PC start op tot de helft

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Hallo,
Mijn pc:
Asus Commando
Intel Core 2 Duo E6850
OCZ FlexXLC PC6400
Asus Geforce 7600GS
WD Raptor 74GB 16MB
Samsung Spinpoint T116 400GB
CoolerMaster Real Power 550Watt
Windows Vista Ultimate Full Retail

Het probleem is dus dat hij maar tot de helft opstart. Het Vista balkje is geladen, dan begint hij met "welkom", pc valt uit en begint weer opnieuw. In het BIOS heb ik al alles naar standaart ingesteld. Opstarten in de veilige modus doet ie wel.

Ik denk niet dat het ermee te maken heeft, maar ik heb 2 dagen geleden een blu-ray drive ingebouwd. Daarna deed de pc het nog wel.

Waar zou het aan kunnen liggen? iemand ervaring?

[ Voor 3% gewijzigd door Emile|IA op 20-12-2007 19:31 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het ding bij het laden van windows uitvalt ligt het waarschijnlijk aan de software. Uninstall eens alle nieuwe prut die je hebt geinstalleerd en kijk of het probleem dan blijft. Ook nieuwe drivers zijn aan te raden.

Verwijderd

Ik denk dat het aan vista ligt.

Nee grapje, aan je drivers. Want in veilige modus neemt windows toch bijna geen drivers mee?

Kan je wel in veilige modus je drivers updaten? Dan zou dat de oplossing moeten zijn denk. .

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2007 16:27 ]

• Emile|IA
Ik weet het niet, denk het wel . Zou het dan aan de drivers van de Blu-ray kunnen liggen?
Want na instalatie blu-ray deed m'n pc het gewoon...

Maar de crash die hij elke keer maakt, ziet er niet echt uit als software-schade. Hij valt echt helemaal weg, en geen windows bericht ofzo dat aangeeft dat de software kapot is...

[ Voor 39% gewijzigd door Emile|IA op 20-12-2007 16:33 ]

Verwijderd

Dit lijkt me een software probleem. Aangezien je computer opstart tot het moment dat windows laad passeert de pc wel een aantal hardware punten die het opstarten zouden kunnen belemmeren. Of het aan de installatie van de drivers ligt kan ik je zo niet zeggen. Probeer anders te booten ( veilige modus ) en dan je bluray eruit te kicken. In het ergste geval is je HD beschadigt precies bij de sectoren waar Windows 'in' staat (ironisch, weet niet eens zeker of de HD dan wel zover komt aangezien ik het nog nooit ben tegengekomen op die manier). Mocht de veilige boot niet werken, gewoon formateren en opnieuw installeren die hap.

• Emile|IA
ik kick de blu-ray wel effe. Software deïnstalleren gaat iig niet in de Safe Mode. De Windows installer werkt dan niet.

EDIT:
Met blu-ray drive er uit doet hij het nog niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Emile|IA op 20-12-2007 16:39 ]

Verwijderd

de driver? of heb je de blue ray gewoon losgekoppeld? Misschien zijn de drivers nog actief ookal is de drive eruit :S

• Emile|IA
Beide, eerst de driver, daarna de blu-ray drive... ;)

Raptor is nu met HD-tune aan het scannen naar bad-sectors..

[ Voor 37% gewijzigd door Emile|IA op 20-12-2007 16:48 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Define "crash". Gaat ie echt uit (fans stoppen en zo), en gaat ie dan weer aan? Of reset ie gewoon. Reset is naar alle waarschijnlijkheid gewoon software. Of een undervolte CPU/memory. Maar goed, je echt alles weer op default gezet, zie ik. Heb je VDIMM van je geheugen wel goed staan? Of heeft ie het voor de Blu-Ray wel gewoon gedaan? Zo ja, dan moet het wel haast een software issue wezen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Emile|IA
Fans stoppen, en alles begint na 2 seconde weer. Voor de blu-ray deed alles het gewoon.
Raptor heeft geen bad sectors, dat kan het dus niet zijn.
En wat voor'n software zou het dan moeten zijn? ik heb de laatste dagen niks geïnstalleerd...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Emile_14 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 16:59:
Fans stoppen, en alles begint na 2 seconde weer. Voor de blu-ray deed alles het gewoon.
En wat voor'n software zou het dan moeten zijn? ik heb de laatste dagen niks geïnstalleerd...
Begin met de nieuwste software te verwijderen, we weten natuurlijk niet wat je allemaal hebt gienstalleerd. Zet sowieso alles eens uit in MSconfig (zoiets bestaat vast nog wel in vista) en kijk of dat verschil maakt.

