Hoge rekening door ongewild GPRS verbinden

Pagina: 1
Acties:
  • 1.454 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:58
Gisteren kreeg mijn vrouw de rekening binnen van haar mobieltje (SE M600i) en tot onze schrik was de schade een dikke 275 euro.
265 euro daarvan was veroorzaakt door internetverkeer. Alleen doet mijn vrouw nix met internet op haar mobieltje, althans niet bewust.
We hebben gebeld en het bleek vlgs de persoon aan de lijn, dat er op random dagen 's nachts langere tijd verbinding is gemaakt via GPRS, soms wel 17 uur aan een stuk!?
We snappen niet waarom dat gebeurt (hoe zorgen we ervoor dat 't zeker niet meer kan gebeuren?).

Hoeveel kans maken we op coulance van Vodafone, aangezien het nogal vreemd is dat mijn vrouw 's nachts uren aan een stuk GPRS verbinding zou maken en geen dataverkeer genereert? Helaas kost 't bij Vodafone 0.75 ct/minuut en niet alleen per Mb verkeer.....
Heeft iemand wel eens iets dergelijks meegemaakt en een regeling kunnen treffen?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Anoniem: 245674

Hebben jullie niet toevallig je bleutooth poort open staan?
Dat jullie buren gratis internetten?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
Gewoon de verbindingsgegevens (internet toeganspunt heet het op mijn Nokia) uit de telefoon halen. Dan kan je telefoon onmogelijk nog verbinding maken.
Telecomaanbieders zijn nog wel eens coulant, maar ik gok dat je daar wel wat moeite voor moet doen. (brief schrijven enzo)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb hetzelfde gehad een dik jaar geleden, maar dan met Proximus in Belgie. Een rekening van 4000 per maand, en de volgende maand nog eens 3800.

Ik heb hier uiteindelijk wel creditnota's voor gekregen, maar heb er serieus moeite voor doen, en het is via verschillende 'hogere' personen moeten gaan. Had ik de pech gehad om deze niet te kennen had ik 7800 euro kunnen ophoesten voor 10 MB dataverkeer.

Life is simple, make choices, don't look back...

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Tacoos schreef op donderdag 20 december 2007 @ 10:30:

We snappen niet waarom dat gebeurt (hoe zorgen we ervoor dat 't zeker niet meer kan gebeuren?).
In de handleiding van haar mobiel staat vast hoe connect om op internet te gaan via gprs. Dan zal daar ook vast staan hoe je dis-connect, en hoe je kunt zien dat je connected bent.

Hoi!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 11:15

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Probeer deze brief eens:
Vodafone Libertel N.V.
Afd. Special Services
Avenue Ceramique 300
6201 BM Maastricht

Naam
Adres
Postcode, plaats

Plaats, datum

Geachte heer/mevrouw,

Onlangs ontving ik de factuur voor april van dit jaar. Daarop was te zien dat er voor € 000,00 aan data verbruikt was. Dit verbaasde ons ten zeerste, aangezien wij eigenlijk geen gebruik maken van data.

Op de gespecificeerde factuur was te zien dat de mobiele telefoon van het nummer 06-00000000 elk heel en half uur inlogt op de Vodafone server. Daarbij is totaal geen dataverkeer gegenereerd. De telefoon is alleen maar online geweest.

Graag zou ik van u willen vernemen of hier nog enige regeling voor getroffen kan worden, aangezien het ons totaal niet duidelijk was dat het alleen online zijn als zoveel geld zou kosten. Tevens is er, zoals al eerder vermeld (bijna) geen dataverkeerd gegenereerd, wat aangeeft dat wij er geen gebruik van hebben gemaakt.

Hopende op een nette oplossing,

Met vriendelijke groet,

Naam
Helaas heeft deze brief voor een klant van mij geen positief antwoord opgeleverd.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• caRe.Ghost
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:26
Kijk eens in het menu bij Extra --> Configuratiescherm --> Verbindingen - > Internetaccounts.

hier moet je gegevens handmatig kunnen invoeren of een bestaand account bewerken.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

caRe.Ghost schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:24:
Kijk eens in het menu bij Extra --> Configuratiescherm --> Verbindingen - > Internetaccounts.

hier moet je gegevens handmatig kunnen invoeren of een bestaand account bewerken.
Das wel leuk allemaal en zal ongetwijfeld kloppen, alleen dat betaald de rekening van Vodafone niet echt hé?

* Iets liever mag wel.... Hij is alleen maar behulpzaam :|

[ Voor 12% gewijzigd door Ginz op 20-12-2007 12:27 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:25:
[...]

Das wel leuk allemaal en zal ongetwijfeld kloppen, alleen dat betaald de rekening van Vodafone niet echt hé?
Wow. er wordt je een helpende hand geboden hoe je dit voorval in de toekomst kan voorkomen en dit is je reactie? Goh bedankt he!

