Toon posts:

Bij meerkanaals stereo, geluid zachter?

Pagina: 1
Acties:
  • 457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort heb ik een Marantz surround receiver. Het geluid staat me zeer zeker aan, maar ik heb een vraag waarvan ik graag zou willen weten of dit zo hoort, of dat er iets kapot is.

Wanneer ik de receiver tijdens bijvoorbeeld het luisteren van een cd overschakel van stereo of een cinema stand naar meerkanaals stereo, word het geluid een stuk zachter. Nou kan ik hem dan alsnog hard zat zetten, maar ik vraag me af of dit normaal is? In de gebruiksaanwijzing word er niets over gezegd, behalve dat hij dan een mix maakt van het geluid en verdeelt. Dus wat ik me dan zou kunnen voorstellen is dat het geluid zachter word door de verdeling van het geluid.

Iemand hier ervaring mee?

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Het lijkt me niet normaal, misschien komt het omdat de andere speakers dan ook vermogen trekken van de voeding.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 13:19

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Dat is bij mijn Pioneer Receiver ook zo, zodra je op meer kanaals gaat wordt het meteen zachter, waarschijnlijk omdat de center dan eignelijk alle muziek wil afspelen en je surroundings dan als ondersteuninge zijn. Ik vind het ook raar, en redelijk gaar want ik wil gewoon door alle 5 de speakers lekker vol open wat dus niet gaat.

Maar het hoort zo, zeker als je geen center hebt zul je het verschil goed horen.

T60P Widescreen

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, als ik hem open trek kan ik alsnog wel flink blazen. Maar ik het vroeg me af of dit wel zo hoort. Maar goed, pioneer heeft dit dus ook. Ik gebruik overigens wel een center speaker.

En hij stuurt wel hetzelfde niveau af naar alle 5 speakers. Alleen het geheel word zachter.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2007 21:24 ]

Verwijderd

heb zelf meerdere (o,a) marantz receivers gehad... is normaal ;) niks om je druk om te maken dus.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:13:
heb zelf meerdere (o,a) marantz receivers gehad... is normaal ;) niks om je druk om te maken dus.
Oke, goed om te horen. Je gaat je toch een beetje druk maken, maar blijkt overbodig dus.

Bedankt :)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Het kan zijn dat je een modus pakt die het signaal verdeelt, waardoor het zwakker lijkt. In principe zou je bij een mode als 5ch direct (Pioneer) niets moeten merken, aangezien hetzelfde signaal over alle speakers wordt verstuurd.

• GJH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:34

GJH

Heeft je receiver ook de mogelijkheid om het kanaalniveau per geluidsmodus (stereo, 5 channel, dts etc) een bepaalde offset te geven? Het kan dan zijn dat er in de verschillende standen een verschillende offset ingesteld is. Ik heb bij mijn denon die mogelijkheid namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Nee je kan niet per input kanaal het level bepalen. In de gebruiksaanwijzing staat dat hij in de 5ch modus een mix maakt van het geluid. Misschien dat hij door die mix, een deel van het ingekomen vermogen weg neemt. In de 5 kanaals modus is het ook geen (pure) Direct sound, maar je kan gewoon bass en treble instellen.

Als de functie ingesteld staat stuurt hij overigens wel alle speakers goed aan, alleen een stuk zachter in verhouding met andere standen.Oplossing is dan het volume hoger zetten, alleen de vraag is, hoort dit zo. Volgens riesjdabietsj is dit een normaal verschijnsel.

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik contact gehad met Marantz. Zij zeiden ook dat het komt omdat het signaal ipv 2 kanalen verdeelt word over 5 kanalen, waardoor het zachter klinkt. Maar reeel gezien is dit dus niet zo. Maar het hoort gewoon, en er is dus niets mis.

Ben ik ook weer opgelucht. :*)
Pagina: 1