaak werkt de pci-lock niet altijd (dus moet je op letten en weten wat het uberhaupt is bv)
Is dat niet het enige wat je data in gevaar brengt (vele) vastlopers kan pcies hetzelfde werken.
+Het kan wel degelijk kapot als je iets verkeerd instelt (bios moet dan opnieuw geflashed bv.)

Daarom beter data die je graag wilt houden backuppen.

En meestal doen ze heel voorzichtig? :? wat weet jij ervan wat iemand anders doet?
Mijn ervaring is btw heel anders. Mensen lezen/horen van andere mensen hoe hoog ze overklokken en stellen dit simpelweg bij hunzelf ook meteen in (en jah alleen fsb dan :P).

Nukezone FTW

Pagina: 1