Om dan maar op je vraag terug te komen? 0,00. Je neemt een product af, je hebt een overeenkomst met vodafone waarmee je akkoord bent gegaan dat je betaalt voor de diensten die je afneemt. Zo ook de data diensten. Nu heb je je over laten halen een M600i te nemen bij een abo met waarschijnlijk een branded menu (lekker makkelijk toegang tot internet). Nu is er dus per ongeluk op die knoppen gedrukt. Dan moet je betalen. Je hebt t zelf gedaan.
Eventueel: is er sprake van overmacht? Kon je er niks aan doen? Dan zou je je daarop kunnen beroepen alhoewel de bewijslast moeilijk wordt..... Sterkte

Anoniem: 245674 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 10:38:
Hebben jullie niet toevallig je bleutooth poort open staan?
Dat jullie buren gratis internetten?
Dit meende ik serieus hoor..
Ik kan het zelfde bij mijn buren.
Ooit een ringtone verstuurd met de pc via bluetooth.
Ik heb daardoor toegang tot zijn toestel.
met de laptop kan ik dan een verbinding maken via zijn mobiel-modem.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Anoniem: 245674 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 12:01:
[...]

Dit meende ik serieus hoor..
Ik kan het zelfde bij mijn buren.
Ooit een ringtone verstuurd met de pc via bluetooth.
Ik heb daardoor toegang tot zijn toestel.
met de laptop kan ik dan een verbinding maken via zijn mobiel-modem.
Jawel, maar dan zou er toch wel dataverkeer zijn geweest denk ik :)

Permanent wintericon!

Wel data verkeer, maar dat zie je niet op je mobiel.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 20:13
Anoniem: 245674 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 12:18:
Wel data verkeer, maar dat zie je niet op je mobiel.
Wel op de factuur.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
Voor mijn Pocket PC Phone (MDA Vario) gebruik ik het gratis tooltje NoData van Modaco. Hiermee zet ik de GPRS verbinding uit.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Tacoos
r0el schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:46:
[Gunner schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:25[/message]:[/b]
[...]

]

Wow. er wordt je een helpende hand geboden hoe je dit voorval in de toekomst kan voorkomen en dit is je reactie? Goh bedankt he!
Hohoho! Ik is niet Gunner!!!
r0el schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:46:
Om dan maar op je vraag terug te komen? 0,00. Je neemt een product af, je hebt een overeenkomst met vodafone waarmee je akkoord bent gegaan dat je betaalt voor de diensten die je afneemt. Zo ook de data diensten. Nu heb je je over laten halen een M600i te nemen bij een abo met waarschijnlijk een branded menu (lekker makkelijk toegang tot internet). Nu is er dus per ongeluk op die knoppen gedrukt. Dan moet je betalen. Je hebt t zelf gedaan.
Eventueel: is er sprake van overmacht? Kon je er niks aan doen? Dan zou je je daarop kunnen beroepen alhoewel de bewijslast moeilijk wordt..... Sterkte
Ik heb me niet over laten halen om een M600i te nemen, de nokia van mevrouw deed het niet meer na een rondje wasmachine en deze M600i kwam vrij bij een kennis en konden we voor weinig overnemen.
En ja, misschien hebben we dit zelf veroorzaakt door op de verkeerde knoppen te drukken, maar dan nog vind ik het een dure rekening voor een vergissing.
Een collega van me heeft in het modem --> telefoonlijn tijdperk eens 2 weken verbintenis met het internet gehad (vergeten verbinding te sluiten voor de vakantie, pc aan laten staan...). De rekening was toen ook om van te schrikken, maar omdat er in de weken geen dataverkeer was geweest enzow, heeft die provider toen coulance getoond. Op iets dergelijks hoop ik toch ook.

• Tacoos
Ginz schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:08:
Probeer deze brief eens:

[...]

Helaas heeft deze brief voor een klant van mij geen positief antwoord opgeleverd.
Thanx, effe wachten op de specificatie van de gesprekken en het dataverkeer, dan kunnen we gaan klagen.
Nu maar hopen dat 't helpt.

@ anderen: bedankt voor de tips om GPRS te killen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tacoos schreef op donderdag 20 december 2007 @ 10:30:
We hebben gebeld en het bleek vlgs de persoon aan de lijn, dat er op random dagen 's nachts langere tijd verbinding is gemaakt via GPRS, soms wel 17 uur aan een stuk!?
Beetje late reaktie maar als er random verbinding wordt gemaakt, lijkt het erop dat de GSM is ingesteld voor bepaalde synchronisatie, al dan niet geinitieerd door de abonnee of een dienstenverstrekker (push of pull diensten).

