Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Rechten contract uitzendbureau?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hier toevallig, of heeft ervaring met, hoe het zit met de rechten van een uitzendkracht omtrent een contract?

Ik heb zelf in december 2006 een half jaar contract gekregen voor werk bij het bedrijf waar ik nu nog steeds werk.
Dat is niet opnieuw verlengd met een halfjaarcontract maar loopt verder op uitzendbasis.

Het bedrijf waar ik werk willen me wel houden en zijn ook bezig met een contract, maar dat is weer op de lang baan geschoven naar het 2e kwartaal van 2008.
spoiler:
Alleen dat zou voor mijzelf erg paniebel worden, gezien een vreugdevolle lichamelijke omstandigheid ;) Ik heb het advies gekregen dat even verborgen te houden nog anders zou zeer waarschijnlijk het contract niet doorgaan.

Zijn er bepaalde richtlijnen als je bijv een jaar of langer bij hetzelfde bedrijf in dezelfde functie zit op uitzendbasis?
Ik hoorde dat ze je dan een contract moeten aanbieden, maar zelf ken ik alleen de 72 weken regel vanuit het uitzendbureau zelf.

Ik heb het overigens goed naar m'n zin in die functie en ze zijn ook erg tevreden over me en willen me er graag bij houden. Echter tjah, soms zijn bedrijven gewoon een beetje angstig om eigen personeel in huis te hebben/halen en kiezen ze liever voor de 'veilige' uitzendkrachten of externe krachten.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarschijnlijk doel je op de flexwet? Dat gaat over termijnen van 3 jaar en/of een aantal aaneensluitende contracten. Een jaar zal het zeker niet zijn, dat is namelijk relatief kort.

offtopic:
gefeliciteerd, maar het zal niet makkelijk zijn om dat lang verborgen te houden. Ook zal je dat niet erg populair maken bij het bedrijf, maar ik begrijp echt wel waarom je het nog even niet verteld ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
De flexwet is opgebouwd uit fasen:
Fase A duurt 78 weken (contract is niet verplicht maar kan wel)
Fase B duurt 2 jaar (contract is verplicht, maximaal 8 contracten)
Fase C is onbepaalde tijd

Kortom, je kunt in deze fase geen contract afdwingen, want het is niet verplicht.

Verwijderd

Je hebt recht op een vast contract, zodra je werkgever je voor de vierde keer een tijdelijk contract geeft. Dat is geregeld in de Wet flexibiliteit en zekerheid (de flexwet). Een uitzendovereenkomst telt ook mee. Dus krijg je een vierde contract, dan heb je vanaf dat moment een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij de cao anders bepaalt. Het maakt niet uit hoe lang het eerste, tweede en derde contract duurde.
Ook kom je automatisch in vaste dienst op het moment dat je langer dan drie jaar bij je werkgever hebt gewerkt op tijdelijke contracten. Je tijdelijke contracten hoeven niet aansluitend te zijn. Er mag een periode tussen zitten waarin je niet of elders werkt. Die onderbreking mag niet langer zijn dan drie maanden. Die contracten horen bij elkaar als ‘schakel' in een ketting. Werk je langer dan drie maanden niet voor je werkgever, dan begin je opnieuw aan je eerste contract.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 15:39:
Je hebt recht op een vast contract, zodra je werkgever je voor de vierde keer een tijdelijk contract geeft. Dat is geregeld in de Wet flexibiliteit en zekerheid (de flexwet). Een uitzendovereenkomst telt ook mee. Dus krijg je een vierde contract, dan heb je vanaf dat moment een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij de cao anders bepaalt. Het maakt niet uit hoe lang het eerste, tweede en derde contract duurde.
TS valt nog in fase A, in fase A kun je eindeloos contracten afsluiten.
Ook kom je automatisch in vaste dienst op het moment dat je langer dan drie jaar bij je werkgever hebt gewerkt op tijdelijke contracten.
Ook niet waar, TS werkgever is het uizendbureau. Een uitzendbureau geeft pas in Fase C een onbepaalde tijds contract. Fase A (1,5 jaar) en Fase B (2 jaar) moeten dan eerst doorlopen zijn.

kijk hier anders even: http://www.abu.nl/abu/pagina.asp?pagkey=26981&mode=read

@ mockingbird:

Uit deze zin van TS maak ik op dat het eerste contract ook via een UZB was.
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 10:58:Ik heb zelf in december 2006 een half jaar contract gekregen voor werk bij het bedrijf waar ik nu nog steeds werk.
Anders was het toch wel half jaar contract gekregen bij het bedrijf waar ik nu nog steeds werk.

