Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Orginele wervingsacties in de ICT

Pagina: 1
Acties:
  • 869 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie de laatste tijd steeds meer orginele wervingsacties in de ICT-wereld. Dat zal wel te maken hebben met de krapte op de arbeidsmarkt.

Het doel van deze topic is het opsommen van orginele wervingscampagnes en het discussieren over het nut hiervan.

Een wervingscampagne die mij nogal opviel is die van *knip wervingsspam van je eigen werkgever*. Als je aangenomen wordt dan krijg je een weekend de beschikking over een limousine met chauffeur, bijvoorbeeld, of een klusjesman.

Denken jullie dat zoiets werkt? Zou het voor jullie een reden zijn om het ene bedrijf boven het andere te verkiezen?

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 20-12-2007 10:01 ]

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:52
Een wervingscampagne die mij nogal opviel is
Kijk, de discussie kan best aardig zijn.... maar dat kan ook zonder het noemen van specifieke bedrijven, en het noemen van het bedrijf waar je werkt onder het motto van 'goh, wat viel die campagne mij die op' lijkt me al helemaal onwenselijk.

In zijn algemeenheid vind ik dit soort wervingsacties nogal zinloos: de mensen die je wilt bereiken bereik je er toch niet mee (op het moment dat je dit soort dingen mee laat wegen in je besluit ergens te gaan werken ben je imho niet goed bezig), je vind er alleen maar goudzoekers mee.

[ Voor 32% gewijzigd door CubicQ op 19-12-2007 20:47 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 20:33:
Zou het voor jullie een reden zijn om het ene bedrijf boven het andere te verkiezen?
Nee. En ik denk dat je diegenen die dat wel doen niet als werknemer moet willen hebben.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 05:43

Nik

Ik weet wel een leuke. Ik ben al enige tijd bezig met QR codes. Uber nerdish en heel simpel.

QR-code, is Nederland er klaar voor?

Adverteer met een grote QR code, schrijf daar je boodschap in, en kijk hoeveel ICT-ers gaan reageren. Het is een beetje dezelfde actie als de encoded berichten, of binaire codes... Je kent ze wel, van die strookjes met een code die je af kan scheuren.

Bijkomend voordeel is dat je meteen een pré-selectie maakt. Iemand die de code uit kan lezen heeft de juiste kennis, of doorzettingsvermogen.

Dit idee wordt beschermd door auteursrecht, © 2007 Proller, tegen betaling kun je dit idee uitvoeren.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:53

Verwijderd

inderdaad met zulke acties bereik je niet de juiste mensen.

maar hier enkele wervingsacties in de ict die mij opvielen:

- als je aangenomen wordt 3 weken naar het buitenland op trainingscamp (bijvoorbeeld certificering in
.net, java etc). met zulke acties is niks mis mee maar er zit meestal wel wat achter (bijvoorbeeld
zoveel jaar bij hun blijven werken om het af te betalen etc.

- Als je aangenomen wordt krijg je een pak van de zaak.

- als je aangenomen wordt krijg je een bonus van x aantal euro's

- hoe langer je sollicitiatie gesprek(ken) duren hoe meer geld je kan verdienen.

en meer van zulke toestanden.

tja er is te kort aan it' ers. en als ze geen acties ondernemen lopen de klanten weg omdat er niet ze niet voldoende resources hebben.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Denken jullie dat zoiets werkt? Zou het voor jullie een reden zijn om het ene bedrijf boven het andere te verkiezen?
Een leuke wervingsactie is mi geen reden om voor een bepaald bedrijf te kiezen, tenzij het wel heel lucratief is. Als voorbeeld daarvan: er was eens een bedrijf waar je 2 leaseauto's kon krijgen bij wijze van aktie. Dat kan doorslaggevend zijn als je partner toevallig aan een nieuwe auto is. Maar meestal zijn de wervingsacties meer ludiek van aard en dus echt geen reden om voor bedrijf A of B te kiezen.

Wat een wervingsactie wel kan bereiken is dat je meer sollicitanten krijgt, soms ook mensen die anders niet zouden solliciteren. Je zou maar een IT'er zijn een voor de kerst een nieuw pak willen hebben -- dan kun je naar de winkel of je kan een bepaald IT bedrijf bellen. En elke sollicitant is een kans op een hire.