Als het op bepaalde tijden steeds even gebeurt, kan ik me nog voorstellen dat een provider coulance toont maar ik vind dit toch wel een vreemd verhaal. Even onafhankelijk van hoe dit afloopt, heb ik wel meer van dit soort topics op GoT gezien de afgelopen tijd en in een flink aantal gevallen is het eigenlijk een gevalletje RTFM.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
We hebben inmiddels een maand of twee geleden een brief gestuurd naar Vodafone, gebaseerd op het voorbeeld van Ginz.
Het heeft z'n tijd nodig gehad, maar wij kregen afgelopen week goed nieuws: Vodafone snapte dat hier iets mis is gegaan en heeft t als volgt opgelost:
We doen net of we die maand een mobiel internet abbo hadden. Dat kost 9 euro 50 ofzow. Dataverkeer etc. valt dan binnen die bundel. Daarmee betalen we slechts 9.50 euro en krijgen 305 euro terug van Vodafone *O*
MAX3400 schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 15:06:
[...]

Beetje late reaktie maar als er random verbinding wordt gemaakt, lijkt het erop dat de GSM is ingesteld voor bepaalde synchronisatie, al dan niet geinitieerd door de abonnee of een dienstenverstrekker (push of pull diensten).
Klopt. Deze telefoon werd in een vorig leven zakelijk gebruikt en probeerde dus nog steeds met de mailserver te sync-en
Als het op bepaalde tijden steeds even gebeurt, kan ik me nog voorstellen dat een provider coulance toont maar ik vind dit toch wel een vreemd verhaal. Even onafhankelijk van hoe dit afloopt, heb ik wel meer van dit soort topics op GoT gezien de afgelopen tijd en in een flink aantal gevallen is het eigenlijk een gevalletje RTFM.
Het was niet zo erg geweest als de software niet zo brak was geweest en de telefoon niet een flink aantal keren > 10 uur aan en stuk door verbinding had gehouden. Wegens geen mobiel internet abbo kost niet alleen dataverkeer, maar ook de tijd van online zijn geld...
Anyways: iemand interesse in een SE M600i :X ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Dat jij te lui bent om bij overname te resetten naar factory defaults maakt de M600i geen slecht toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Desolation Angel schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 01:35:
Dat jij te lui bent om bij overname te resetten naar factory defaults maakt de M600i geen slecht toestel.
Het is niet hij, maar de verkoper/verkoopster (die kennis dus) die daar te tam en fout in was ...;)

(als ik iets krijg - laptop, gsm, pc, waar nog alle data en/of persoonlijke instellingen inzitten is het eerste wat ik doe copy-paste van alle gegevens/instellingen - 't kan nog eens van pas komen ooit - dan pas ga ik herconfigureren naar mijn goesting, moet men maar voorzichtiger zijn als men iets prive wegdoet... - ik heb zo zelf mijn oude gsm nog steeds niet binnengeleverd omdat er berichten op de gsm zelve ipv de simkaart stonden, en ik ze er niet meer af krijg)

wie geeft er nu een telefoon weg met de instellingen van zijn zakelijke mailbox nog in ?
en dan verschieten ze ervan dat het bedrijf soms in het nieuws komt wegens spam, op straat liggende data, ....

(speel het terug naar die kennis of naar 't bedrijf waar ie werkt - daar zit de fout, laat die een etentje ofzo terug betalen omwille van de last dat je erdoor had en om je te bedanken dat je geen misbruik maakt van die gegevens - je leert hem/haar ondertss ook wat bij: namelijk nadenken als ze nog zoiets wegdoen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
Desolation Angel schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 01:35:
Nee, dat ik vergeten was dat te doen niet, maar het feit dat 'ie minstens 1x per week vast liep wel. Ik klaag ook niet over het sync-en. Maar als er geen verbinding tot stand komt, zou die uiterlijk na 15 min moeten stoppen met proberen, wat ie in de meeste gevallen ook heeft gedaan. Echter, een keer of wat is de verbinding >10 uur achter elkaar actief geweest (ook 's nachts, terwijl 'ie vlgs instellingen alleen tijdens kantooruren sync'ed), dat is geen fout van ons maar van het toestel.
Geloof mij: als de software niet zo brak was geweest en de accu niet zo snel leeg, had ik liever de m600i gehouden dan de HTC P4350 die ik nu heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Heb dit ook voorgehad, alleen ging het over veel kleinere bedragen. Ik heb mijn internetverbinding laten uitzetten door mijn provider (proximus) omdat ik die toch niet gebruikte op m'n gsm.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 11:15

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Tacoos schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 21:57:
We hebben inmiddels een maand of twee geleden een brief gestuurd naar Vodafone, gebaseerd op het voorbeeld van Ginz.
Je was op de hoogte van het feit dat ik 10% reken van het gecrediteerd bedrag?

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
Ginz schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 10:44:
[...]

Je was op de hoogte van het feit dat ik 10% reken van het gecrediteerd bedrag?
Vlgs mij zou jij eerder mij mogen betalen, want het origineel werkte blijkbaar niet:
Ginz schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:08:
Probeer deze brief eens:

[...]

Mijn aanpassingen zijn blijkbaar cruciaal geweest :+
Wat dacht je van 10% van jouw verdienste aan elke klant die je daarmee gaat helpen?? :P

Pagina: 1