Toon posts:

[XP] Vast lopen, opnieuw opstarten, traagheid

Pagina: 1
Acties:
  • 463 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc is inmiddels bijna 6 jaar oud, in computer-leeftijd betekend dit misschien al hij hoogbejaard is, I don't know. Hij doet het echter niet meer zoals ik graag zou willen.

Sinds een dik half jaar had hij bepaalde "tripjes" ... opeens liep hij dan vast, hier merkte je vrij weinig aan, hij deed alleen niks meer, muis bewoog niet, toetsenbord deed niks meer en zelfs de aan-uit knop reageerde niet meer als je hierop drukte, je moest dan de stekker eruit trekken en hem opnieuw opstarten.

Via een kennis kon ik Windows er opnieuw opzetten, dit was Windows XP proffesional, maar dit werkte helemaal niet, op den duur kwam die "tripjes" veel vaker voor en was het eigenlijk dagelijkse routine dat hij eerst vastliep als je hem opstarte. Op een gegeven moment ging het echt niet meer en deed hij over het opstarten alleen al een kwartier, en als je hem dan een opdracht gaf (start IE, start Word) kwam er een blauw scherm met de melden dat er ergens een fout was, wat er precies opstond weet ik niet meer (helaas).

Vorige week heb ik dan maar weer Windows opnieuw geinstaleerd, een CD-rom die ik kreeg via een vriend, wel een hele legale versie, deze client is het:

Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/7578/naamloosox0.png

Dit liep de eerste dagen prima! Hij deed het snel, goed en gewoon weer even van ouds, toen kwam hij met de melding dat er allerlei windows updates moesten worden geinstaleerd, dit deed ik kan ook en sindsdien loopt hij toch weer trager, langszamer en zo nu en dan om het minste geringste slaat hij af en start uit zichzelf opnieuw op.

Bijvoorbeeld, ik ben op Google, voer "voetbal" in en druk op enter, blijkbaar doe ik iets dan te snel en dan komt er een wit blokje links bovenaan in de taakbalk (zo'n "reageerdniet" icoontje) en start hij overnieuw op, heel soms komt de melding ook:

Disk boot failure Please enter System Disk and press enter ...

Dan schakel ik hem opnieuw uit en start hem weer, dan doet hij het weer.

Verder blijft er nog het probleem dat hij enorm traag/langzaam loopt, als ik even twee of drie dingen tegelijk wil doen meteen het zandlopertje bij de muis alsof ik hem 10.000 dingen vraag.

Het gekke is dat hij het vóór die windows updates prima tot goed deed, ik kan deze wel uitzetten, dat had ik vorige keer ook gedaan maar dan gaat hij juist weer vastlopen en zeggen dat hij die updates nodig heeft om goed te lopen, verlies-verlies situatie dus.

Waar het allemaal aan ligt, I don't know, in Maart/April komt er waarschijnlijk een nieuwe maar het zou erg fijn zijn als hij het tot die tijd nog een beetje redelijk doet. Ik ben benieuwd, gezien mijn omschrijvingen van de klachten, heeft iemand tips, suggesties ideen, wat er nu precies aan de hand is?

Zou het soms helpen om een extra (hoger) ServicePack (3 ofzo?) te instaleren? Of maakt dan geen verschil?

Bvd.

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 14:52

Arethusa

Niet die server

Even ter verduidelijking: Heb je windows opnieuw geformateerd na een format? Verder kun je dit eens bekijken: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

[ Voor 48% gewijzigd door Arethusa op 20-12-2007 13:09 ]

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Verwijderd

Welke harde schijf heb je?
Naar aanleiding van het lezen van het verhaal en de symptonen, lijkt het erop dat de harde schijf kapot aan het gaan is. Het beste wat je kunt doen is de harde schijf testen met een "tooltje" van de fabriikant.

Je kun achter je harde schijf komen door systeem eigenschappen--> apparaatbeheer--> en dan disk drives. Of door bijvoorbeeld een programma te downloaden zoals Everest.

De volgende stap is het programma te downloaden van de desbtreffende fabrikant.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet into die hele computertaal, wat is formatteren ná een format? Ik heb de harde schijf helemaal geformateerd en toen windows er opnieuw opgezet. Bedoel je dat?

