[Illustrator] Letters uit achtergrond uitsnijden transparant

Pagina: 1
Acties:
  • 11.590 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pizzaboertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-05 09:28
Ik zit op dit moment met een probleem met het uitsnijden van letters uit een achtergrond binnen Illustrator CS3.

Ik heb op dit moment 2 lagen. De eerste laag is een zwarte achtergrond, de tweede laag zijn een aantal letters. Wat ik nu eigenlijk heel graag zou willen is dat ik een aantal letters uit de achtergrond kan snijden om deze transparant te maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.dynares.nl/images/Dynares-Logo.gif

Bovenstaand het logo. Het is de bedoeling dat de witte letters (DYNA) transparant worden. Hiervoor moeten ze waarschijnlijk uitgesneden worden uit de zwarte achtergrond. De reden waarom ik de letters transparant wil hebben is omdat dit logo gedrukt dient te worden op een transparant visite kaartje.

Heb natuurlijk google al uitvoerig door gespit. Daar heb ik een aantal dingen gevonden over pathfinder en paths en outline van de letters. Wanneer ik de letters outline en vervolgens 1 voor 1 transparant maak dan zie je nog steeds de zwarte achtergrond (logisch).

Heb het logo ook al geimporteerd in Photoshop en daar kon ik de letters eenvoudig transparant maken. Een export naar Illustrator zorgde er weer voor dat de layers niet behouden bleven en alles een witte achtergrond kreeg. Tevens is het veel beter en mooier om het gehele logo in illustrator te maken.

Ik hoop dat iemand me in de juiste richting kan sturen.

• T-CM11
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06-2024
In Illustrator 10:

- Selecteer tekst > Type > Create outlines
- Selecteer tekst + vlak > Object > Compound Path > Make

edit: dit is met de transparante tekst op dezelfde laag als het zwart vlak, en de blauwe tekst op een laag erboven

[ Voor 34% gewijzigd door T-CM11 op 20-12-2007 16:14 ]

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:18
Volgens mij zit je gewoon bijna goed, gewoon een copy van de letters maken voor je ze uitknipt. Dan paste in place, transparency aanpassen, en je bent toch klaar? of zie ik het dan verkeerd :P Je kan ook altijd nog foefelen door gewoon een wit vlak onder dit zwarte vlak te zetten en die transparant te maken.

[ Voor 70% gewijzigd door Schuey op 20-12-2007 16:30 ]

• ThunderNet
  • Laatst online: 06-05 13:11

ThunderNet

Flits!

Omdat ik zelf niet vaak in illustrator werk, kan ik je niet precies helpen. Maar wat ik in Photoshop altijd doe. Is in de ene layer (waar de letters zitten) alles selecteren, zodat je een outline hebt van de letters. Dan naar je background layer gaan (deze layer dus selecteren) en dan deleten.
Of ik snap je probleem niet helemaal goed :)

[ Voor 7% gewijzigd door ThunderNet op 20-12-2007 16:33 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:18
photoshop werkt 'iets' anders als illustrator ;)

• ThunderNet
  • Laatst online: 06-05 13:11

ThunderNet

Flits!

Schuey schreef op donderdag 20 december 2007 @ 16:36:
photoshop werkt 'iets' anders als illustrator ;)
Daarom ook ;) maar veel dingen werken wel bijna net zo :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• pizzaboertje
  • Laatst online: 01-05 09:28
Mijn dank is groot. Het is inderdaad gelukt met een compound path.
Pagina: 1