Samba write performance factor 4 trager dan read.

Pagina: 1
Acties:

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:09
Hardware stuff
CPU: Intel Pentium Mobile 1.86GHz
MEM: 2GB (minus onboard vga)
NIC(S):
- onboard intel nic (100mbit), deze is voor het internet. Server == router/gateway.
- Netgear 1000Mbit nic, met een realtek chip.

RAID info:
Device file /dev/md0
RAID level Redundant (RAID5)
Filesystem status Mounted on /raid
Usable size 976767744 blocks (931.52 GB)
Persistent superblock? Yes
Parity algorithm Default
Chunk size 128 kB
RAID status clean
Partitions in RAID SCSI device B partition 1
SCSI device C partition 1
SCSI device D partition 1
Het probleem
Wanneer ik via samba iets op me server wil plaatsen (bestand 700MB iso) dan begint hij met een "normale" snelheid van 30MB/s maar na zo'n 10~20% begint dit in te kakken naar zo'n 10MB/s of zelfs nog lager.

Eerst dacht ik dat het misschien aan me load kon liggen dus heb ik hetzelfde herhaald. Hier uit volgde dat mijn samba op de 30MB/s zo'n 20% cpu weg trok en mijn md0_raid5 (dus software raid controller) nog geneens 1%. Wanneer de snelheid terug valt valt samba ook terug in processor kracht al is dat niet veel, de raid5 doet echter niets nog steeds. Dus lijkt me dat het ook niet aan die 2 kan liggen.

Hetzelfde bestand via FTP haal ik trouwens 40~50MB/s en wanneer ik hetzelfde bestand terug haal via samba haal ik dus dezelfde (40~50MB/s) snelheid.

Done this
Via de search hier kwam ik dit topic tegen ([Debian] Samba heeft enorm slechte write-performance) waarbij een aantal tips stonden.

code:
1
SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

Bij het toevoegen van dit haalde ik zo'n 10MB/s snelheid meer. maar dan zit ik nog steeds op 20MB/s ipv 50MB/s (via ftp)... maar goed elke stap dichterbij is goed.

In het topic heeft de TS sowieso nog neergezet aan eind, dat bij hem de nic de boosdoener was. Maar als ik via FTP wel deze snelheid haal, lijkt het me dat de realtek chip gewoon ze best doet. Dus die kan ik daarmee ook uitsluiten.

Via google kom ik toch een aantal dingen tegen, enkel dit zijn al wat gedateerde berichten.
Eentje die ik tegen kwam viel me wel meteen op:
http://www.archivum.info/linux.samba/2005-11/msg01043.html

Samba wordt simpel weg tegen gehouden door tcp. Ftp gaat via udp en dit is raw data wat sneller werkt.

Nu ben ik niet zo op de hoogte van het hele TCP en UDP verhaal, maar klopt dit? Maar waarom haal ik dan wel een goeie READ performance en mijn WRITE performance die zuigt. (imo; dit verhaaltje klopt niet).

Ik heb voor de rest nergens anders nog tips & tricks kunnen vinden waardoor ik nog een grotere snelheid kan halen...

Last info
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
[global]
   workgroup = mysteryland
   server string = %h server
   interfaces = 192.168.2.0/24
   log file = /var/log/samba/log.%m
   max log size = 1000
   syslog = 1
   panic action = /usr/share/samba/panic-action %d
   security = user
   encrypt passwords = true
   passdb backend = tdbsam
   obey pam restrictions = yes
   invalid users = root
   passwd program = /usr/bin/passwd %u
   passwd chat = *Enter\snew\sUNIX\spassword:* %n\n *Retype\snew\sUNIX\spassword:* %n\n *password\supdated\ssuccessfully* .
   socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

#======================= Share Definitions =======================

[homes]
   comment = Home Directories
   browseable = no
   writable = no
   create mask = 0700
   directory mask = 0700
   valid users = %S

[webserver]
    force user = www-data
    comment = Webserver files
    valid users = paul
    writeable = yes
    public = yes
    path = /home/webserver

[Raid]
    path = /raid/
    comment = Raid Setup
    writeable = yes
    public = yes

So...
Wie o wie heeft er nog tips voor mij? Anders heeft de fileserver functie ook weinig nut met zo'n "slechte" write performance.

Of ligt dit simpel weg aan samba en kan hier niets aan gedaan worden?

Mijn dank is groot _/-\o_

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:09
Hmm niemand die hier een antwoord op weet? Jammer.. In de tussen tijd heb ik gebruik ik me ftp connectie maar om data over te zetten al hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is :)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10

deadinspace

The what goes where now?

Ankh schreef op woensdag 19 december 2007 @ 21:58:
Hetzelfde bestand via FTP haal ik trouwens 40~50MB/s
Is dat naar je server (dus diezelfde richting waarop je 10 MB/sec haalt met samba), of vanaf je server?
Samba wordt simpel weg tegen gehouden door tcp. Ftp gaat via udp en dit is raw data wat sneller werkt.

Nu ben ik niet zo op de hoogte van het hele TCP en UDP verhaal, maar klopt dit?
Nee, voor geen meter. FTP gaat namelijk net zo hard over TCP, in tegenstelling tot wat in die thread beweerd wordt.

Nou is FTP wel lekker eenvoudig, waardoor dit een van de snelste protocollen is en zal blijven, maar 10 vs 45 MB/sec is wel een erg groot verschil, en dat moet dus ook beter kunnen.