Het volgende is het geval:
PC 1: Asus M2N-VM DVI met AMD64 X2 6400+, 2GB DDR2 en 400GB S-ATA
On-board LAN: nVidia nFornce Network adapter
PC 2: Via Epia EK10000G, 1GB DDR2, 160GB S-ATA
On-board LAN: Via Rhine II Fast Ethernet Adapter
PC 3: EPoX EP-8RDA3+, AMD AthlonXP 2800+, 512MB DDR, 120GB IDE
On-board LAN: nVidia nForce Network Adapter
Modem/router: SpeedTouch ST850
Kabels: kant-en-klaar CAT5e
Probleem: Op PC 1 open ik een gedeelde map op PC 2.
Ik kies een (vrij groot) bestand (van 6,5GB) welke ik naar PC 1 wil kopiëren.
In Windows Taakbeheer (nog steeds op PC 1) open ik het tabje Netwerk, waardoor ik het netwerkgebruik kan monitoren.
Nu gaat dit voor een onbepaalde tijd goed: netwerkgebruik schommelt rond de 55%.
Maar na een tijdje, en dat is echt volkomen willekeurig, stort m'n netwerkgebruik in naar nog geen 0,17%.
De ene keer gebeurt dit na enkele minuten, soms zelfs na een tiental seconden.
De enige manier om de boel weer op snelheid te krijgen is het uitschakelen van de netwerkadapter (van PC 1) en weer in te schakelen.
Dan gaat het weer een tijdje goed, maar zodra ik weer een bestand wil kopiëren, begint het gedoe opnieuw.
Het probleem treedt ook op als ik met PC 1 vanaf PC 3 een (groot) bestand wil kopiëren.
Wat ik al heb geprobeerd:
* alle kabels vervangen door nieuwe
* modem/router er tussenuit en een Compex switch ertussen (uiteraard statische ip-adressen opgegeven)
* on-board LAN van PC 1 uit geschakeld en een 3Com 3C905B-TX PCI kaart erin
* directe verbinding tussen PC 1 en PC 2 dmv. een cross-link kabel
* WinXP geheel opnieuw geïnstalleerd (op PC 1)
> meest recente nVidia nForce drivers geïnstalleerd.
Desondanks blijf ik met het probleem zitten.
Sterker nog: ik heb zojuist ff SP3 bij Microsoft gedownload (336MB) en daarna doet m'n internet 't zo-goed-als niet meer (winAMP kon al geen verbinding maken met de stream van Radio Veronica).
Dus de grote vraag is nu: WTF gaat hier nou niet goeD?!
Update: Nu ook een poging gedaan om via FTP een groot bestand vanaf PC 2 naar PC 1 te smijten: zelfde probleem!!!
Overigens schiet de CPU belasting van PC 1 naar tegen de 100% (beide cores!!) op het moment dat de netwerksnelheid in mekaar pleurt!
PC 1: Asus M2N-VM DVI met AMD64 X2 6400+, 2GB DDR2 en 400GB S-ATA
On-board LAN: nVidia nFornce Network adapter
PC 2: Via Epia EK10000G, 1GB DDR2, 160GB S-ATA
On-board LAN: Via Rhine II Fast Ethernet Adapter
PC 3: EPoX EP-8RDA3+, AMD AthlonXP 2800+, 512MB DDR, 120GB IDE
On-board LAN: nVidia nForce Network Adapter
Modem/router: SpeedTouch ST850
Kabels: kant-en-klaar CAT5e
Probleem: Op PC 1 open ik een gedeelde map op PC 2.
Ik kies een (vrij groot) bestand (van 6,5GB) welke ik naar PC 1 wil kopiëren.
In Windows Taakbeheer (nog steeds op PC 1) open ik het tabje Netwerk, waardoor ik het netwerkgebruik kan monitoren.
Nu gaat dit voor een onbepaalde tijd goed: netwerkgebruik schommelt rond de 55%.
Maar na een tijdje, en dat is echt volkomen willekeurig, stort m'n netwerkgebruik in naar nog geen 0,17%.
De ene keer gebeurt dit na enkele minuten, soms zelfs na een tiental seconden.
De enige manier om de boel weer op snelheid te krijgen is het uitschakelen van de netwerkadapter (van PC 1) en weer in te schakelen.
Dan gaat het weer een tijdje goed, maar zodra ik weer een bestand wil kopiëren, begint het gedoe opnieuw.
Het probleem treedt ook op als ik met PC 1 vanaf PC 3 een (groot) bestand wil kopiëren.
Wat ik al heb geprobeerd:
* alle kabels vervangen door nieuwe
* modem/router er tussenuit en een Compex switch ertussen (uiteraard statische ip-adressen opgegeven)
* on-board LAN van PC 1 uit geschakeld en een 3Com 3C905B-TX PCI kaart erin
* directe verbinding tussen PC 1 en PC 2 dmv. een cross-link kabel
* WinXP geheel opnieuw geïnstalleerd (op PC 1)
> meest recente nVidia nForce drivers geïnstalleerd.
Desondanks blijf ik met het probleem zitten.
Sterker nog: ik heb zojuist ff SP3 bij Microsoft gedownload (336MB) en daarna doet m'n internet 't zo-goed-als niet meer (winAMP kon al geen verbinding maken met de stream van Radio Veronica).
Dus de grote vraag is nu: WTF gaat hier nou niet goeD?!
Update: Nu ook een poging gedaan om via FTP een groot bestand vanaf PC 2 naar PC 1 te smijten: zelfde probleem!!!
Overigens schiet de CPU belasting van PC 1 naar tegen de 100% (beide cores!!) op het moment dat de netwerksnelheid in mekaar pleurt!
[ Voor 5% gewijzigd door MNM(tm) op 19-12-2007 22:20 ]
...With a touch of magic¿