• Emile|IA
Terw_Dan schreef op donderdag 20 december 2007 @ 17:03:
[...]

Begin met de nieuwste software te verwijderen, we weten natuurlijk niet wat je allemaal hebt gienstalleerd. Zet sowieso alles eens uit in MSconfig (zoiets bestaat vast nog wel in vista) en kijk of dat verschil maakt..
Nog niet aan MSconfig gedacht! goeie.
Wel heb ik systeemherstel al uitgevoerd, er was helaas maar 1 herstelpunt, voor een Vista update. Was van een paar dagen geleden, daarna deed alles het nog.

• Emile|IA
Alles weggehaald bij MSconfig, alleen Windows Service's aangevinkt. En wat blijkt: precies hetzelfde als elke keer!
Ik dacht dat als je alle andere service's dan die van Windows weghaalde dan die van de Safe Mode, je ongeveer hetzelfde als de Safe Mode hebt??

• Emile|IA
Is er nog iemand? :P

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ja, er zijn er genoeg. En niet schoppen binnen 24 uur, regels enzo ;)

Wat heb je voor voeding erin hangen?

• Emile|IA
idd vergeten...
Een CoolerMaster Real Power 550Watt, zou het wel moeten trekken toch?

• Blorgg
  • Niet online
Zoals al eerder aangegeven is dit waarschijnlijk een software probleem.

Probeer anders eens iets flauws en ga in veilige modus met systeem herstel terug in de tijd naar voordat de problemen begonnen. Als je daarna je PC weer normaal op kan starten weet je zeker dat het software gerelateerd is.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 08:46
Emile_14 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 19:30:
idd vergeten...
Een CoolerMaster Real Power 550Watt, zou het wel moeten trekken toch?
Ja, als je echt snel je probleem wilt verhelpen dan installeer je Vista opnieuw. Natuurlijk ga je dat eerst een image maken van je partitie die problemen oplevert. Daarna ga je je pc opnieuw installeren. Is dan alles opgelost kan je aannemen dat het een software fout was.

Mocht bij een herinstallatie die zelfde fout terugkomen ligt het aan je hardware . Maarja, het sleuten aan Vista als hij niet doorstart is niet ideaal...

En wil je echt je brakke Vista gaan herstellen zet dan je brakke image terug richting je opstartpartitie...

P.S. Zoek eens op (google): Vista + blueray drive (typenummer) + korte beschrijving probleem...

[ Voor 7% gewijzigd door Sharkys op 20-12-2007 19:45 ]

• Emile|IA
Er is helaas maar 1 herstelpunt, en als ik hem daarnaar terug herstel, gaat het nog steeds niet goed...

• Sharkys
Emile_14 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 19:43:
Er is helaas maar 1 herstelpunt, en als ik hem daarnaar terug herstel, gaat het nog steeds niet goed...
Nou, het volgende. Een herstelpunt is wat anders dan een Image. Helaas weten de meeste die hard tweakers waar ik het over heb. Maar een image is een letterlijke kopie van een partitie of een volledige harde schijf. Het voordeel hiervan dat je snel kan switchen tussen verschillende installaties....

Het maken van images is alleen mogelijk met:
- een externe harde schijf.
- een 2e partitie met voldoende vrij ruimte (op c staat minder data dan er vij is op d)

Een image programma is bv Norton Ghost.

PS Het resultaat van een image maken is een imagebestand (bv d:\images\mijnCdrive.gho) wat je dan weer naar eigen goedkeuren ooit kan kopieren naar je c drive...

[ Voor 10% gewijzigd door Sharkys op 20-12-2007 19:49 ]

• Emile|IA
Haha, ik snap je wel, maar dit was een reactie op Blorgg. Kijk maar naar de tijd, toen ik dat bericht typte had ik jouw post nog niet gelezen. Ik weet wel wat een image is hoor. Ik denk dat er niets anders op zit. Als hij het zaterdag nog niet doet, ga ik maar eens aan de slag...