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 14:52

Arethusa

Niet die server

Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:14:
Ik ben niet into die hele computertaal, wat is formatteren ná een format? Ik heb de harde schijf helemaal geformateerd en toen windows er opnieuw opgezet. Bedoel je dat?
Ja dat bedoelde ik inderdaad. Zoals hierboven genoemd is lijkt het waarschijnlijk dat je hardeschijf aan het overlijden is. Maakt voor de zekerheid backups van je gegevens. Probeer indien mogelijk eens een andere hardeschijf te plaatsen en kijk of je problemen daarmee opgelost zijn. Zo niet dan kun je de guide die ik eerder noemde nog eens ter hand nemen.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
test al je componenten eens uitvoering. Met name:
geheugen: memtest nachtje laten lopen
harde schijf: met manufactor tool.

Verwijderd

Topicstarter
Arethusa schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:21:
[...]

Ja dat bedoelde ik inderdaad. Zoals hierboven genoemd is lijkt het waarschijnlijk dat je hardeschijf aan het overlijden is. Maakt voor de zekerheid backups van je gegevens. Probeer indien mogelijk eens een andere hardeschijf te plaatsen en kijk of je problemen daarmee opgelost zijn. Zo niet dan kun je de guide die ik eerder noemde nog eens ter hand nemen.
Bah, vervelend. Ehmmm, ja ik heb weinig belangerijke dingen die "gered" moeten worden, alles wat belangerijk is heb ik al op CD staan.

Een nieuwe harde schijf, pfffff dat kost me zo'n 80 a 100 euro? En wat als dat niet helpt, dan heb ik dat geld voor niets uitgegeven.
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:14:
Welke harde schijf heb je?
Naar aanleiding van het lezen van het verhaal en de symptonen, lijkt het erop dat de harde schijf kapot aan het gaan is. Het beste wat je kunt doen is de harde schijf testen met een "tooltje" van de fabriikant.

Je kun achter je harde schijf komen door systeem eigenschappen--> apparaatbeheer--> en dan disk drives. Of door bijvoorbeeld een programma te downloaden zoals Everest.

De volgende stap is het programma te downloaden van de desbtreffende fabrikant.
Ik heb een harde schijf van pfffff, Tosiba geloof ik, zou dat kunnen?
Kurios schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:22:
test al je componenten eens uitvoering. Met name:
geheugen: memtest nachtje laten lopen
harde schijf: met manufactor tool.
Hoe doe ik dit allemaal? memtest, manufactor tool, klinkt mij als Chinees in de oren ...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:04:
Sinds een dik half jaar had hij bepaalde "tripjes" ...
[...]

Disk boot failure Please enter System Disk and press enter ...
Dan schakel ik hem opnieuw uit en start hem weer, dan doet hij het weer.
[...]

Zou het soms helpen om een extra (hoger) ServicePack (3 ofzo?) te instaleren? Of maakt dan geen verschil?
Ik zou in eerste instantie toch maar even een hardware controle doen.
Desnoods als je het zelf niet aandurft laat je het bij de computershop doen en vraag je of je mee mag kijken zodat je ervan leren kan :)

Het klinkt namelijk alsof je harddisk of je schijf controller (vastgesoldeerd ding op je moederbord wat de schijf aanstuurt voor je PC) niet helemaal meewerkt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• denbeutels
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-12-2025
Dit is de memtest tool http://www.memtest86.com/memtest34.zip. Met deze tool kan je je RAM-Geheugen controleren op fouten.
1. memtest.zip uitpakken
2. install bat opstarten en zo de stappen volgen (er word een opstartdiskette gemaakt)

Om de harde schijf te testen stelt toshiba geen tools beschikbaar maar normaal gezien kan je deze Hitachi tool http://www.hgst.com/hdd/support/downloads/dft32_v411_b00.EXE ook gebruiken om jou schijf te testen.
1. gewoon de setup volgen, deze maakt ook een bootdiskette

'k hoop dat je met dit iets meer te weten komt.

mvg denbeutels

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 14:05:
Hoe doe ik dit allemaal? memtest, manufactor tool, klinkt mij als Chinees in de oren ...
Klinkt google ook chinees in je oren? Er wordt hier ook verwacht dat je zelf wat inzet toont. Anders moet je m maar naar de lokale computerboer brengen met alle kosten van dien.

Maargoed, iemand hierboven heeft het al uitgelegd ;)

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een leuke harde schijf heb je al voor 40 tot 50 euro.
Pagina: 1