Toon posts:

laptop geheugen tests

Pagina: 1
Acties:
  • 706 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,
Gister heb ik een nieuwe laptop gekocht met daarin Vista. Voor vista wordt minimaal 2GB aangeraden. In mijn laptop zit echter 2x512mb dus maar 1 GB. Dit wil ik echter verhogen.
Ik ben bij de buurt computerwinkel gaan kijken. Zij hebben een 2GB voor 45 euro, nou zullen er vast en zeker wel goedkopere zijn, maar nu heb ik het lekker snel en zij zullen het voor mij inzetten.
Alleen vertelden ze mij dat het heir niet alleen om inzetten gaat, er moet ook nog bepaalde tests worden gedaan en dingen geinstaleerd om zodoende de geheugen goed te laten werken. Hiervoor moet ik wel 15 euro extra neertellen.

zijn dit soort testen echt belangrijk? ik dacht dat je een geheugen woon automatisch erin kon duwen en hij doet het. heb ik het mis? zo heb ik altijd mijn eigen computers gebouwd, dit is nu wel een laptop dus ben ik er niet zo zeker van.

mvg,
kaisz

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Belachelijk.

Een PC shop moet gewoon goed geheugen verkopen aan jou. en daar hoeven geen tests vokor uitgevoerd worden.
Memtest86+ is wel handig voor defect geheugen op te sporen, maar als de reep niet goed is, moet die shop zowiezo garantie er op geven.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

Ze vragen waarschijnlijk € 15,- voor installatie en het testen? Valt nog wel mee eigenlijk, de verhouding is wel een beetje zoek. Maar je kan het niet zelf (schroefje losdraaien en geheugen plaatsen)?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2007 10:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja ze geven mij er ook gewoon garantie op, alleen ze zeiden dit letterlijk: Ohw verwacht je dat als je de geheugen erin propt hij dan gewoon goed werkt?
waarop ik zei: ja......(helemaal verbaasd ik natuurlijk).

shaggy, ja ik wil het ook zelf doen, maar mijn vraag is dus: als ik gehuegen koop, ik stop het zelf in, mits hij het doet, ben ik dan klaar?
dus ik hoef niet soort van drivers te instaleren OF te controleren of hij wel maximaal werkt?
het gaat mij niet om die 15 euro, maar meer om dat die man mij probeerd te belazeren. 15 euro voor een klepje openmaken iets in proppen en starten en kijken of hij het doet.

• Keiichi
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 10:49:
15 euro voor een klepje openmaken iets in proppen en starten en kijken of hij het doet.
Vervolgens jou vragen afhandelen, factuur maken, geld incasseren. Dus de beste man doet echt wel iets meer dan een klepje openmaken :P

Of je moet denken dat ie voor spek en bonen daar werkt :P

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• caRe.Ghost
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-01 12:25
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 10:49:
ja ze geven mij er ook gewoon garantie op, alleen ze zeiden dit letterlijk: Ohw verwacht je dat als je de geheugen erin propt hij dan gewoon goed werkt?
waarop ik zei: ja......(helemaal verbaasd ik natuurlijk).

shaggy, ja ik wil het ook zelf doen, maar mijn vraag is dus: als ik gehuegen koop, ik stop het zelf in, mits hij het doet, ben ik dan klaar?
dus ik hoef niet soort van drivers te instaleren OF te controleren of hij wel maximaal werkt?
het gaat mij niet om die 15 euro, maar meer om dat die man mij probeerd te belazeren. 15 euro voor een klepje openmaken iets in proppen en starten en kijken of hij het doet.
Gewoon zelf doen, je hoeft voor geheugen echt geen drivers o.i.d te installeren. Mocht het geheugen niet werken dan heb je er gewoon garantie op

Verwijderd

@kaisz: welke laptop is het? Laatst in mijn Vaio ook geheugen vervangen. Op de website van Sony staat stap voor stap wat je moet doen. Stelt echt niets voor, 1 schroefje los draaien. Vijf minuten was ik klaar.

@Keiichi: ik ben nog nooit in een winkel geweest waar ik moet betalen voor vragen. Factuur maken en geld incasseren moet ie ook als je gewoon de geheugen koopt, zonder installatie. Ervanuitgaande dat het inderdaad 5 minuten werk is: 15 euro x 20 = 300 euro per uur. Voor zo'n uurloon wil ik graag de hele dag dimmetjes plaatsen. :)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het nadeel met laptops is dat ze wat kieskeuriger (kunnen) zijn qua geheugen. Ik heb mijn ma de Toshiba van de prijsvraag laatst gegeven, en mijn vaste computerwinkel is er meerdere uren mee bezig geweest voordat er keurig 2GB geheugen herkend werd. Dan is 15 euro ineens niet zo duur meer.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Keiichi
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 12:35:
@Keiichi: ik ben nog nooit in een winkel geweest waar ik moet betalen voor vragen. Factuur maken en geld incasseren moet ie ook als je gewoon de geheugen koopt, zonder installatie. Ervanuitgaande dat het inderdaad 5 minuten werk is: 15 euro x 20 = 300 euro per uur. Voor zo'n uurloon wil ik graag de hele dag dimmetjes plaatsen. :)
Ik ook niet, maar uiteindelijk komt er op neer dat een winkel wel die dingen meeneemt in hun margeberekening, arbeidsloon, e.d.

Verwijderd

Topicstarter
maar neemt niet weg dat ik het beter zelf kan doen.
komt op hetzelfde neer als gewoon in een PC.
gewoon erin proppen en hij hoort te werken.

ik heb een dell xps m1530 niet gloednieuw binnengekregen, dus weet neit of dell in algemeen erg kieskeurig is....

• GENETX
  • Laatst online: 22:59
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 12:53:
maar neemt niet weg dat ik het beter zelf kan doen.
komt op hetzelfde neer als gewoon in een PC.
gewoon erin proppen en hij hoort te werken.

ik heb een dell xps m1530 niet gloednieuw binnengekregen, dus weet neit of dell in algemeen erg kieskeurig is....
Hangt meer van je chipset af volgens mij. Gewoon 2x 1GB er in zetten. Mijn Asus F3Sc heeft wss dezelfde SantaRosa chipset. Die draait stabiel in dualchannel met 1 Samsung en 1 Corsair dimm _/-\o_ . Mijn oudere Asus A6T draaide met AMD Turion X2 ook stabiel een Nanya en Corsair dimm naast elkaar in dualchannel _/-\o_ . De kans dat 2 dimms van hetzelfde merk niet gaan werken is klein, al helemaal als je een A-merk neemt als Kingston of Corsair.

Gewoon zelf doen. Probeer zelf even je geheugenlatjes te zoeken en kijk of dat makkelijk kan. Als je het zelf aandurft gewoon zelf doen dus en je kan zelf wel een test draaien.

[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 20-12-2007 14:43 ]

Pagina: 1