• Sharkys
Emile_14 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 19:51:
Haha, ik snap je wel, maar dit was een reactie op Blorgg. Kijk maar naar de tijd, toen ik dat bericht typte had ik jouw post nog niet gelezen. Ik weet wel wat een image is hoor. Ik denk dat er niets anders op zit. Als hij het zaterdag nog niet doet, ga ik maar eens aan de slag...
Tja, inderdaad.

Nou in iedergeval als hij niet doorstart probeer je blueray er eens uit te halen(stekkers er uit halen). Dan gebruikt Windows die drivers niet meer.

Anders zou ik toch ff aan de slag gaan met images. (of gewoon Windows herinstalleren)

• Emile|IA
Sharkys schreef op donderdag 20 december 2007 @ 19:59:
[...]

Tja, inderdaad.

Nou in iedergeval als hij niet doorstart probeer je blueray er eens uit te halen(stekkers er uit halen). Dan gebruikt Windows die drivers niet meer.

Anders zou ik toch ff aan de slag gaan met images. (of gewoon Windows herinstalleren)
Al gedaan, maar geen effect.

Het is trouwens blu-ray i.p.v. blue-ray ;)

• albatross
Emile_14 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 16:59:
Hmm, als je machine echt uit gaat, en dan weer aan, dan ben ik toch niet zo zeker van een software issue. Zo uitgaan, even wachten, en dan weer aanfloepen is meestal een moederbord reactie op een verkeerde overklok of iets dergelijks. Bij mijn Commando gebeurt dat de eerste keer ook nadat ik in de BIOS de FSB gewijzigd heb (it's not a bug: it's a feature). Verdient dus wellicht aanbeveling om nog eens grondig je BIOS settings te doorlopen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Emile|IA
albatross schreef op donderdag 20 december 2007 @ 20:04:
[...]

Hmm, als je machine echt uit gaat, en dan weer aan, dan ben ik toch niet zo zeker van een software issue. Zo uitgaan, even wachten, en dan weer aanfloepen is meestal een moederbord reactie op een verkeerde overklok of iets dergelijks. Bij mijn Commando gebeurt dat de eerste keer ook nadat ik in de BIOS de FSB gewijzigd heb (it's not a bug: it's a feature). Verdient dus wellicht aanbeveling om nog eens grondig je BIOS settings te doorlopen.
Heb alles al naar default gedaan, en daarna alleen een paar fan speeds aangepast. (Asus Q-fan enzo). en Boot volgorde. Of het ligt aan de CPU natuurijk.

/edit

Bij mij gebeurt dat trouwens altijd nadat ik de FSB wijzig. (voor dat windhoos opstart dan..)

[ Voor 7% gewijzigd door Emile|IA op 20-12-2007 20:12 ]

• albatross
Emile_14 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 20:09:
[...]
/edit

Bij mij gebeurt dat trouwens altijd nadat ik de FSB wijzig. (voor dat windhoos opstart dan..)
Dat bedoelde ik dus ook: iedere keer als de BIOS inga, en daar de FSB wijzig en opsla, zal ie bij de eerste boot eerst even uitgaan en dan weer opstarten. Maar daana niet meer, natuurlijk. Vind ik ook wel chique: mijn mobo test, neem ik aan, op die manier of je met die nieuwe FSB ook echt via een cold-boot kunt starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
Verder niemand met een andere oplossing dan Windows opnieuw installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie dat je OCZ geheugen hebt... die lusten vaak redelijk wat meer stroom, probeer dat eens... probeer ook je processor een klein beetje meer te overvolten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
Verwijderd schreef op zondag 23 december 2007 @ 01:03:
ik zie dat je OCZ geheugen hebt... die lusten vaak redelijk wat meer stroom, probeer dat eens... probeer ook je processor een klein beetje meer te overvolten...
Processor staat nog op 1.5v van mn overclock. Geheugen staat op auto. Ik ga het effe proberen. Goeie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Emile_14 schreef op zondag 23 december 2007 @ 13:05:
[...]

Processor staat nog op 1.5v van mn overclock. Geheugen staat op auto. Ik ga het effe proberen. Goeie!
Ik dacht dat je alles weer op default had staan? Dan lijkt me 1.5v voor je CPU toch wat aan de hoge kant.