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 07:22
Ik kreeg pas een brief met een vacature en ze boden 1 euro per uur meer dan mijn huidig salaris (Dat stond er zo, niet dat ik toevallig 1 euro minder verdien)

En ze hadden ook al 1 euro aan de brief geplakt, vond het wel een leuke wervingsactie :D
Als ik niet al een baan had, dan had ik zeker gesolliciteerd :D

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Verwijderd

Ik zie de laatste tijd steeds meer orginele wervingsacties in de ICT-wereld. Dat zal wel te maken hebben met de krapte op de arbeidsmarkt.

Het doel van deze topic is het opsommen van orginele wervingscampagnes en het discussieren over het nut hiervan.

Een wervingscampagne die mij nogal opviel is die van *knip*. Als je aangenomen wordt dan krijg je een weekend de beschikking over een limousine met chauffeur, bijvoorbeeld, of een klusjesman.

Een wervings actie zegt meestal iest over je bedrijf en de mensen die er in werken. Dus quinity heeft hoog opgeleid personeel dat niet voor zichzelf kan zorgen ( kunnen niet koken autorijden of een keukenkasje maken ) hmmmm.

[ Voor 2% gewijzigd door Rukapul op 20-12-2007 10:02 ]

• PsychoHellDude
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 10:02
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 09:26:
[...]

Een wervings actie zegt meestal iest over je bedrijf en de mensen die er in werken. Dus quinity heeft hoog opgeleid personeel dat niet voor zichzelf kan zorgen ( kunnen niet koken autorijden of een keukenkasje maken ) hmmmm.
Dat en de rest aan 'onbekende hobby's' :)

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:04

Kid Buu

Huh, Pietje?

liquid_ice schreef op donderdag 20 december 2007 @ 09:15:
Ik kreeg pas een brief met een vacature en ze boden 1 euro per uur meer dan mijn huidig salaris (Dat stond er zo, niet dat ik toevallig 1 euro minder verdien)

En ze hadden ook al 1 euro aan de brief geplakt, vond het wel een leuke wervingsactie :D
Als ik niet al een baan had, dan had ik zeker gesolliciteerd :D
Als je geen baan had, dan had je dus 0 euro verdiend. Dan kon je voor 1 euro per uur daar aan de slag :)

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

kom zelf idd ook steeds vaker dat soort aparte wervings acties tegen, en niet eens alleen in de ICT.

ik werk zelf voor een middenklein bedrijf in de geld-sector en ik moet zeggen, ook in deze sector komen steeds vaker dit soort acties voor....

ik denk dat de grootste reden hiervoor is dat er nog maar weinig mensen zijn met een dergelijke opleiding die de aangeboden functie voor de volle 100% kunnen betrekken.....

dit soort acties zijn meer gemaakt voor mensen die een andere baan zoeken en daarbij gewoon iets extra's willen zien.....

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Kid Buu schreef op donderdag 20 december 2007 @ 09:33:
[...]

Als je geen baan had, dan had je dus 0 euro verdiend. Dan kon je voor 1 euro per uur daar aan de slag :)
Orgineel he die wervingsacties van de ICT. hahaha

Ik merk het zelf ook dat er een krapte is op de arbeidsmarkt, er zijn bedrijven geweest die mij informeerde of ik het nog naar me zin had in me huidige baan en zo niet of ik ze dan wilde bellen.........

Ze kidnappen je nog net niet........

Verwijderd

Topicstarter
De conclusie is dus dat de meesten geen waarde hechten aan een leuke wervingsactie of orgineel cadeau als je aangenomen wordt...

Wat kunnen IT-bedrijven dan wel doen om op te vallen of ons als IT'ers aan te trekken?

Om die vraag te beantwoorden moeten we de IT'ers volgens mij in 2 groepen verdelen:

1) de pas afgestudeerden;
2) meer ervaren mensen.

Voor die eerste groep kan het volgens mij nog steeds wel een goed idee zijn om ze met ludieke wervingsacties te lokken. Of zijn er betere ideeen?

