Canon EOS 400D op telescoop

Pagina: 1
Acties:
  • 1.122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NilsPils
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-01 09:52
Ik ben binnenkort trotse eigenaar van een Canon EOS 400D spiegelreflexcamera. Gezien ik op zolder nog een Bresser telescoop heb staan (al heel erg lang) wil ik die misschien weer eens gaan gebruiken. Zeker met de heldere heml nu de laatste tijd. Ik kon me herrinneren van vroeger, dat het mogelijk is om je camera op een telescoop aan te sluiten, en zo hele mooie foto's kon maken.

Heeft iemand ervaring hiermee of weet iemand hoe dit precies gaat?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-04 11:05
Volgens mij noemen ze dat piggy-backen :P

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 21:39

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 17:38

Arjan A

Cenosillicafoob

Henk schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:47:
Volgens mij noemen ze dat piggy-backen :P
Nee, Piggy-back is dat je de camera laat meedraaien met de telescoop, terwijl-ie erop is vastgebonden (dus dat de camera zelf foto's maakt van de hemel). Er zijn speciale stukjes in de handel die je op de telescoop kan zetten ipv de lenspieces en in je bajonetvatting van de camera kan zetten, zodat je dus door de telescoop foto's kan maken.
Kosten -geloof ik- maximaal €40,-. Zorg er wel voor dat je een rotor hebt, en dat de telescoop goed is uitgericht, anders krijg je nog strepen op je foto's.
Maar het is de moeite waard; met langere sluitertijden krijg je nevels etc te zien, die je anders niet ziet :).

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Anoniem: 14829

Voor veel telescopen zijn wel M-42 (P-draad) adapters te koop, en met een M42 -> Canon-vatting adapter kun je daar dan prima je 400D aan hangen. Dit voor het geval er voor je Bresser geen directe Canon adapter te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 18:06
Misschien dat deze adapter iets voor je is? Ik denk alleen dat jouw telescoop geen 2 inch focuser heeft, bij Bresser is het meestal 1,25 inch.

Overigens zou ik zelf liever beginnen met "piggybacken". Als je geen aandrijving op de telescoop hebt om de rotatie van de aarde te compenseren dan kun je zelf door de telescoop kijken om je doel te volgen. Als je rechtstreeks door de telescoop wilt fotograferen is de vergroting veel sterker dus worden er veel hogere eisen aan de nauwkeurigheid van het volgen gesteld.

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Pagina: 1