Je geheugen zou ik inderdaad handmatig zetten. Die gaan volgens mij max tot 2.3 VDIMM, maar dat is alleen voor een exteme overklok! Ook daar blijft voorzichtigheid geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 09:04
Emile_14 schreef op zondag 23 december 2007 @ 13:05:
[...]

Geen wonder, zonder extreme koeling. (Water koeling of echte high end luchtkoeling) gaat een systeem met 1,5v niet draaien.

En zelfs als je processor niet te heet wordt dan zijn er nog 10 tallen redenen waarom je hardware 1,5v niet aankan. Elecronenmigratie, hot spots, stabiliteit van je voeding, vdroop, temperatur van je pwm, enz , enz....

Het kan ook best zijn dat 1,5v een lange tijd goed heeft gedraaid, maar door slijtage nu niet meer.

[ Voor 31% gewijzigd door Dekaasboer op 23-12-2007 13:20 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, probeer dat OCZ geheugen wat meer voltjes te geven en de CPU minder volt. Zoals hierboven gezegd zou het kunnen dat de CPU het heeft begeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
In de BIOS, wilt niet zeggen dat het real ook is hé?
Buiten dat, het probleem is opgelost!
En weten jullie wat het was? Ik heb alle stekkers van mijn 3 dvd drives, en m'n blu-ray er uit gehaald, en hij deed het wel. Drivers had ik daarvoor er al afgehaald, dus daar ligt het niet aan. Ik denk dat er niet genoeg A was, om al mijn hd's en diskdrives van stroom te voorzien. Ik ga alles straks effe op een andere lijn zetten, kijken of hij het dan doet. In ieder geval bedankt voor al jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Ik ben blij voor je dat het opgelost is. Maar nog even:

"In de BIOS, wilt niet zeggen dat het real ook is hé?"

Nee, maar er is wel een real verschil tussen 1.2v en 1.5v in de BIOS. :) Je CPU terugzetten naar default en je vcore op overklok-hoog laten staan, dan kan nooit een slim idee wezen.

"Ik denk dat er niet genoeg A was, om al mijn hd's en diskdrives van stroom te voorzien."

Wel een beetje een zotte voeding dan als ie met een enkel extra BluRay unit er al uitklapt. Blijkt maar weer dat de voeding toch net zoiets is als de boxen in een stereo-set: iets waar je dus niet op moet bezuinigen. Alle Sweex kopers, take heed! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
heb het voltage alweer omlaag gedaan, maar het was wel een typische "te laag voltage" foutje, dus daarom effe omhoog gedaan. Inderdaad erg raar dat ie met 1 driver erbij eruit knalt. Want de eerste dagen deed hij het gewoon... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Niet online
Dekaasboer schreef op zondag 23 december 2007 @ 13:13:
Geen wonder, zonder extreme koeling. (Water koeling of echte high end luchtkoeling) gaat een systeem met 1,5v niet draaien.

En zelfs als je processor niet te heet wordt dan zijn er nog 10 tallen redenen waarom je hardware 1,5v niet aankan. Elecronenmigratie, hot spots, stabiliteit van je voeding, vdroop, temperatur van je pwm, enz , enz....

Het kan ook best zijn dat 1,5v een lange tijd goed heeft gedraaid, maar door slijtage nu niet meer.
Dat is niet perse waar hoor :)
Mijn C2D 1.8GHz loopt op 3.2GHz @ 1.525v, DIMMs zijn ook +0.2v omdat ze op 880 ipv 800MHz draaien. Soms heb je gewoon wat meer prik nodig om het zaakje stabiel te laten werken.

@TS
Het is natuurlijk mogelijk dat je voeding tegen de grens van zijn vermogen aan zat, en dat de extra optische drive hem net over zijn limiet liet gaan. Maar dat gebeurd niet zo heel erg vaak met een optische drive. Die dingen verbruiken namelijk niet zo gek veel stroom, zeker niet als ze niet worden gebruikt zoals tijdens het starten van Windows.

Ik neem aan dat je eventuele master/slave settings al gecontroleerd hebt?
Is het misschien mogelijk dat je BD drive een confilct met je controller heeft? Zijn er eventueel bios en driver updates voor je speler en mobo/controller beschikbaar?
Pagina: 1