Voor die 2de groep werkt dat inderdaad zeker niet. Maar hoe probeer je die mensen dan bij je bedrijf terecht te laten komen?

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 16:45

JaQ

Volgens mij trek je geen ervaren IT-ers met geld, maar met zaken als:
- technisch uitdagend werk
- opleidingen
- uiteenlopende opdrachten
- hoog kennisniveau van collega's
- de juiste sfeer onder collega's (wisselend per persoon!)

Daarnaast begint reistijd steeds bepalender te worden bij een eventuele overgang. Geld zal (zeker bij ervaren mensen) niet zo heel snel een motief zijn. Als het al een motief is, dan wil je als bedrijf die mensen eigenlijk niet hebben.

Ik heb zelf redelijk veel "last" van headhunters en ik kan je vertellen: ze vertellen allemaal hetzelfde ;)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:08

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 09:40:
[...]

Orgineel he die wervingsacties van de ICT. hahaha

Ik merk het zelf ook dat er een krapte is op de arbeidsmarkt, er zijn bedrijven geweest die mij informeerde of ik het nog naar me zin had in me huidige baan en zo niet of ik ze dan wilde bellen.........

Ze kidnappen je nog net niet........
^^ Met dom.

Bellen ze je op terwijl je op je werk bent. Gaan ze zitten vragen of je denkt dat je er binnenkort nog werkt, of je het er fijn vindt,... Als je ze dan eindelijk duidelijk gemaakt hebt dat je niet snel gaat vertrekken op je huidige job gaan ze zelfs vragen of je geen vrienden of familie kent die nog een job zoeken 8)7

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• t_captain
JaQ schreef op donderdag 20 december 2007 @ 18:55:

Daarnaast begint reistijd steeds bepalender te worden bij een eventuele overgang. Geld zal (zeker bij ervaren mensen) niet zo heel snel een motief zijn.
Niet helemaal mee eens. Je motivatoren kunnen in de loop van je leven veranderen.

Denk aan de volgende situatie: tweeverdieners, leuk huis; zwanger; kind; meer kosten en dik een half salaris weg. Dit tref je regelmatig bij mensen rond de 30, dus zeg maar 6-8 jaar werkervaring. In die situatie kan een flinke loonstijging van de meest-werkende-partner een grote motivator zijn.

Verwijderd

t_captain schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 10:35:
[...]

Niet helemaal mee eens. Je motivatoren kunnen in de loop van je leven veranderen.

Denk aan de volgende situatie: tweeverdieners, leuk huis; zwanger; kind; meer kosten en dik een half salaris weg. Dit tref je regelmatig bij mensen rond de 30, dus zeg maar 6-8 jaar werkervaring. In die situatie kan een flinke loonstijging van de meest-werkende-partner een grote motivator zijn.
Ik heb een kind en er is een 2e op komst. Maar alsnog ben ik niet van baan verwisseld om meer salaris te krijgen.
Een grote reden is dus ook de werksfeer en of je het naar je zin hebt.

Als je een baan hebt waar je meer verdient maar totaal niet naar je zin hebt en daarna ook nog eens de "drukte" van thuis mee krijgt dan denk ik niet dat je zo erg blij bent met je hogere salaris.

Oftwel je wilt weg!!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-11 23:26

djidee

Mr. Slungel

Ik erger me aan het gegooi met aygo's, mini's, het samen in een huis in de randstad zitten en zo certificaten halen met leuke banen... En hetzelfde bedrijf belt je gewoon ook 3x, terwijl je heeeeeel duidelijk op de banensite hebt staan Groningen/Friesland, kop van Drenthe... Of een engels sprekend persoon wat gaat informeren voor een baan in de randstad, en zich afvraagd waar Groningen ligt (pak een kaart..) Waarom zet je er geen nederlands wervingsburo op denk ik dan??

Laatst op een banenbeurs geweest, daar doen ze ook al het mogelijke om je aandacht te trekken, en er zaten hele grappige tussen (ik had nog nooit labello in bedrijfsuitrusting gezien (weer wat anders dan een pen), vond vooral mijn vriendin leuk.. of een bedrijf wat aanbood dat je een bouwpakketauto (gebaseerd op een 2cv) krijgt, ruimte in een garage in zoetermeer en deels in werktijd eraan knutselen) maar ook de standaard verhaaltjes/boel.

