Toon posts:

Welke relatief stille videokaarten voor 3 beeldschermen+HDTV

Pagina: 1
Acties:
  • 475 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 3 computer beeldschermen waarvan één 24" (1920x1200) en twee 17" (http://www.cinemassivedisplays.com/Trio_24X.php). Verder heb ik een 46" full-HD tv (Samsung LE46M86) die ik als vierde scherm op 1920x1080 wil kunnen gebruiken, als uitbreiding op mijn 3 schermen. Hiervoor laat ik een systeem bouwen. Het moet een stabiel systeem worden om op te werken maar ook een media pc waarmee ik mijn tv-programma's op kan nemen, films kijken, muziek op kan luisteren over mijn HarmanKardon Dolby Home theater-set, etc. met Vista Ultimate zodat ik hem (met afstandsbediening) als mediacenter kan gebruiken. Ook zal ik er incidenteel op gamen maar het hoeft geen die-hard game pc te worden. Misschien in de toekomst wat videobewerking maar dat zal ook niet vaak zijn. Omdat hij dus midden in mijn woonkamer staat en zo'n beetje het centrum van mijn huis is moet hij erg stil zijn. De behuizing is http://www.hardware.info/...st_29_tower_behuizingen/7.

Volgens mijn pc-bouwer (een lokale computer-bouw-neef) waren de 2 videokaarten verstandig omdat hij 4 schermen op hoge resolutie aan moet kunnen sturen en was het belangrijk dat deze videokaarten veel videogeheugen hebben en in totaal 3 DVI aansluitingen en 1 HDMI. Hij wilt er daarom twee maal een nVidia PCIe-EN8800GTS/HTDP (640 MB) instoppen van 289 euro per stuk. Nu vertelde mij laatst iemand dat dit waarschijnlijk overkill is voor wat ik er mee wil doen en belangrijker nog: dat ie niet stil zal zijn. Deze persoon zei: "Neem dan goedkopere passief gekoelde kaarten". Ik ben zelf een redelijke leek in videokaarten en het bouwen van een pc. Wat is jullie advies welke kaarten dan hiervoor geschikt zullen zijn?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:11

ThunderNet

Flits!

Dat is zwaaar overkill. Wat je zou kunnen doen is een ATi 3850 er in stoppen (voor het scherm waar je af en toe games op wilt spelen) en een ATi 2400 (voor scherm + tv). De 2400 is er ook als passive te krijgen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Als je er niet die-hard op wilt gamen zou ik niet gaan voor een dermate dure oplossing. Je hebt absoluut geen dure videokaart nodig om een film op een beeldscherm te tonen. Een goede oplossing zou zijn om 2 verschillende kaarten te nemen. Een ATI 2600 Pro voor films e.d. (heeft meteen fatsoenlijke h264 decodering) en een goede primaire kaart, als een 3850 ofzo. De 2600 is net wat sneller dan de 2400 en niet heel veel duurder :)

IK weet niet wat die pc-bouwer tegen je heeft gezegd, maar volgens mij wil die gewoon geld verdienen :P

edit:
Post boven me niet gelezen.. :p

[ Voor 4% gewijzigd door Mojo op 20-12-2007 14:13 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Die 2600 pro met passieve koeling zou een optie zijn maar die 3850 heeft nog steeds een actieve koeling. Stilte is voor mij veel belangrijker dan de prijs. Dan kan ik er net zo goed die twee 8800GTS (640 MB) instoppen als het op geluid aankomt. Niet?

En is het wel een goed idee op met twee verschillende te werken? Ik dacht dat je alleen hun kracht kon combineren als je ze in SLI zet (wat naar mijn weten met alleen twee dezelfde kan). Ik zal waarschijnlijk op de ene kaart één 17" hangen met mijn 24"monitor en op de andere kaart mijn HD-TV en de andere 17" om zo de capaciteit te verdelen. Wat is jullie mening hierover?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 14:29:
Die 2600 pro met passieve koeling zou een optie zijn maar die 3850 heeft nog steeds een actieve koeling. Stilte is voor mij veel belangrijker dan de prijs. Dan kan ik er net zo goed die twee 8800GTS (640 MB) instoppen als het op geluid aankomt. Niet?

En is het wel een goed idee op met twee verschillende te werken? Ik dacht dat je alleen hun kracht kon combineren als je ze in SLI zet (wat naar mijn weten met alleen twee dezelfde kan). Ik zal waarschijnlijk op de ene kaart één 17" hangen met mijn 24"monitor en op de andere kaart mijn HD-TV en de andere 17" om zo de capaciteit te verdelen. Wat is jullie mening hierover?
SLI en CF ondersteunen zover ik weet maar 1 monitor. Dus met 4 monitoren gaat dat niet werken :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
SLI en CF ondersteunen zover ik weet maar 1 monitor. Dus met 4 monitoren gaat dat niet werken :)
OK thanx ThunderNet, en wat is je antwoord op mijn eerste vraag over dat de 3850 nog geen oplossing is voor de wens voor een stille pc?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 14:36:
[...]

OK thanx ThunderNet, en wat is je antwoord op mijn eerste vraag over dat de 3850 nog geen oplossing is voor de wens voor een stille pc?
Zet er desnoods een andere koeler op.. Maar een 8800 is ook niet stil :) En als je er 1 passieve videokaart in plaatst (bijvoorbeeld een 2400 of 2600) Heb je iig 1 geluidsbron minder.

Verwijderd

Topicstarter
Zet er desnoods een andere koeler op.. Maar een 8800 is ook niet stil :) En als je er 1 passieve videokaart in plaatst (bijvoorbeeld een 2400 of 2600) Heb je iig 1 geluidsbron minder.
Het is nieuw voor mij dat je andere koelers op videokaarten kan plaatsen. Begrijp ik het goed dat je de ventilator eraf kan halen en een passieve koeling erop kunt zetten? Zo ja, waar kan ik dat doen en hoe veilig is dit?

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik heb toevalling zelf net voor iemand een systeem gemaakt met ongeveer de zelfde eisen. (2x19inch + 1x30Inch). Ik heb zelf gekozen voor een SLI moederbord icm 2 Nvidia 8600GT kaarten (passief gekoeld). Dit werkt goed met 3 schermen. Kunnen er zelfs 4 aan. Het enige rare was dat de kaart niet werkte met de 19inch schermen. Die werkte pas nadat de driver geinstaleerd was. Maargoed die 8600GT kosten slechts 100 euro per stuk, lijkt mij een goede oplossing. Mochten je toch een betere kaart willen, dan neem je een snellere.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toevalling zelf net voor iemand een systeem gemaakt met ongeveer de zelfde eisen. (2x19inch + 1x30Inch). Ik heb zelf gekozen voor een SLI moederbord icm 2 Nvidia 8600GT kaarten (passief gekoeld). Dit werkt goed met 3 schermen. Kunnen er zelfs 4 aan. Het enige rare was dat de kaart niet werkte met de 19inch schermen. Die werkte pas nadat de driver geinstaleerd was. Maargoed die 8600GT kosten slechts 100 euro per stuk, lijkt mij een goede oplossing. Mochten je toch een betere kaart willen, dan neem je een snellere.
Lijkt me een zeer goede oplossing. Begrijp ik het goed dat de 8600GT de snelste kaart is die passief gekoeld wordt? (Ik weet het, snel is een relatief begrip, maar ik bedoel dus voor de functies waarvoor ik het wil gebruiken zoals boven beschreven :) )
Pagina: 1