Maargoed, TS kan hier vast meer over vertellen. :)

[ Voor 23% gewijzigd door FicoF op 20-12-2007 16:05 ]

Verwijderd

ik snap het verhaal van de TS niet.. 2006 werkt zij bij bedrijf A (halfjaarcontract mét bedrijf A) en daarna werkt ze bij bedrijf A op uitzendbasis? Met wie heeft zijdan het contract?

Of werkte ze via een uizendbureau, daar had ze dan een halfjaarcontract mee (?), bij bedrijf A en is dat gewoon nu weer/nog steeds zo?

Tis opzich een vraag die vrij makkelijk en duidelijk te beantwoorden is, maar dan moet de TS, voor mij in ieder geval, de boel wel iets duidelijk op schrijven.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2007 16:04 ]

Verwijderd

Er zijn meerdere CAO's en dus meerdere systemen/richtlijnen, je eigen CAO geeft de meeste duidelijkheid op je vraag.

Ik heb mijn info van http://www.workpower.nl/rechtenplichten/tijdelijkekracht.asp
Bij de vraag: Ik werk al een tijd voor deze werkgever, heb ik nu recht op een vast contract.

Verwijderd

De werkgever zal achteraf weten dat je belangrijke omstandigheden (zwanger neem ik aan) verzuimd hebt te melden bij indiensttreding... Geen idee of dat voor een bedrijf een goede reden kan zijn om onder bepaalde voorwaarden uit te komen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 17:28:
De werkgever zal achteraf weten dat je belangrijke omstandigheden (zwanger neem ik aan) verzuimd hebt te melden bij indiensttreding... Geen idee of dat voor een bedrijf een goede reden kan zijn om onder bepaalde voorwaarden uit te komen?
Officieel niet, daar het anders onrechtmatige discriminatie zou zijn. Het zal je mogelijkheden bij het bedrijf echter niet verbeteren, omdat je dan als onbetrouwbaar kunt/zult worden gezien. Het is de vraag of het dit je waard is :)

Ik heb het net bij een sollicitatie gehad. Beste kandidaat een aanbod gedaan, ze nam het aan en vertelde me daarna dat ze zwanger was. Niet de beste start, maar ik mag er niets van zeggen. PZ zou in een stuip schieten :P

(het is geen probleem hier, gewoon volwassen en zakelijk blijven)

[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 20-12-2007 17:31 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheid; ik heb een half jaar contract gehad bij het uitzendbureau om die periode bij het bedrijf te werken waar ik nu nog steeds werk aaneengesloten op uitzendbasis.

Ik heb overigens op basis van vertrouwen het nieuws wel al verteld, maar dat is bij deze het ene oor in en het andere oor uit gegaan om mijn positie veilig te stellen zeg maar met het advies voorlopig nog even niet te vertellen.
Ik ging ook uit van het is beter om het meteen te vertellen vanwege de basis van vertrouwen.

Ik weet wat mijn rechten zijn, maar qua dat is mijn positie gewoon erg zwak op het moment omdat ik op uitzendbasis zit, en ben ik afhankelijk van de goede wil van de werkgever.
Ik besef mij dat terdege, maargoed, het is gewoon afwachten wat er gaat gebeuren en wellicht kan ik nog een tegenvoorstel doen in het ergste geval (contract pas na zwangerschapsverlof en tot die tijd op uitzendbasis zodat werkgever geen risico loopt).
Pagina: 1