Uiteindelijk 1 gesprek overgehouden aan de beurs, en inmiddels getekend bij een ander (ochtends gebeld nav cv online, smiddags test gedaan (analytische test om te kijken of ik genoeg nivo daarin heb), en avonds had ik de aanbieding in de mail staan (klein bedrijf, dus dat gaat makkelijk)) die gewoon heel oprecht geintresseerd in jouw persoon, jou mogelijkheden geeft om je te ontwikkelen, en een goede indruk achterlatend (ik was namelijk alle mooie praatjes vreselijk beu, en dit was gewoon heel realistisch en to the point gesprek (maar dat kan aan mij als nuchtere noordeling liggen)).

Om mensen naar een gesprek te trekken zal men misschien wat rare fratsen moeten uithalen, maar om de mensen echt binnen te halen, is het belangrijker dat de mensen niet de toekomst enorm rooskleurig voorstellen, overdreven doen, maar ondertussen erg oppervlakkig zijn. En daar is wat mij betrefd een groot verbeterpunt, vooral bij de grotere bedrijven.

[ Voor 0% gewijzigd door djidee op 21-12-2007 11:39 . Reden: typo's (zijn vast nog meer) ]

"Mekker, blaat"

• t_captain
Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 11:08:
[...]

Als je een baan hebt waar je meer verdient maar totaal niet naar je zin hebt en daarna ook nog eens de "drukte" van thuis mee krijgt dan denk ik niet dat je zo erg blij bent met je hogere salaris.
Dat is geinig, je hoort wel vaker deze redenering dat een duurder betaalde baan ook minder leuk zou zijn :)

Ik denk dat het een beetje afhangt van je huidige werkgever. Zit je bij een bedrijf dat niet top betaalt, dan kun je soms overstappen naar dezelfde baan elders en een stuk meer verdienen. Lang geleden ben zat ik bij een detacheerder met vrij schamele arbeidsvoorwaarden (mijn eerste baan) en toen ben ik na een jaar ovegestapt naar de klant. Ik hield dezelfde functie maar kreeg 650 euro erbij :D

Aan de andere kant: als je al bij een goede betaler in dienst bent, dan zul je een andere functie moeten aannemen om significant meer te gaan verdienen. Dan is natuurlijk wel de vraag of die nieuwe functie je wel lekker ligt:)

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Wervingsacties zijn gewoon om gaar van te worden :). En maken eigenlijk het bedrijf belachelijk.... Liever een wat hoger salaris imho :).

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Lewis
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-06-2023
Massale overdreven wervingsacties zijn voor mij een reden om de organisatie te mijden. Ik wil solliciteren op een echte functie, niet op 101 nepvacatures die ze al het hele jaar op de website hebben staan en waar iedereen die de term ICT kan zeggen op afkomt. Dat zijn vacatures die nep zijn omdat er geen echte baan aanhangt. Alleen voor iemand met heel veel papieren en minstens 5 jaar ervaring die voor 1800 bruto aan de slag wil is er een mogelijkheid om aangenomen te worden.

Ieder bedrijf zoekt tegenwoordig doorlopend systeembeheerders, programmeurs en projectmanangers. Ze nodigen iedereen uit op gesprek, maar nemen haast niemand aan. Honderden succesvolle mensen heb ik zien afdruipen nadat ze door een of andere recruiter zijn afgewezen omdat ze te duur, te ervaren of niet voor een stuiver als programmeur aan de slag wilden.

Er heerst geen tekort. Voldoende hoogopgeleide mensen zitten thuis of hebben elders werk gevonden. Zij kunnen best in de ICT aan de slag en willen dat ook, alleen weigeren ze als stront behandeld te worden door bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Professionals komen nu eenmaal niet op af gedoe waar iedereen voor uitgenodigd wordt. Wees origineel en nodig enkel de beste passende kandidaat uit. Voldoet hij, geef hem dan gewoon de baan. Net als vroeger.
Pagina: 1